آمادگی مسکو برای میانجی گری میان مصر و اتیوپی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، میخائیل بوگدانف معاون وزیر خارجه روسیه خاطرنشان کرد که کشورش آماده میانجی گری میان اتیوپی و مصر در موضوع احداث سد النهضه بر روی رودخانه نیل است.

آمادگی مسکو برای میانجی گری میان مصر و اتیوپی

وی اضافه نمود: اگر مصر و اتیوپی از ما درخواست نمایند ما آماده میانجی گری هستیم. ما روابط خوبی با آدیس آبابا و قاهره داریم. ما از موضوع باخبریم و آنرا بارها آنالیز نموده ایم و ما آماده وساطت هستیم.

لازم به ذکر است که روز گذشته أبی احمد نخست وزیر اتیوپی خاطرنشان کرد: اگر احتیاج به جنگ با مصر به سبب سد النهضه باشد، آماده ایم که میلیونها نفر را تجهیز کنیم؛ اما مذاکرات می تواند رکود کنونی را حل نماید.

وی اضافه نمود: بعضی از به کارگیری نیروی نظامی از سوی مصر سخن می گویند اما باید تاکید کنم که هیج قدرتی نمی تواند مانع از احداث این سد از سوی اتیوپی گردد. اگر احتیاج به جنگ باشد ما توان تجهیز میلیونها نفر را داریم. اگر بعضی توانایی موشکی دارند بعضی دیگر توانایی استفاده از بمب را دارند این به نفع همه ما نیست. اتیوپی بر سرانجام پروژه سد که رهبران قبلی اتیوپی شروع نموده اند عزم استوار داد زیرا پروژه منحصر به فردی است.

از سوی دیگر مصطفی بکری نماینده مجلس مصر به تهدید نخست وزیر اتیوپی واکنش نشان داد و آنرا موضعی دیپلماتیک و موفقی نداست.

شایان ذکر است که چندی قبل روسیا الیوم گزارش داده بود: درگیری در قاره آفریقا بروز نموده و دلیل آن هم ساخت سد و نیروگاه برق برق آبی روی رودخانه نیل از سوی اتیوپی است، در حال حاضر قاهره با آدیس آبابا محبت آمیز کوشش می نماید مشکل را حل نماید اما بی فایده است. این روزها تعداد بیشتری از مصری ها خواهان راه چاره نظامی برای این شرایط هستند. تا چندی قبل روابط میان مصر و اتیوپی با امضای توافقنامه ای تحت نظارت انگلیس در سال 1929 میلادی مدیریت می شد، سپس حاکم اتیوپی رسما تعهد داد که کشورش هرگز هیچ گونه اقدامی علیه نیل آبی و دریاچه تانا و رودخانه سوبات انجام نخواهد داد، علاوه بر اینها قاهره از آدیس آبابا تعهد گرفت که هیچ گونه پروژه ای علیه منافع مصر شروع نکند. اما در سال 2010 متخصصان آمریکایی به صورت محرمانه برای ساخت سد بزرگتری در اتیوپی به این کشور رفتند. در سال 2013 مجلس اتیوپی به لغو توافقنامه های قدیمی با کشورهای همسایه و امضای توافقنامه های جدید رای داد، محمد مرسی پس از حسنی مبارک قدرت را در مصر به دست گرفت و پس از آن عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر شد. او به این مساله توجه نشان داد و یک توافقنامه سه جانبه با اتیوپی و سودان در سال 2015 به امضا رساند، اما کشورهای همسایه مصر به تعهد خود در رعایت منافع مصر اهتمام نورزیدند. اکنون اتیوپی در حال ساخت سد روی مجرای اصلی آب به سمت رود نیل است که این امر مصر را از داشتن رودخانه عمیق و پرآب که معیشت مردم زیادی از آن تامین می گردد، محروم خواهد نمود. قاهره که تمام کوشش خود را برای دستیابی به راه چارهی دیپلماتیک برای این اختلاف انجام می دهد، سامح شکری، وزیر خارجه خود را یک بار دیگر برای برگزاری مذاکرات به آدیس آبابا فرستاد، اما همان گونه که همه می دانند، فرصت ها اندک هستند به همین دلیل مصری ها آشکارا اعلام می نمایند که آماده حمل اسلحه و جنگ هستند و در تمامی دوران ها جنگ هایی که برای منابع طبیعی شروع شده، جزء سخت ترین جنگ ها بوده اند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 18 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 832

به "آمادگی مسکو برای میانجی گری میان مصر و اتیوپی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی مسکو برای میانجی گری میان مصر و اتیوپی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید