عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، نوشابه های انرژی زا شما را وسوسه می نمایند ولی همواره برای بدن خوب نیستند. در اینجا به بعضی عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا اشاره شده است که باید قبل از مصرف آن ها را در نظر داشته باشید.

عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

نوشابه های انرژی زا شما را وسوسه می نمایند ولی همواره برای بدن خوب نیستند. در اینجا به بعضی عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا اشاره شده است که باید قبل از مصرف آن ها را در نظر داشته باشید.

نوشابه های انرژی زا به راحتی در مغازه ها یافت می شوند. این نوشیدنی ها بسیار مشهور شده اند و توجه زیادی به عوارض جانبی که ممکن است با خود به همراه داشته باشند نمی گردد. اگر چه مصرف این نوشیدنی ها به مقدار میانه می تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد ولی اغلب دارای عوارض جانبی هستند که به آن ها توجه نمی گردد. بی توجهی به چنین عوارضی ممکن است باعث آسیب تماشا بدن گردد. همه نوشابه های انرژی زا با ترکیبات یکسانی درست نمی شوند و این مسئله را سخت می نماید. شناسایی اینکه کدام نوشابه انرژی زا برای شما خوب است و کدام یک نیست غیر ممکن یا بسیار سخت است. با این حال، تقریباً همه نوشابه های انرژی زا حاوی ترکیباتی هستند که مصرف بیش از حد آن ها مضر است.

ترکیبات نوشابه های گازدار و عوارض جانبی آن ها

کافئین

نوشابه های انرژی زا می توانند برای شما مضر باشند زیرا، حاوی مقدار زیادی کافئین هستند. کافئین باعث اضطراب می گردد و می تواند محرک ایجاد سر درد باشد. کافئین بعلاوه باعث بی خوابی می گردد. پس اگر مشکل خواب دارید، مصرف نوشابه های حاوی کافئین ممکن است باعث تشدید شرایط گردد. بعضی نوشابه های انرژی زا وجود دارند که حاوی کافئین بیشتری نسبت به قهوه هستند. بعضی افراد از کافئین استفاده می نمایند تا بتوانند بیدار بمانند و به مطالعه بپردازند. این نوشیدنی ها به تمرکز هنگام مطالعه یاری نخواهند کرد. مصرف نوشابه های انرژی زا بعلاوه می تواند باعث احساس خستگی و تنبلی گردد و تمرکز کردن پس از مصرف آن ها سخت خواهد بود.

تائورین ، ویتامین ها و شکر

نوشابه های انرژی زا محتوی ترکیباتی مانند تائورین و کراتین هستند. نوشابه های انرژی زا را نمی توان به اسم منبع خوبی از مواد مغذی در نظر گرفت. پس، باید از منابع طبیعی بیشتری برای تأمین ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدن خون بهره ببرید. مصرف بیش از حد ویتامین ها خصوصاً ویتامین های گروه ب می تواند باعث ایجاد مسائل عصبی و ضایعات پوستی گردد. این نوشیدنی ها بعلاوه ممکن است حاوی گیاهانی باشند که با آفت کش ها پرورش یافته اند. علاوه بر این، آن ها مواد سمی را وارد می نمایند که بدن برای دفع آن ها باید سخت تر کار کند. نوشابه های انرژی زا بعلاوه حاوی مقدار زیادی شکر هستند که می تواند باعث مسائل افزایش وزن گردد.

جینسنگ ، جینکو بیلوبا و گلوکورونولاکتون

بیشتر نوشابه های انرژی زا حاوی جینسنگ ، جینکو بیلوبا و ترکیباتی از این دست می باشند. این مواد می توانند باعث ایجاد سر درد ، مسائل قلبی و مشکل در خواب شوند. اگر چه گلوکورونولاکتون ظاهراً چنین عوارض جانبی در پی ندارد ولی مصرف آن در بعضی کشورها ممنوع است.

ال- کارنیتین و ال- تیانین

ال -کارنیتین و ال - تیانین را می توان به اسم عصار ه چای سبز در نظر گرفت. اگر چه آن ها جزء اسیدهای آمینه هستند ولی مصرف بیش از حد آن ها مضر است. حالت تهوع ، اسهال ، بی خوابی و سر درد از علایم شایع مصرف این ترکیبات است.

عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا

در کنار این ها ترکیبات دیگری هم در این نوشابه ها وجود دارند که مصرف بیش از حد آن ها مضر است. در مصرف نوشابه های انرژی زا باید بسیار مراقب باشید.

دفع آب بدن

نوشابه های انرژی زا دارای خواص ادرارآور هستند. مصرف بیش از حد آن ها می تواند باعث دفع آب بدن گردد.

کالری های اضافی

نوشابه های انرژی زا عوارض جانبی دیگر هم دارند که به مقدار عوارض گفته شده جدی نیستند ولی بی توجهی به آن ها می تواند باعث ایجاد بعضی مسائل گردد. یکی از اصلی ترین این عوارض جانبی وجود کالری اضافی در نوشابه های انرژی زاست که می تواند منجر به افزایش وزن گردد.

وابستگی به نوشابه های انرژی زا

نوشابه های انرژی زا می توانند باعث ایجاد اعتیاد شوند. مصرف نوشابه های انرژی زا به جای آب هم بسیار مضر است و می تواند به مقدار قابل توجهی باعث دفع آب بدن گردد. ترکیبات موجود در نوشابه های انرژی زا برای بچه ها و زنان باردار مضر است و آن ها باید تا حد امکان از مصرف این نوشیدنی ها اجتناب نمایند.

مخلوط کردن نوشابه های انرژی زا با الکل

بعضی افراد نوشابه های انرژی زا را با الکل مخلوط می نمایند. این کار برای بدن بسیار مضر است زیرا، نوشابه های انرژی زا به اسم محرک عمل می نمایند در حالی که الکل ماده ای آرامبخش است. مخلوط کردن این دو باعث ایجاد اثرات سوء بر روی بدن می گردد. این کار بعلاوه احتمال دفع آب بدن را افزایش می دهد.

همانطور که مشاهده می کنید، نوشابه های انرژی زا عوارض جانبی زیادی دارند. بنابراین، نباید در مصرف آن ها زیاده روی کرد.

منبع: راسخون
انتشار: 29 مهر 1400 بروزرسانی: 29 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2093

به "عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض جانبی نوشابه های انرژی زا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید