واکسن کرونای ایرانی از بهار 1400 در دسترس مردم

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، دکتر حریرچی با اعلام تایید دریافت مجوز فراوری واکسن کرونا از راه اندازی خط فراوری و در دسترس قرار دریافت واکسن برای مردم از بهار سال آینده گفت هم به وسیله کنسرسیوم COVAX سازمان بهداشت جهانی، هم خرید واکسن از کشورهای فراوری کننده و هم مشارکت برای فراوری با کشورهای فراوری کننده در ایران اقدام به تهیه واکسن نموده ایم اما مشکل عظیم تحریم ایران برای خرید دارو و واکسن پیش روی ما است.

واکسن کرونای ایرانی از بهار 1400 در دسترس مردم

به گزارش خبرنگاران ، دکتر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در مصاحبه با برنامه تهران کلینیک رادیو تهران با اشاره به کوشش گسترده و وسیع دانشمندان ایرانی برای فراوری واکسن کرونا گفت: خبر خوش ما این است که یکی از واکسن های مجوزهای لازم را از کمیته اخلاق و پژوهش برای کارآزمایی بالینی روی انسان دریافت نموده است و تا اواخر دی ماه 3-2 مورد دیگر از واکسن ها نیز این مجوزها را دریافت می نماید و با آزمایش روی نمونه انسانی، اثربخشی آن مورد تایید قرار خواهد گرفت.

وی در همین خصوص ادامه داد: همزمان با فرایند طی شدن این واکسن ها، خط فراوری واکسن کرونا نیز راه اندازی می گردد و بر اسا معیارهای بالینی تاثیر آن به اثبات خواهد رسید تا فرایند فراوری آن نیز در اقدامات بعدی قرار بگیرد. وعده ما این است که تا بهار سال آینده واکسن کووید 19 برای مردم قابل دسترس خواهد شد.

انتقال ارز، مانع سر راه خرید دارو و واکسن

دکتر حریرچی در مورد واردات و خرید 20 میلیون دز واکسن تا نیمه اسفندماه 99 از کشورهای خارجی گفت: ما از ماه ها پیش تهیه واکسن کرونا را به وسیله COVAX که کنسرسیومی مشترک با ایده سازمان بهداشت جهانی است، شروع نموده ایم و در عین حال از رابطه مستقیم با کشورهای خارجی فراوری نمایند برای خرید مستقیم و فراوری مشترک ایران و کشور دوم را در دستور کار خود داریم.

معاون کل وزارت بهداشت با اظهار تاسف از وجود تحریم های ظالمانه نیز گفت: در حال حاضر با یک مشکل عظیم و بی رحمانه برای دارو و واکسن روبرو هستیم. با وجود اینکه دارو در لیست تحریم ها نیست، اما ما برای انتقال ارز و خرید دارو با مشکل روبرو می شویم اما کوشش ما این است که طبق وعده وزیر بهداشت واکسن به زودی برای مردم قابل دسترسی خواهد شد.

دکتر حریرچی ضمن تشریح کد اخلاق برای دریافت مجوز واکسن کرونا بیان نمود: برای هر تحقیق که روی انسان انجام خواهد شد، باید کد اخلاق داروی مورد نظر برای حفاظت علمی و اخلاقی از افرادی که به صورت داوطلب اجازه انجام آزمایش انسانی را می دهند، دریافت گردد. این کد شامل مواردی از جمله چگونگی طرح، ماده و طریق انجام و تفسیر آزمایش خواهد بود که به خودی خود از بسیاری از سوگیری ها جلوگیری نموده و تمام اقدامات بر اساس کداخلاقی انجام خواهد گرفت.

معاون وزارت بهداشت در ادامه این مصاحبه در مورد رقابت واکسن کرونای ایرانی با نمونه های مشابه خارجی نیز شرح داد: ما تکنولوژی های مختلفی را برای کشف واکسن کووید19 پیش رو داریم اعم از MRNA، استفاده از ویروس ضعیف شده و ویروس منتقل شده ژنتیکی از یک ویروس دیگر. هر کدام از این واکسن ها اثربخشی بسیاری خواهند داشت.

نصف مشاغل، در گروه دوم جا دارند، مردم رعایت نمایند!

وی در مورد تاثیر اعمال محدودیت ها و سپس عادی انگاری مردم پس از کاهش نسبی آمارها گفت: متاسفانه تعطیلات اثر هم افزایی روی رفتار مردم دارد. از سویی علاوه بر اثر مستقیم، اثر دیگر این تعطیلات این بود که مردم موضوع شیوع و انتقال زنجیره کووید 19 را جدی گرفتند و دو هفته ابتدایی آذرماه همکاری خوبی را برای کاهش موراد ابتلا داشتند اما باید این نکته را هم مدنظر قرار داد که 45 درصد از مشاغل را مشاغل گروه دوم تشکیل می دهند و مردم هم نشان داند که با شروع بازگشایی ها رعایت دستورالعمل های بهداشتی هم کمتر می گردد که این مورد ما را کمی نگران می نماید. درخواست عاجزانه ما از مردم این است که برای حفظ سلامت خود و مردم دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمایند.

معاون کل وزارت بهداشت در خاتمه با اشاره به موفقیت کشورهای نیمکره جنوبی برای عبور از بحران آنفلوانزا با رعایت دستورالعمل های بهداشتی کرونا گفت: با رعایت دستورالعمل های بهداشتی اعم از شتسشوی مداوم دست ها، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی نگرانی چندانی برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزا نداریم. واکسن آنفلوانزا برای گروه های پرخطر و دارای اولویت در مهرماه تزریق شد و مردم می توانند با مراجعه به داروخانه ها واکسن برای 3 ماه باقی مانده فصل سرد تزریق نمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 16 دی 1399 بروزرسانی: 16 دی 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1619

به "واکسن کرونای ایرانی از بهار 1400 در دسترس مردم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکسن کرونای ایرانی از بهار 1400 در دسترس مردم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید