12 مرکز مد در گوشه و کنار جهان که جریان ساز هستند

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شاید این را شنیده باشید که در میان شهرهای جهان، 4 شهر به عنوان مرکز مد جهان بیش از بقیه در جهانی مد اهمیت دارند: پاریس، میلان، نیویورک و لندن؛ اما داستان مراکز مد جهان به اینجا ختم نمی شود.

12 مرکز مد در گوشه و کنار جهان که جریان ساز هستند

شهرهای دیگری هم وجود دارند که به عنوان مرکز مد از اهمیت زیادی برخوردارند تا دوستداران و فعالان حوزه مد و فشن همیشه این شهرها را برای کسب خبرهای مهم و دست اول دنبال کنند. هفته های مد این شهرها هم نسبت به دیگر رخدادهای فشن از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. در این مطلب، خبرنگاران شما را با 12 شهر مهم که هرکدام یکی از مرکز های مد دنیا به حساب می آیند، آشنا می کند؛ پس با ما همراه باشید.

مرکز مد دنیا کدام شهر است؟

مد و فشن سابقه ای طولانی و مهم در تاریخ بشر دارد که می توانید در یکی دیگر از مقالات ما درباره تاریخچه مد بخوانید. اما نیویورک، پاریس، لندن و میلان بدون شک از ابتدا جزو مهم ترین شهرها در دنیای مد و فشن به حساب می آمدند؛ به طوری که در سراسر دنیا به آن ها 4 شهر بزرگ می گویند. با این حال، آن ها تنها شهرهایی نیستند که از نظر تاثیر بر دنیا مد اهمیت داشته باشند، بلکه شهرهای دیگری هم هستند که از نظر دنیای اهمیت دارند. آیا شما با آن ها آشنایی دارید؟ یا به عبارت بهتر، می دانید مرکز های مد دنیا کدام ها هستند؟

برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به فهرست دوازده موردی از مهم ترین شهرهای تاثیرگزار بر دنیای مد بیاندازیم.

1. نیویورک و هیجان مد در آمریکا

نیویورک قطعا مهم ترین مرکز مد در دنیا و یکی از همان چهار شهر بزرگ است. این شهر هر سال طی دو ماه مختلف فوریه و سپتامبر میزبان دو هفته مد دنیای است که در منهتن برگزار می شود. اگر در پی تحصیل در شاخه مد و فشن هستید و البته از عهده هزینه های گزاف آن هم بر می آیید، نیویورک برترین مدارس مد موجود در دنیا را داراست. این شهر بزرگ آمریکا، خانه بعضی از مشهورترین طراحان دنیا از جمله رالف لورن، مارک چیکو، تام فورد، دونا کاران و کارولینا هررا نیز است.

در حقیقت وقتی صحبت از مد و فشن می شود، نیویورک جایی است که می خواهید به آن سفر کنید و تا جایی که می شود، همان جا بمانید. اسکله شماره 17 و خیابان پنجم، بعضی از برترین مکان هایی هستند که می توانید برای خرید در شهر نیویورک به آن ها سر بزنید.

  • 5 طراح مشهور آمریکایی که صنعت مد این کشور را دگرگون کردند

2. لندن و نمایش های مد در انگلستان

لندن خانه خاندان سلطنتی بریتانیا به دلیل ایده های خلاقانه و جسارت به خرج دادن در تغییراتی که در دنیا به وجود آورده مشهور است؛ همه لندن را به عنوان یکی از شهرهای بزرگ دنیا مد می شناسند اما جالب است بدانید که اولین هفته ی مدی که به صورت زنده از طریق اینترنت پخش شد، هفته مدی بود که در این شهر برگزار می شد. علاوه بر این، لندن طراح مد مشهور کم ندارد؛ الکساندر مک کوئین، جان گالیانو، استلا مک کارتنی و متیو ویلیامسون تنها بعضی از این طراحان مشهور دنیای هستند.

از این ها گذشته لندن شهر تغییرات است و به همین دلیل هم توانسته نوآوری را در دنیا مد نیز پیاده کند. لندن هم یکی از چهار شهر بزرگ دنیا مد است و در گوشه وکنار این شهر می توانید فروشگاه های مد و لباس را پیدا کنید. این به وضوح نشان دهنده مهارت هایی است که انگلیسی ها در طراحی مد دارند؛ اما مهم تر از همه این ها، دو رخداد مهم دنیای است که همه ساله در لندن اتفاق می افتد: دو هفته مد که طی ماه های فوریه و سپتامبر در این شهر برپا می شود و بسیاری از سوپرمدل های تاثیرگذار مانند کیت موس و کارا دلوین در آن حضور دارند.

3. میلان، جلوه هنر مد در ایتالیا

میلان، کننده ایتالیا در دنیای مد، همیشه به کیفیت بالای محصولاتش معروف بوده و است. البته تجربه آن ها در این زمینه بی تاثیر نیست و در این شهر از سال 1958 میلادی هفته های مد برگزار می شوند. میلان به عنوان یکی از 4 مرکز مهم دنیای مد، طی هر فصل بیش از 40 فشن شو یا نمایش مد برگزار می کند که هریک از آن ها به خودی خود اهمیت زیادی دارند و معمولا در مکان های مهم تاریخی، کاخ ها یا میدان های مهم شهر برگزار می شوند. ناگفته پیداست که این شهر مهم دنیای مد، خانه برترین برندهای ایتالیایی هم است؛ برندهایی چون گوچی، پرادا، روبرتو کاوالی، دولچه گابانا، میسیونی، والنتینو و…

4. پاریس، مرکز محبوب فرانسه

لازم نیست حتما به پاریس سفر کرده باشید تا بدانید که این شهر چقدر زیباست و چطور به یکی از 4 مرکز اصلی مد دنیا تبدیل شده است. حتی اگر امروزه برترین مرکز مد دنیا هم نباشد اما پاریس همچنان اولین شهری است که وقتی به مد فکر می کنیم، نامش به ذهنمان خطور می کند. مرکز فرانسه، با داشتن فرهنگی غنی و پیاده سازی ایده های خلاقانه توانسته برترین طراحان مد دنیا را در خود پرورش دهد. پاریس نه تنها یکی از برترین مرکز های مد دنیا است، بلکه برای خرید هم یکی از لذت بخش ترین آن ها محسوب می شود. خیابان های شیک مملو از فروشگاه های مد که به راحتی می توان هر چیزی را در برترین کیفیت شان از آن ها خریداری کرد.

جدای از برج ایفل، مکان های دیدنی و مجذوب کننده و غذاهای شگفت انگیز فرانسوی، پاریس به خاطر حس زیبایی شناسی در دنیا مشهور است. بدون اغراق می توان ادعا کرد که بزرگ ترین هفته مد در پاریس فرانسه برگزار می شود و برترین فشن شوهای دنیا در آن برگزار می شود. علاوه بر این، مشهورترین نام های مد از این شهر سر برآورده اند؛ طراحانی ازجمله کریستین دیور، کوکو شنل، روبرتو ژیوانشی و ایو سن لورن.

5 توکیو، شهر مد و تکنولوژی

توکیو خانه ده ها میلیون شهروند است و اغلب مردم دنیا از اینکه آن ها چطور در این فضای محدود کنار هم به زندگی ادامه می دهند، حیرت زده می شوند. فرهنگ ژاپنی با دیگر نقاط دنیا فرق دارد و اثبات این ادعا را می توانید در همان صحنه های خاص، عجیب و متفاوت آن ها در نمایش های مد مشاهده کنید. هفته مد ژاپن که البته به هفته مد مرسدس بنز توکیو هم معروف است، مدت زیادی نیست که برگزار می شود، با این وجود با هر نمایش مدی که در این شهر برپا می شود، هفته مد توکیو محبوبیت بیشتری پیدا می کند!

6. لس آنجلس، شهر فرشته ها!

لس آنجلس را همیشه به عنوان خانه مشهورترین افراد دنیا ازجمله بازیگران و خوانندگان معروف هالیوودی می شناسیم؛ اما این شهر امروزه در حوزه مد نیز شناخته شده است. سالانه در ماه های مارس و اکتبر، هفته مد لس آنجلس برگزار می شود و رقیبی جدی برای هفته مد نیویورک (خانه برترین فشن شو دنیا) به شمار میرود.

گفتنی ست، پاملا اسکات لوی بنیان گذار جوسی کوتور (Juicy Couture) و سینتیا وینسنت از فعالان مد هستند که اغلب در این نمایشگاه حضور دارند.

7. رم، شهری قدیمی اما مد روز

رم را همیشه به عنوان شهری کهن به خاطر می آوریم که در آن دست سازه های اصیل بشری ساخته و یافت شده است. این میراث نسل به نسل به رمی ها رسیده تا امروز، زمانی که صحبت از طراحی لباس در میان باشد، این مرکز اساطیری حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد!

هفته های مد این شهر که در ماه های ژانویه و جولای برگزار می شود، طراحان داخلی و بین المللی را از سراسر دنیا به سوی خود می کشد. مرکز ایتالیا هرچند که یکی از مرکز های اصلی دنیا مد نیست اما بعضی از بزرگ ترین خانه های مد را در خود دارد و در زمان برگزاری هفته های مد، برترین برندهای دنیا را از جمله جورجیو آرمانی، فندی، گوچی، جیسون وو، توری برچ و گیمو اترو را به خود می کشد.

8. آمستردام و منطقه ی نور قرمز!

آمستردام مرکز کشور هلند، خانه موزه معروف ونگوگ و منطقه نور قرمز است که از مهم ترین منطقه ها مد در تمام اروپا به شمار می آید. این منطقه یکی از چندین حوزه مد پراهمیت در قاره اروپاست. هفته مد آمستردام که از طریق مجموعه هفته مد هلند برگزار می شود، از سال 2016 مشغول فعالیت است.

برگزارکنندگان و فعالان مد، سالانه در ماه های فوریه و سپتامبر کار خود را در این شهر پی می گیرند تا از غافله بین المللی مد جا نمانند. یکی از چیزهایی که باعث معروفیت آمستردام به عنوان یک مرکز مد شده، دیزاین و طراحی صحنه های فشن شو یا نمایش های مد است؛ جایی که در آن برندهای معروف از جمله ویکتور اند رالف (Viktor & Rolf) ایریس ون هرپن (Iris van Herpen) و باس کاستر (Bas Koster) آخرین لباس ها و محصولات خود را به نمایش می گذارند.

9. برلین، شهر آموزش طراحی

مثل بسیاری دیگر از مرکز های مد دنیا، در برلین هم بعضی از داغ ترین ترندهای مد دنیای را پیدا می کنید. این شهر بیش از 40 مدرسه مد را در خود جای داده است و از سال 2007 هفته مد، سالیانه در آن برگزار می شود. رویدادی که محبوبیت آن با وجود زمان کمی که از شروعش می گذرد، به سرعت در حال افزایش است.

بعضی از طراحان شهر برلین یا شهرهای مجاور آن که در حال کسب معروفیت دنیای هستند، عبارتند از: کارل لاگرفلد، هوگو باس و بنیانگذاران برند اسکادا یعنی مارگارتا و ولفگانگ لی.

10. مادرید و رشد قابل توجه در عرصه فشن

از سال 2014 به این طرف، مادرید توانسته از رتبه چهاردهم دنیا به یکی از ده مرکز برتر مد دنیا تبدیل شود و این یعنی موفقیت!

هفته مد مادرید که دو بار در سال برگزار می شود، هم طراحان بین المللی را به سوی خود می کشد و هم به طراحان داخلی اسپانیا اجازه ابراز وجود در صحنه های دنیای مد و فشن را می دهد. گفتنی است که در هفته های مد مادرید، معمولا افرادی همچون کریستیانو رونالدو، ایرینا شایک و دوشس آلبا شرکت می کنند و این یعنی سر زدن به هفته های مد مادرید، خودش یک جاذبه گردشگری است!

11. شانگهای، کننده ای از خاور دور

شانگهای بعضی از با استعدادترین طراحان چینی را در خود جای داده است و اگرچه هفته مد شانگهای رویدادی به نسبت تازه به نظر می رسد و تنها از سال 2001 مشغول به فعالیت است، اما محبوبیت آن چنان افزایش یافته که گویی یک رویداد شناخته شده و قدیمی است. هفته مد شانگهای دو بار در سال (مانند بسیاری دیگر از هفته های مد بین المللی) برگزار می شود و بعضی از مشهورترین طراحان شانگهای را می توان در آن پیدا کرد؛ طراحانی چون اوما وانگ، ژانگ دا، کیو هائو، هلن لی و نیکول ژانگ.

12. بارسلونا، مرکزی در ابتدای جهت

بارسلونا دومین شهر بزرگ اسپانیا به شمار میرود و همان طور که می دانید، تیم فوتبال بسیار معروفی هم دارد. در این شهر شما می توانید ساختمان های معمار معروف بین المللی یعنی گائودی را پیدا کنید. این موضوعات و بسیاری دلایل دیگر باعث شده تا بارسلونا یکی از پربازدیدترین شهرهای اروپا باشد. با این حال، آن ها در پی دنیاگرد های بیشتری هستند و چه چیزی بهتر از صنعت مد؟!

مسئولین شهر بارسلونا به تازگی روی این صنعت شروع به سرمایه گذاری کرده اند اما منتقدین انتظار دارند تا به زودی رشد سریع آن را شاهد باشند. جالب است بدانید که بارسلونا خانه ی برندهایی مانند مانگو، ماسیمو دوتی و کریستوبال بالنسیاگا هم است.

گفتنی است که در سال های اخیر فشن شوهای مجازی هم طرفداران خاص خود را پیدا کرده اند که در مقاله دیگری از خبرنگاران می توانید در مورد آن بخوانید. در این مطلب، شما را با 12 مرکز مد دنیا آشنا کردیم که احتمالا نام بعضی از آن ها را قبلا شنیده بودید. آیا شما هم دوست دارید تا به این شهرها سفر کنید و در هفته های مد آن ها شرکت کنید؟ نظرات خود را برای ما بنویسید.

منابع: knowinsiders, newfashion365

منبع: دیجی استایل
انتشار: 6 دی 1400 بروزرسانی: 6 دی 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2165

به "12 مرکز مد در گوشه و کنار جهان که جریان ساز هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 مرکز مد در گوشه و کنار جهان که جریان ساز هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید