کشف شگفت انگیز سیاره ای متراکم تر از فولاد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، ایرنا نوشت: یک سیاره عجیب به مقدار نپتون و متراکم تر از فولاد به وسیله یک تیم بین المللی از ستاره شناسان کشف شده است که بینش های تازه ای درباره تشکیل و تکامل منظومه های سیاره ای فراهم می نماید.

کشف شگفت انگیز سیاره ای متراکم تر از فولاد

ستاره شناسان عقیده دارند ترکیب این سیاره ممکن است نتیجه یک تصادم بزرگ سیاره ای باشد. جرم سیاره موسوم به TOI-1853b تقریبا دو برابر سیارات شناخته شده با مقدار مشابه است و چگالی آن بطور خارق العاده ای بالا است که معنی اش این است که این سیاره از جزء بزرگتری از سنگ نسبت به میزانی که در این مقیاس مورد انتظار است، تشکیل شده است.

در این مطالعه که روز 31 اوت در نشریه نیچر انتشار یافته است، دانشمندانی با راهنمایی لوکا ناپونیلو از دانشگاه رم تور ورگتا اظهار می دارند که این ناشی از برخوردها (تصادم های) سیاره ای است. این برخوردهای بزرگ موجب برداشته شدن مقداری از اتمسفر و آب سبک تر شده و انبوهی از سنگ را در پشت سر خود رها نموده اند.

دکتر فیل کارتر از دست اندرکاران این تحقیق از دانشکده فیزیک دانشگاه بریستول شرح داد: ما شواهد و مدارک نیرومندی برای برخوردهای بسیار پرانرژی بین اجرام سیاره ای در منظومه شمسی از قبیل وجود ماه زمین و بعلاوه مدارک خوبی از شماری از سیارات فراخورشیدی در اختیار داریم.

وی اضافه نمود: ما می دانیم که تنوع بزرگی از سیارات در منظومه های سیارات فراخورشیدی (exoplanetary systems) وجود دارد که بسیاری از آنها نمونه ای در منظومه شمسی ما ندارند اما اغلب جرم و ترکیبی بین سیارات سنگی و نپتون/اورانوس (غول های گازی) دارند.

کارتر اعلام کرد: یاری ما به این مطالعه این بود که برخوردهای بسیار بزرگی را مدل سازی کنیم که به طور بالقوه می توانند اتمسفر و آب/یخ سبک تر را از سیاره بزرگتر اولیه جدا نموده و چگالی بسیار بالا ایجاد نمایند. ما دریافتیم که جرم سیاره ای اولیه احتمالا باید غنی از آب بوده و یک برخورد شدید و بزرگ با سرعت بیشتر از 75 کیلومتر بر ثانیه را تجربه نموده باشد که نتیجه آن به تشکیل سیاره TOI-1853b منجر شده است.

این سیاره مدارک جدیدی درباره وفور برخوردهای بزرگ در تشکیل سیارات در کهکشان فراهم می سازد. این کشف به ارتباط با نظریه های تشکیل سیارات بر مبنای منظومه خورشیدی با تشکیل سیارات فراخورشیدی یاری خواهد نمود. کشف این سیاره خاص بینش های جدیدی درباره تشکیل و تکامل منظومه های سیاره ای فراهم می نماید.

5858