آموزش نحوه تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، تخم مرغ یکی از مهم ترین محصولاتی است که از محبوبیت بسیار بالایی برخوردار بوده که روزانه بسکمک از افراد ان را به عنوان صبحانه میل می نمایند . به همین دلیل تشخیص سالم بودن تخم مرغ و تازگی آن یک مهم به شمار می رود که خیلی ها قادر به انجام آن نیستند . توجه به فاکتور هایی مانند پوسته ، زرده ، سفیده و ... می تواند شما را در خرید یک تخم مرغ تازه و سالم کمک کند .

آموزش نحوه تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه

به گزارش خبرنگاران به نقل از easy-bator ،تخم مرغ به دلیل داشتن میزان پروتئین بالا صندلی ویژه ای در وعده صبحانه دارد . طبق تحقیقات اجرا شده هر یک نفر در طول 1 سال به طور متوسط 290 تا 310 تخم مصرف می نماید از این رو تشخیص دادن سالم یا فاسد بودن تخم مرغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شاید برای همه پیش آمده باشد اقدام به تهیه یک بسته تخم مرغ 12 تایی یا 24 تایی کنند و 2 یا 3 تخم مرغ موجود در بسته کهنه و یا خراب باشد و شما قادر به تشخیص دادن آنها نباشید . در این مقاله قصد داریم نحوه تشخیص تخم مرغ سالم از خراب را به شما به صورت کامل شرح دهیم .

پوسته تخم مرغ

پوسته تخم مرغ یکی از فاکتور های بسیار مهم به شمار می رود چرا که از محتوی تخم در برابر آلودگی ها محافظت می نماید . حائز اهمیت است بدانید که بعضی از میکروب ها در بعضی شرایط خاص می توانند از پوسته تخم به داخل نفوذ نموده و در آنجا رشد کنند ، به همین دلیل آنالیز و مطمئن شدن از سلامتی و. و ترکیب تخم مرغ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است .

یک تخم مرغ سالن دارای پوسته کاملاً سالم ، محکم و بدون کوچکترین لکه می باشد . در صورت مشاهده کوچکترین سوراخ یا خراش بر روی پوسته تخم مرغ ، از خرید آن پرهیز کنید . توجه داشته باشید که تخم مرغ هایی که دارای پوسته نرم هستند زود آلوده شده و تجزیه می شوند.

چالازا یا لکه سفید رنگ واقع در کنار زرده

یکی از مهم ترین عواملی که می تواند شما را در تشخیص تازه یا کهنه بودن تخم مرغ یادری نماید چالازا می باشد . این ماده انعطاف پذیر بوده و دارای رنگ حدوداً سفید می باشد که به دلیل داشتن خصوصیات خاص و فرم منحصر باعث پایداری زرده تخم مرغ در وسط پوسته می گردد . بعد از شکستن تخم توجه کنید که اگر هنگام جدا کردن پوسته ، مایع حالت چسبندگی بالا داشته باشد یعنی تخم مرغ شما تازه است یعنی هر چقدر چالازا بیشتر باشد تازگی و کیفیت تخم مرغ بیشتر است .

سفیده تخم مرغ

فهمیدن تازگی یا کهنگی تخم مرغ با استفاده از این روش نیازمند شکستن تخم مرغ می باشد . حائز اهمیت است بدانید که اگر سفیده تخم مرغ به سهولت از زده تفکیک گردد یعنی تخم مرغی که تهیه نموده اید تازه نیست . ایراد عظیم این روش این است که نمیتوان از آن در فروشگاه ها یا سوپرمارکت ها بهره گرفت .

زرده تخم مرغ

یکی دیگر از فاکتور های مهم برای تشخیص تازگی تخم مرغ زده آن می باشد . زرده تخم مرغ باید دارای سفتی مناسب بوده تا با کوچکترین تکان ها و رعشه ها با سفیده مخلوط نگردد . علاوه بر این وجود هر گونه لکه بر روی زرده یا سفیده تخم مرغ به معنای حضور آلایندگی در داخل تخم مرغ می باشد .

بوی تخم مرغ

توجه به بوی تخم مرغ یک مهم بوده که می تواند کیفیت تخمم غر را برای شما به طور کامل شفاف سازی کند . توجه داشته باشید که در صورت استشمام بوی نامطبوع از تخم باید آن را بلافاصله دور بیندازید چرا که در حال تجزیه شدن می باشد .

تشخیص تخم مرغ تازه با استفاده از یک تست ساده

یک لیوان را پر از آب کنید و سپس تخم مرغ را داخل ان رها سازید غرق شدن تخم مرغ نشان از تازه بودن آن می باشد و می توانید آن را مورد استفاده قرار دهید ولی اگر تخم مرغ در آب فرو رفت و غرق شد یعنی کهنه است که در این حالت باید تخم مرغ دور انداخته گردد .

تخم مرغ فاسد و خطرات آن

در سال 2017 در کشور هلند یک حشره کش با نام فیپرونیل باعث آلوده شدن رقم بسیار عظیمی از جوجه ها و تخم مرغ ها شد که نگرانی مردم بسیاری از کشور ها را به دنبال داشت . به همین دلیل از حشره کش ها در بعضی از کشور ها از مانند اسپانیا به ندرت استفاده می گردد .

سالمونا یکی دیگر از مواردی که می تواند باعث آلودگی تخم مرغ گردد . سالمونا در واقع یک عفونت بسیار حاد و خطرناک می باشد که قادر است به سهولت از پوسته تخم مرغ عبور نموده و وارد زرده گردد . تغذیه از تخم مرغ الوده شده توسط سالمونا بسیار خطرناک می باشد .

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 25 آبان 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1509

به "آموزش نحوه تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آموزش نحوه تشخیص تخم مرغ تازه و کهنه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید