برترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، برترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی کدام است؟ در این مقاله به این پرسش پاسخ می دهیم و دانشجویی ترین شهرهای روسیه را به طور مختصر معرفی می کنیم. جذابیت کشور روسیه در طی سال های اخیر برای دانشجویان خارجی بیشتر شده و صنعت آموزش این کشور در عرصهٔ جهانی و در سایهٔ رقبای نام و رسم دارترش در اروپای غربی، دچار تحولات جدی شده است. قدمت آموزش عالی در این کشور به سال های بسیار دوری برمی شود اما در اثبات جدی بودن آموزش عالی در روسیه همین بس که دانشگاه سن پترزبورگش در 1724 دایر شده و بیراه نیست اگر بگوییم که ساکنین این سرزمین سردسیر، همیشه از پیشتازان علم و فرهنگ بوده اند.

برترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی

اما وقتی راجع به صحنهٔ آموزش بین المللی و رقابت بر سر جذب دانشجویان خارجی صحبت می کنیم، ماجرا تنها به کیفیت آموزش و قدمت دانشگاه های یک سرزمین مربوط نمی شود. بلکه امروز کشوری در صنعتِ آموزش برنده است، که آسانترین شرایط را برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی فراهم کند و جهت کوتاهتری برای دسترسی به استانداردهای بالای تحصیلی فراهم سازد. در این مطلب قصد داریم از شهرهای دانشجوخیز روسیه بگوییم و بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی را معرفی کنیم.

بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی

در همین ابتدای کار آب پاکی را روی دست خوانندگان بریزیم و اذعان کنیم که بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی، همان مرکز این کشور یعنی مسکو است. اما این بهترین در بین افراد مختلف، با شرایط مالی و خانوادگی و سلایق مختلف، تفاوت هایی دارد و ماجرا به همین سادگی ها نیست. روسیه سرزمینی به غایت پهناور است و با بیش از هفده میلیون کیلومتر مربع مساحت، رسماً پهناورترین کشور دنیا به شمار می رود و باید حونامان باشد که تمام مجذوب کنندهیت ها و خصوصیات مثبت و امکانات روسیه برای تحصیل و زندگی به دو شهر معروفش یعنی مسکو و سن پترزبورگ محدود نشده اند.

مسکو

مسکو مرکز بزرگ روسیه و یکی از بزرگترین شهرهای اروپاست. این شهر دوازده میلیون و هفتصد هزار نفر جمعیت دارد و تعدد مراکز آموزشی آن مانند جاذبه های تاریخی و فرهنگی اش خیره نماینده است. این کلان شهر مشهور و اسرارآمیز طبق بعضی منابع نزدیک به سیصد مرکز آموزش عالی و بر اساس منابع دیگر بالای پانصد دانشگاه دارد اما کیفیت قابل توجه بسیاری از این دانشگاه ها، قطعاً از عدد دقیق تعدادشان اهمیت بیشتری دارد.

تعدادی از جالب ترین و هیجان انگیزترین رویدادهای فرهنگی، ورزشی و علمی روسیه در مسکو رخ می دهند و بحثی نیست که از خیلی جهات برای جوانان و دانشجویان مجذوب کنندهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی است. اما سکهٔ مجذوب کنندهیت، روی دیگری هم دارد و آن هزینهٔ به مراتب گرانتر زندگی در مسکو به نسبت سایر شهرهای روسیه است. پس اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید و با ریتم تند زندگی و هیاهوی یک مگاسیتی بزرگ الجثه به راحتی کنار می آیید، مسکو را به عنوان گزینهٔ اصلی خود مد نظر بگیرید. آن هم زمانی که تعدادی از معتبهترین دانشگاه های روسیه مثل Lomonosov Moscow State University و Moscow State Technical University در آن جا خوش نموده اند.

  • جمعیت: 1270000
  • تعداد دانشگاه: 258
  • تعداد موزه: 440
  • تعداد کتابخانه: 500
  • تعداد پارک و فضای سبز: 121
  • هزینه زندگی انفرادی: 1030 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 2600 دلار

سن پترزبورگ

اگر مسکو مرکز سیاسی و مالی مسکو باشد، سن پترزبورگ را به عنوان مرکز فرهنگی و دومین شهر مهم روسیه می شناسند و از فرط زیبایی و شاعرانگی از آن به عنوان ونیز شمالی هم یاد می نمایند. شهری که از معماری های چشم نواز و بناهای تاریخی و انواع موزه ها (بالای 200 عدد!) و مراکز هنری و فرهنگی چیزی کم و کسر ندارد و با اتمسفر منحصربفردش، در انتخاب بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی، یکی از پررنگ ترین نامزدها به شمار می رود.

در سن پترزبورگ هم همچون مسکو تعداد بسیار زیادی مرکز علمی و پژوهشی و دانشگاه نام و رسم دار وجود دارد و گزینه های تحصیلی برای دانشجویان بیشمار است. خصوصا دانشجویان خارجی رشته های هنری که تحصیل در یکی از کنسرواتوارهای موسیقی یا باله یا مدارس هنر های زیبای سن پترزبورگ را در بالای فهرست آمال و آرزوهایشان می بینند. زیبایی های سن پترزبورگ محدود به ساختمان ها زیبا و یادگارهای تاریخی نمی شود. بلکه فضای سبز این شهر هم که تقریبا 40 درصد فضای شهری را به خود اختصاص داده، یکی از جلوه های خوشایند شهر برای گردشگران و اهالی است.

جالب اینجاست که این مجذوب کنندهیت و سرسبزی به محوطهٔ بسیاری از دانشگاه های سن پترزبورگ هم راه پیدا نموده است. یکی دیگر از القاب سن پترزبوگ، شهر پل هاست و این از 580 پلی که در داخل و اطراف آن وجود دارند ناشی شده است و گفته اند که اگر روی هرکدام از کلکسیون ها و مجموعه های تاریخی و هنری سن پترزبورگ، فقط 1 دقیقه زمان صرف کنید، باید 8 سال از عمرتان را بگذارید تا پیروز به بازدید از تمام آنها شوید. سال تاسیس سرشناس ترین دانشگاه دولتی سن پترزبورگ یعنی St. Petersburg State University به 1724 برمی شود. این دانشگاه 296 ساله که میزبان نزدیک به بیست و پنج هزار دانشجو از روسیه و سراسر دنیا است، در رتبهٔ سوم روسیه و سیصدم دنیا قرار گرفته و عجیب نیست که دانشجویان برای ورود به آن سر و دست می شنمایند.

  • جمعیت: 5200000
  • تعداد دانشگاه: 103
  • تعداد موزه: 253
  • تعداد کتابخانه: 79
  • تعداد پارک و فضای سبز: 130
  • هزینه زندگی انفرادی: 800 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 2030 دلار

کازان

کازان با نزدیک به یک میلیون و دویست و هفتاد هزار نفر جمعیت هشتمین شهر روسیه و مرکز جمهوری تاتارستان است و در بین گزینه های بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی، بی تردید یکی از جایگاه های خوب را به خود اختصاص می دهد. مردمان کازان به گویش تاتاری صحبت می نمایند و اینطور که همه پرسی های آماری نشان می دهد، از امکانات شهری و زیرساخت های خوب و پیشرفتهٔ شهرشان رضایت دارند.

هرچه باشد کازان در 2019 به عنوان بهترین شهر روسیه برای زندگی انتخاب شده و علاوه بر استانداردهای رفاهی مطلوب، مجذوب کنندهیت های فرهنگی و تاریخی و بصری بسیاری در خود جای داده است. کازان علاوه بر جلوه های فرهنگی زیبا، از نظر طبیعی و فضای سبز هم شهر تکامل یافته ایست و دست کمی از سن پترزبورگ ندارد و پارک و رودخانه و جنگل های سرسبز در آن به وفور یافت می شوند. از آن طرف هم تلفیق تاریخ هزارساله اش با امکانات و معماری های مدرن امروزی مجذوب کنندهیتش را دوچندان نموده و از سویی دیگر تعدادی از دانشگاه های سرشناس روسیه را در خود جای داده است. هزینهٔ زندگی دانشجویی در کازان به مراتب پایین تر از دو شهر مهم روسیه یعنی مسکو و سن پترزبورگ است و همین امر باعث شده که کازان، به یکی از شهرهای ایده آل روسیه برای تحصیل و زندگی تبدیل شود.

دانشگاه تحقیقات و فناوری کازان یعنی Kazan National Research Technological University در 1890 تاسیس شده و دومین دانشگاه مشهور منطقه تاتارستان محسوب می شود و در بین هزار دانشگاه برتر دنیا قرار گرفته است. این دانشگاه همانطور که از نامش پیداست در رشته های فنی و مهندسی حرف های بسیاری برای گفتن دارد و تعداد قابل توجهی دوره انگلیسی زبان هم در آن ارائه می شود. برای اطلاعات بیشتر می توانید به وبسایت رسمی آن یعنی kai.ru/web/en مراجعه بفرمایید.

  • جمعیت: 1270000
  • تعداد دانشگاه: 32
  • تعداد موزه: 42
  • تعداد کتابخانه: 107
  • تعداد پارک و فضای سبز: 8
  • هزینه زندگی انفرادی: 680 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1860دلار

سامارا

سامارا یکی دیگر از شهرهای جالب و پیشرفتهٔ روسیه در کرانهٔ غربی رود ولگا و در سمت اروپایی این کشور است. سامارا با یک میلیون و صد هزار نفر جمعیت، شهر عاشقان رودخانه و تفریحات آبی و طرفداران فوتبال است. اگر در فرایند جستجوی بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی، عامل آب و هوا را هم وارد متغیرها کنیم، سامارا یکی از بهترین گزینه ها برای دانشجویان بین المللی است.

چرا که سامارا جزو معدود شهرهای روسیه است که ساکنینش رنگ آفتاب را بیشتر می بینند و مزهٔ آب و هوای گرم را بیشتر احساس می نمایند. همین قضیه سامارا را به میزبانی مناسب برای فستیوال های روباز موسیقی و کنسرت های بزرگ تبدیل نموده است. سامارا 29 دانشگاه و 79 کتابخانه و 29 موزه دارد و به طور کلی، شهری ساحلی و زیباست که برای خانواده های دارای فرزند و گردشگران مجذوب کننده زیادی دارد. و از آن طرف داشتن چند دانشگاه مجهز مثل Samara National Research University و Samara State Technical University آن را در رادار دانشجویان خارجی پررنگتر نموده است.

  • جمعیت: 1100000
  • تعداد دانشگاه: 29
  • تعداد موزه: 29
  • تعداد کتابخانه: 79
  • تعداد پارک و فضای سبز: 9
  • هزینه زندگی انفرادی: 615 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1480 دلار

نیژنی نُوْگُراد

نیژنی نوگراد هم یکی از شهرهای دانشجویی روسیه است که همچون سامارا در کرانهٔ غربی و سمت اروپایی کشور قرار گرفته و جمعتی حدود یک میلیون و دویست هزار نفر دارد. قدمت این شهر به 1221 میلادی برمی شود، تا مسکو حدود چهارصد کیلومتر فاصله دارد و همیشه یکی از تاریخی ترین شهرهای تجاری و بازرگانی روسیه بوده است. نیژنی نوگراد نزدیک به 50 دانشگاه معتبر دارد و 42 موزه، 53 کتابخانه و 15 پارک و محوطهٔ فضای سبز بزرگ را در بر گرفته است.

نیژنی نوگراد شهریست که نویسندهٔ شهیر روسی و نامزد پنج نوبل ادبیات یعنی ماکسیم گورکی، کودکی اش را در آن گذرانده و بیخود نیست که در بین شهرهای روسیه، آن را به عنوان شهر ادبیات می شناسند. از نکات جالبی که نیژنی نوگراد را برای تحصیل و زندگی ایده آل می نماید، غنای فرهنگی شهر و فرهنگ مراعات نسبت به انواع مذاهب و آیین های مختلف است و انواع و اقسام گرایشات اعتقادی مثل مسیحی ارتودوکس و اِوَنجفهرست و یهودی و مسلمان و بودایی و غیره در این شهر وجود دارند و اگر بخواهیم به طور دقیقتر اشاره کنیم، حدود 120 جامعه و انجمن مذهبی مختلف در این شهر مستقرند که هر کدام سرشان به کار خودشان است و مزاحمتی برای دیگری ندارند.

صحنهٔ موسیقی و هنر هم در نیژنی نوگراد بسیار جدی است و در این شهر از اجرای زنده موسیقی در دنج ترین کافه هایش تا کنسرت های بزرگ، تا گالری های ریز و درشت و ورک شاپ ها و رویدادهای هنری مختلف، تفریح و تفنن به صورت دائمی برای هنردوستان و دانشجویان وجود دارد و دانشگاه هایی مثل Lobachevsky University و دانشگاه Higher School of Economics یا به قولی HSE جزو دانشگاه های سرشناس شهر هستند.

  • جمعیت: 1200000
  • تعداد دانشگاه: 50
  • تعداد موزه: 42
  • تعداد کتابخانه: 53
  • تعداد پارک و فضای سبز: 15
  • هزینه زندگی انفرادی: 640 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1600 دلار

یکاترین برگ

یکاترین برگ مرکز استان اورال و با یک میلیون و چهارصد هزار نفر، چهارمین شهر بزرگ روسیه از لحاظ جمعیت و یکی از مهمترین مراکز صنایع سنگین کشور است. اما باید دید که در کنار این صنعتی بودن و اهمیت استراتژیک و فستیوال های هنری و فرهنگی متنوع و سالن های ورزشی پرشماری که دارد، از سایر خصوصیات لازم برای اینکه بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی باشد برخوردار است یا خیر؟

یکاترین برگ 27 دانشگاه معتبر، 62 کتابخانه، 40 عدد موزه و نزدیک به 40 پارک و باغ و محوطهٔ فضای سبز دارد و از نظر امکانات و زیرساخت های رفاهی، شهری کاملا پیشرفته و پیشرفته است. اگر قرار باشد علاوه بر مجذوب کنندهیت های فرهنگی و هنری، یکی از خصوصیات جالب این شهر را پررنگ تر از سایرین بدانیم، باید به جدی بودن ورزش و فعالیت های فیزیکی اشاره کنیم.

یکاترین برگ بیش از 1700 مجموعهٔ ورزشی دارد که به نسبت جمعیتش، عددی قابل توجه به شمار می رود و وقتی در یک شهر یک میلیون و خرده ای نفری، شانزده ورزشگاه فوتبال و 45 استخر و چهارصد باشگاه بدنسازی وجود دارد، ثابت می نماید که دانشجویان علاقمند به داشتن یک سبک زندگی اکتیو و اهل فعالیت های ورزشی از زندگی در یکاترین برگ پشیمان نمی شوند. خصوصا آنهایی که از قایق سواری و پاراگلایدر و سایر ورزش های به اصطلاح اکستریم و هیجانی لذت می برند و یا طبیعت گردی در منظره ها زیبای اطراف شهر و منطقهٔ فوق العاده بکر و زیبای اورال را غنیمت می شمرند. Ural Federal University هم معروف ترین دانشگاه شهر است و در زمرهٔ مراکز آموزشی تراز اول روسیه قرار گرفته است.

  • جمعیت: 1400000
  • تعداد دانشگاه: 27
  • تعداد موزه: 40
  • تعداد کتابخانه: 62
  • تعداد باغ و فضای سبز: 39
  • هزینه زندگی انفرادی: 625 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1480 دلار

نُووُسیبیرْسْک

نووسیبیرسک با یک میلیون و نیم جمعیت، سومین شهر بزرگ روسیه و از نظر نرخ رشد و توسعه یکی از پرشتاب ترین شهرهای دنیا به شمار می رود. نووسیبیرسک را با بیش از 100 مرکز تحقیق و توسعه یا به قولی R&D مرکز علمی روسیه و بهشت پژوهشگران می دانند و علاوه بر هزار و پانصد محقق کارکشته در حدود 3500 دانشجوی مقطع دکتری در آن مشغول فعالیت هستند.

در نووسیبیرسک بیش از بیست ملیت مختلف با انواع و اقسام عقاید و ادیان جمع شده اند و نگاهی به کلیساها و صومعه ها و مساجد ریز و درشت آن دو چیز را در نظرمان پررنگ می نماید. یکی غنای تاریخی و فرهنگی منطقه و دیگر سیاست کلی روسیه در برخورد لیبرال و به رسمیت شناختن تمامی اقلیت های موجود. نووسیبیرسک 34 دانشگاه و نزدیک به 80 کتابخانه و 40 موزه و 19 محوطهٔ فضای سبز دارد و از نظر فعالیت های ورزشی و تفریحی شهر بسیار پر و پیمانی است و از نظر ورزشگاه های ورزشی و پیست اسکی و استخر و سایر امکانات ورزشی هیچ کم و کاستی ندارد.

از لحاظ فرهنگی هم شهر زنده و پرهیاهویی است و رویدادهای پرشماری در آن برگزار می شود که دیدار در سیبری، فستیوال های فانتزی، تندیس های برفی، تئاترهای خیابانی و فستیوال جاز سیبری تنها مشتی نمونهٔ خروار هستند. دانشگاه های Novosibirsk State University و Novosibirsk State Technical University دو نمونه از دانشگاه های سرشناس شهر هستند.

  • جمعیت: 1500000
  • تعداد دانشگاه: 34
  • تعداد موزه: 42
  • تعداد کتابخانه: 78
  • تعداد باغ و فضای سبز: 19
  • هزینه زندگی انفرادی: 620 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1610 دلار

تومسک

در 1896 بود که اولین دانشگاه پلی تکنیک منطقهٔ سیبری در شهر تومسک تاسیس شد و در حوالی دههٔ چهل میلادی، تومسک را رسما به یکی از مهمترین مراکز علمی و پژوهشی روسیه تبدیل کرد. در توصیف دانشجویی بودن تومسک همین بس که حدود یک پنجم از جمعیت پانصد و هشتاد هزار نفری شهر، دانشجو هستند که می شود عددی در حدود 117000 نفر.

تومسک به عنوان قدیمی ترین مرکز علمی و فناوری سیبری از تعداد زیادی موسسه پژوهشی و تحقیقاتی برخوردار است و در حوزه ٔ آی تی و کسب و کارهای مرتبط با تکنولوژی، بازار کار بسیار خوبی دارد. از لحاظ ورزشی هم شهر پویا و پرظرفیتی است و علاوه بر میزبانی از بهترین کلوپ غواصی روسیه، بهشت علاقمندان تفریحاتی زمستانی مثل اسکی و اسنوبرد و اسکیت روی یخ است و برای طرفداران قایق رانی، دوچرخه سواری، کوهنوردی، والیبال، کارتینگ و انواع اقسام فعالیت های ورزشی و تفریحات مرتبط با طبیعت، مجذوب کنندهیت های زیادی در آستین دارد.

دانشجویانی که در پی یک زندگی کم هزینه هستند و با بودن در یک شهر خلوت و جمع جور مسئله ای ندارند، تومسک را بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی می دانند و می توانند در یکی از دانشگاه های سرشناس آن مثل National Research Tomsk State University یا National Research Tomsk Polytechnic University به تحصیل بپردازند.

  • جمعیت: 580000
  • تعداد دانشگاه: 8
  • تعداد موزه: 8
  • تعداد کتابخانه: 31
  • تعداد باغ و فضای سبز: 6
  • هزینه زندگی انفرادی: 480 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1150 دلار

وِلادی وُستوک

ولادی وستوک یکی از شهرهای بندری در کرانهٔ شرقی روسیه است که به صورت یک شبه جزیره در میان دریای ژاپن قرار گرفته است. شاید این شهر تاریخ غنی و قدمت بالای سایر همتایانش را در این فهرست نداشته باشد اما به سرعت در حال رشد و توسعه است و جمعیت بالای ششصد هزار نفری آن از امکانات یک شهر پیشرفته برخوردارند.

وجود مرکز علمی پژوهشی پریمورسکی به عنوان زیرمجموعهٔ آموزشگاه علوم روسیه و تعداد زیادی از موسسات آموزش عالی و واحدهای تحقیق و توسعه و موسسه تحقیقات گیاه شناسی، در کنار دانشگاه مشهور فار ایسترن Far Eastern Federal University که به عنوان مدرن ترین و بزرگترین محوطهٔ دانشگاهی در روسیه شناخته می شود، ولادی وستوک را به گزینهٔ جالبی در فهرست بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی تبدیل می نماید.

دانشجویانی که این شهر را برای تحصیل و زندگی انتخاب می نمایند، عملا با سه کشور معروف آسیایی یعنی کره و چین و ژاپن همسایه اند و برای جهت حرفه ای خود می توانند روی تعامل با دانشجویان این کشورها حساب باز نمایند. البته این مورد فقط به جهت حرفه ای و شغلی محدود نشده بلکه برای تفریح و تفنن در کشورهای آسیای شرقی، ولادی وستوک یک شهر دانشگاهی ایده آل است و پیدا کردن پروازهای مقرون به صرفه قیمت به تایلند و ویتنام و سنگاپور در آن بسیار راحت است.

  • جمعیت: 630000
  • تعداد دانشگاه: 28
  • تعداد موزه: 30
  • تعداد کتابخانه: 20
  • تعداد باغ و فضای سبز: 11
  • هزینه زندگی انفرادی: 800 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1890 دلار

پِرم

شهر یک میلیون نفری پرم در شرق ناحیهٔ اروپایی روسیه و در همسایگی رود بزرگ کاما واقع شده است. پرم به عنوان مرکز فرهنگی و صنعتی منطقهٔ اورال سری در سرها دارد و با داشتن یک تاریخ کهن و پرقدمت، از نظر مساحتی، سومین شهر بزرگ روسیه است و خود روس ها آن را با غارهای سنگی و رودخانه های طغیانگرش می شناسند.

پرم به عنوان یک شهر تاریخی، پیشینهٔ فرهنگی پرمحتوایی دارد و از موزه ها و گالری های منحصربفردی تشکیل شده که موزهٔ هنرهای معاصر پرم یا PERMM یکی از مشهورترینشان است. قدمت فرهنگی این شهر را از آنجا می توان فهمید که یکی از مشهورترین مدارس بالهٔ روسیه در زمان جنگ دنیای دوم در این شهر دایر می شود تا هنرمندان و پایکوبیندگان و آموزشگاهن های شهر لنینگراد که مجبور به تخلیهٔ شهر شده اند، جایی برای ادامه فعالیت هنری و فرهنگی شان داشته باشند.

پرم از انواع و اقسام تفریحات و امکانات رفاهی و تفریح برخوردار است و می تواند در جستجوی بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی، جایگاه خوبی داشته باشد. از گشت و گذار در دالان های غار یخی کونگور به عنوان یکی از شاهکارهای زمین شناسی گرفته و خیره شدن به پایکوبی نورها و لیزرها در ظلمات درون غار، تا طبیعت گردی های طولانی و دوچرخه سواری در قلب طبیعت بکر و وحشی سیبری تا قایقرانی در رودخانه های خروشان این سرزمین، پرم علاوه بر مجذوب کنندهیت های فرهنگی، یکی از شهرهای ایده آل روسیه برای عاشقان طبیعت است. از دانشگاه های سرشناس پرم می توان به Perm State University و بعلاوه دانشگاه Perm National Research Polytechnic University اشاره نمود.

  • جمعیت: 1000000
  • تعداد دانشگاه: 24
  • تعداد موزه: 25
  • تعداد کتابخانه: 48
  • تعداد باغ و فضای سبز: 12
  • هزینه زندگی انفرادی: 564 دلار
  • هزینه زندگی خانوار 4 نفره: 1400 دلار

در این مطلب سعی کردیم تعدادی از دانشجویی ترین شهرهای روسیه را برای افرادی که به تحصیل در روسیه علاقمند هستند معرفی کنیم و شمه ای از حال و هوای آنها ارائه بدهیم. اما اینکه کدام شهر می تواند عنوان بهترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی را به خود اختصاص دهد، پرسش به غایت دشواری است. چرا که هریک از این شهرها مجذوب کنندهیت ها و نکات مثبت خودشان را دارند. بنابراین اگر به زندگی در کلان شهرها عادت دارید و از هیاهوی شهرهای بزرگ لذت می برید، مسکو و سن پترزبورگ با اختلاف بهترین گزینه ها هستند.

اگر در پی هزینه های پایین تر زندگی و برخورداری از همان امکانات شهری هستید، کازان و ولادی وستوک را انتخاب کنید. اگر باز هم می خواهید صرفه جویی بیشتری در هزینه ها داشته باشید و کماکان در شهرهایی مجذوب کننده و پیشرفته درس بخوانید، نیژنی نوگراد، یکاترین برگ، نُووُسیبیرسک، تومسک و پرم و اگر می خواهید تا جای ممکن از سرمای گزندهٔ روسیه در امان بمانید سامارا را انتخاب کنید. پیشنهاد می کنیم که قبل از هر تصمیمی با مزایا و معایت زندگی در روسیه آشنا شوید و از مشاورین با تجربه لتسگو یونی برای ارزیابی شرایط خود یاری بگیرید.

منبع: لتس گو یونی
انتشار: 2 بهمن 1400 بروزرسانی: 2 بهمن 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2191

به "برترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برترین شهر روسیه برای تحصیل و زندگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید