چگونه از گیاهان خانگی در فصل سرما مراقبت کنیم تا آن ها را سالم و شاد نگه داریم؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، توصیه های متخصص های ما را درباره نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان، از جمله اندازه نور، آب، گرما و مراقبت مورد احتیاج آن ها دنبال کنید.

چگونه از گیاهان خانگی در فصل سرما مراقبت کنیم تا آن ها را سالم و شاد نگه داریم؟

دانستن نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان بسیار مهم است. آن ها به ما متکی هستند تا شرایط مناسبی را برای آن ها فراهم کنیم. سرعت رشد آن ها در زمستان کند می گردد و بسیاری از آن ها با روزهای کوتاه تر و نور بسیار کمتر خورشید وارد حالت خواب می شوند.

گیاهان آپارتمانی در طول سال فضای داخلی ما را زیبا می نمایند، اما در طول ماه های زمستان با خوابیدن درخت های فضای بیرون، بیشترین لذت را ارائه می دهند، نیاز ما به زیبایی طبیعی شاخ و برگ و گل ها را تامین می نمایند و به فضای داخلی رنگ و جذابیت می بخشند.

بعضی از گیاهان آپارتمانی وجود دارند که سازگاری آن ها با دماهای سردتر، هوای خشک و گرمای خشک داخل خانه در ماه های زمستان بهتر است و جزو برترین گیاهان زمستانی هستند. این ها شامل گیاهانی هستند که در زمستان به عنوان گیاهان فضای سرپوشیده رشد می نمایند. گیاهان کم نوری که می توانند با سطوح کاهش یافته نور خورشید مقابله نمایند. بسیاری از آن ها گیاهان خانگی با نیاز نگهداری کم هستند.

گیاهان بومی منطقه ها مرطوب و گرمسیری که بسیاری از محبوب ترین انتخاب های فضای داخلی را تشکیل می دهند، بیشترین مشکل را در تنظیم خود با زمستان خواهند داشت، بنابراین برای رشد آن ها تغییراتی ایجاد کنید.

اگرچه الزامات مراقبت از گیاهی به گیاه دیگر تغییر می نماید و انواع خاصی از گیاهان نیاز به نگهداری بسیار خاصی دارند، مانند نحوه مراقبت از ساکولنت ها در زمستان، همه آن ها به ما برای ارائه سطوح مناسب گرما، نور، آب، شرایط هوای مناسب و غذا متکی هستند.

این توصیه های متخصصان را دنبال کنید تا گیاهان داخل خانه شما سرسبز، شاد و سالم بمانند و به سرسبزی و نشاط خانه شما در طول ماه های کسل نماینده و تاریک یاری نمایند.

نحوه مراقبت از گیاهان خانگی در فصل سرما

با کاهش دما، رشد گیاهان کندتر می گردد و باید مراقبت از گیاهان آپارتمانی خود را با شرایط زمستان وفق دهید تا آن ها را در تمام طول سال سرسبز و زنده نگه دارید.

دانستن نحوه مراقبت از گیاهان آپارتمانی در زمستان به مقدار برنامه ریزی برای یک باغ زمستانی مهم است. اگر می خواهید مطمئن شوید که خانه شما در تمام طول سال مملو از سرسبزی و جذابیت خواهد بود.

برترین گیاهان آپارتمانی در زمستان آن هایی هستند که با دمای سردتر و هوای خشک تر و کمتر مرطوب سازگار هستند.

زنده نگه داشتن زیبایی های سبز در طول زمستان با کمی برنامه ریزی، ساده است. همه گیاهان به مقداری نور طبیعی نیاز دارند. گیاهانی مانند پتوس (Devils Ivy) سانسوریا (sansevieria،) و زامیفولیا (ZZ) گوشه تاریک تری از خانه شما را تحمل می نمایند.

آن ها در واقع برای سلامتی شما نیز مفید هستند. سانسوریا یا گیاه مار به علت ویژگی های تصفیه نمایندگی هوا به عنوان یکی از برترین گیاهان تمیزنماینده هوا در داخل خانه شناخته شده است.

اما به رعایت این نکات تخصصی در زمستان نیاز خواهید داشت:

1. کاهش آبیاری گیاهان خانگی در فصل سرما

تنظیم آبیاری لازم است زیرا روزها کوتاه می شوند و رشد متوقف می گردد. سرعت رشد گیاهان خانگی در فصل سرما به سرعت کاهش می یابد، بنابراین آن ها به آبیاری بسیار کمتری نیاز دارند. آبیاری بیش از حد در فصل استراحت می تواند منجر به پوسیدگی گردد. گیاهان خفته به آب زیادی نیاز ندارند. در واقع، مقدار زیاد آب باعث تجمع آن در ته گلدان می گردد و ریشه ها را از بین می برد و باعث رشد ضعیف می گردد.

نیازهای آبیاری بسته به نوع گیاه فرق دارد، اما به طور کلی دو بار در ماه یا حتی کمتر کافی است. کاکتوس ها و ساکولنت ها ممکن است تا بهار اصلا نیازی به آبیاری نداشته باشند. با این حال، مراقب برنامه آبیاری گیاهان در اتاق های گرم تر باشید، زیرا ممکن است گلدان ها به سرعت خشک شوند.

بنابراین بسته به جایی که گیاهان در خانه قرار دارند، مثلا یک محیط مرطوب مثل حمام یا فضای گرمی مثل آشپزخانه یا فضای آرام بخش نشیمن یا اتاق خواب، نگهداری آن ها فرق دارد. بسته به موقعیت گیاهان ممکن است خاک آن ها سریع تر خشک گردد، به ویژه گیاهان روی زمین در کف گرم یا گیاهانی که در نزدیکی رادیاتور قرار دارند.

برای آنالیز اینکه آیا گیاه نیاز به آبیاری دارد یا نه، پیشنهاد می کنیم انگشت خود را در عمق خاک فرو برید یا بر اساس وزن گلدان مقدار آب موجود در خاک را بسنجید و فقط در صورت نیاز آن گیاه را آبیاری کنید. وقتی آب می دهید، مطمئن شوید که به طور کامل آب می دهید، ریشه ها به آب نیاز دارند.

قبل از آبیاری مجدد باید اجازه داد که خاک کاملا خشک گردد. یک قانون طلایی این است که از برنامه پیروی نکنید. خاک را آنالیز کنید و ببینید مرطوب است یا خیر. آبیاری را در زمانی انجام دهید که گیاه به آن نیاز دارد.

2. به گیاهان خانگی در فصل سرما غذا ندهید

اگر می پرسید آیا در زمستان باید به گیاهان آپارتمانی غذا داد یا نه، پاسخ منفی است.

نیازی به کود دادن آن ها در زمستان نیست. فقط زمانی که گیاهان به طور فعال رشد می نمایند، آن ها را تغذیه کنید.

تغذیه گیاهان خانگی در فصل سرما می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد. گیاهان در این فصل از مواد مغذی زیادی استفاده نخواهند کرد. توصیه می کنیم از کوددهی در اواخر پاییز و زمستان صرف نظر کنید.

کود در این زمان می تواند به گیاهان آسیب برساند، زیرا کود مصرف نشده می تواند باعث تجمع نمک و سوختگی ریشه گردد یا چرخه رشد طبیعی گیاه را مختل کند.

وادار کردن گیاهان به رشد با تغذیه آن ها در فصل استراحت باعث ایجاد ساقه های دوکی و برگ ای رنگ پریده می گردد.

آخرین خوراک را در پاییز به گیاهان خود بدهید. گیاهان در زمستان برای استراحت به زمان نیاز دارند و تشویق آن ها به رشد، آن ها را تحت فشار بیش از حد قرار می دهد و باعث رشد ضعیف آن ها در بهار می گردد.

3. گیاهان خانگی را در فصل سرما به جای پرنور منتقل کنید

یکی از راه های مراقبت از گیاهان خانگی در فصل سرما با کوتاه تر شدن روزها و کاهش سطح نور این است که آن ها را به موقعیتی منتقل کنید که بتوانند حدبیشتر نور خورشید را دریافت نمایند. با این حال مراقب بادهای سردی باشید که از پنجره ها می آیند. اگر یک گلخانه یا پاسیو دارید، می توانید گیاهان را به آنجا منتقل کنید تا بتوانند از نور خورشید بیشتری در ماه های زمستان لذت ببرند.

با تغییر نور خورشید و کوتاه شدن روزها، به این فکر کنید که بعضی از گیاهان نوردوست خود را به پنجره ها نزدیک تر کنید. گیاهان را به طور منظم بچرخانید تا مطمئن شوید که همه گیاهان نور دریافت می نمایند. اگر گوشه های تاریکی دارید که در طول روز نور خورشید دریافت نمی نمایند، اضافه کردن لامپ های رشد می تواند تفاوت واقعی ایجاد کند.

حساسیت به نور بسته به نوع گیاه متفاوت خواهد بود و بعضی از گیاهان آپارتمانی ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور مستقیم خورشید آسیب ببینند. بنابراین حتماً درباره نیاز نوری انواع مختلف تحقیق کنید. اگر گلدان ها به مکان هایی منتقل می شوند که حیوانات خانگی می توانند به آن ها دسترسی پیدا نمایند، مطمئن شوید که گیاهان خانگی دوستدار حیوانات خانگی هستند.

اگر گیاهان داخل خانه تان را در زمستان به یک طاقچه آفتاب گیر نزدیک تر می کنید، فقط مطمئن شوید که جلوی آن ها پرده نمی کشید و ناخواسته آن ها را در معرض سرمای بیرون نمی گذارید.

گیاهان منطقه ها خشک مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها به گرما و نور زیادی نیاز دارند، بنابراین مطمئناً در پاییز و زمستان باید مراقب آن ها باشید. اگر می پرسید چرا ساکولنت من در حال مرگ است، ممکن است به این علت باشد که به مقدار کافی نور خورشید دریافت نمی نماید.

4. گیاهان خانگی را در فصل سرما جابه جا کنید

اگر گیاهان شما قبلاً در موقعیت پرنوری قرار داشتند، باید توجه داشته باشید که چگونه نور با فصول تغییر می نماید و در نظر بگیرید که آیا گیاه از تغییر مکان سود می برد یا خیر.

نوری که به خانه شما می آید با تغییر فصل تغییر می نماید. اگر گیاه شما نزدیک پنجره ای است که درختی به آن سایه می اندازد، ممکن است پس از افتادن برگ ها از درخت، اشعه های خورشید شدیدتر شوند. ممکن است مجبور شوید گیاه خود را کمی به عقب ببرید تا اشعه ها شاخ و برگ را نسوزانند.

بعلاوه، زمانی که روزها کوتاه تر می شوند، زاویه تابش خورشید را آنالیز کنید. ممکن است لازم باشد بعضی از گیاهان را جابه جا کنید تا با تغییر سطوح نور در خانه سازگار شوند.

ایده خوبی است که گیاهان داخل خانه خود را در زمستان بچرخانید زیرا به سمت نور رشد می نمایند. برای داشتن شکلی زیبا و یکنواخت، گیاهان خود را هفته ای یک بار در پاییز و زمستان بچرخانید و شاهد شکوفایی زیبایی های سبز خود باشید، حتی در روزهای سرد.

5. گیاهان خانگی را در فصل سرما از منابع گرما دور کنید

مکان گیاهان خود را در خانه تان بازنگری کنید، به ویژه دور از پنجره هایی که ممکن است هوای سرد را وارد نمایند و بخاری هایی که ممکن است دما را بیش از ترجیحات گیاه شما افزایش دهند.

بیشتر گیاهان خانگی نوسان دما را دوست ندارند و در طول زمستان این می تواند مشکل ساز باشد زیرا در معرض گرمای ناشی از منابع گرمایی مانند شومینه و رادیاتور قرار می گیرند، اما بعلاوه در معرض بادهای سرد از درها و پنجره ها هستند. کلید راضی نگه داشتن آن ها این است که سعی کنید دما را ثابت نگه دارید.

افت یا افزایش ناگهانی گرما باعث می گردد گیاهان شما تحت استرس قرار بگیرند و حتی ممکن است دچار شوک شوند. پس سعی کنید دما را ثابت نگه دارید. گیاهان در یک محیط ثابت رشد می نمایند.

6. نظارت بر رطوبت اتاق برای مراقبت از گیاهان خانگی در فصل سرما

بسیاری از گیاهان آپارتمانی معمولی گرمسیری هستند. بنابراین به جای هوای خشک ناشی از گرمایش مرکزی، رطوبت را ترجیح می دهند. بنابراین هر چند روز یک بار آن ها را غبارپاشی کنید.

بسیاری از گیاهان آپارتمانی، مانند ارکیده، یا گیاه طاووس شرایط مرطوب را دوست دارند. خانه های ما اغلب برای نیازهای آن ها خیلی خشک و گرم است و گرم کردن خانه در زمستان شرایط را حتی خشک تر می نماید. مرطوب نگه داشتن محیط واقعاً به شادابی گیاهان خانگی شما یاری می نماید. چند کار وجود دارد که کارشناسان در این زمینه توصیه می نمایند.

گروه بندی گیاهان در کنار هم یک راه آسان برای ایجاد یک ریزاقلیم مرطوب است، زیرا گیاهان هنگام تعرق بخار آب را آزاد می نمایند که سپس به وسیله برگ های گیاهان دیگر گروه به دام می افتد.

بعلاوه می توانید از یک بخارساز در نزدیکی گیاهان خود بهره ببرید یا گیاهان خود را در نزدیکی سینی آب قرار دهید. ایده این است که به هوا رطوبت اضافه کنید، نه اینکه گیاه را در سینی آب بگذارید.

مه پاشی منظم برگ های گیاه و قرار دادن آن در سینی پر از گلوله، شن یا سنگریزه و آب نیز ممکن است به ایجاد رطوبت اضافی یاری کند.

7. پاک کردن گرد و غبار گیاهان خانگی در فصل سرما

تجمع گرد و غبار روی برگ های گیاهان آپارتمانی می تواند منافذ آن ها را مسدود کند و بعلاوه می تواند آفت ها را در خود جای دهد، بنابراین تمیز کردن شاخ و برگ ها به طور منظم و به ویژه در فصل زمستان مهم است.

گیاهان آپارتمانی خود را در زمستان گردگیری کنید تا مطمئن شوید که می توانند تا حد امکان نور را جذب نمایند. بیشتر گیاهان آپارتمانی با گذشت زمان لایه ای از گرد و غبار را جمع می نمایند که باعث کاهش نور دریافتی برگ ها می گردد. این امر باعث می گردد که آن ها نتوانند به وسیله فتوسنتز غذا درست نمایند.

8. گیاهان آپارتمانی را از نظر وجود آفات آنالیز کنید

بسیاری از آفات گیاهی در هوای خشک زمستان رشد می نمایند و گیاهان در حالت خواب یا نیمه خواب بیشتر مستعد آسیب هستند. با گردگیری منظم برگ ها و درمان هر گونه مشکل به محض مشاهده آفات رایج گیاهان آپارتمانی، مراقب گیاهان خود باشید.

بعلاوه، رطوبت بسیار کمتر منجر به مکان مناسبی برای پرورش کنه های عنکبوتی و سایر آفاتی می گردد که در هوای خشک رشد می نمایند.

رایج ترین آفاتی که باید در گیاهان آپارتمانی مراقب آن ها بود عبارت اند از: مگس سفید، کنه های عنکبوتی و حشرات فلس دار.

همواره برگ های آسیب دیده و بیمار را بردارید زیرا ممکن است باعث بیماری یا آفات شوند. هر آفتی را در صورت امکان حذف و درمان کنید و در صورت عدم بهبود، گیاه را کمپوست کنید. ارزش آن را ندارد که گیاهان دیگر خود را به خطر بیندازید تا گیاهی را نجات دهید.

9. گیاهان خانگی را در فصل سرما هرس و مرتب کنید

برای اینکه گیاهان خانگی در فصل سرما به برترین شکل ظاهر شوند، هر گونه زباله و برگ های مرده را از لایه بالایی خاک پاک کنید. برگ های زرد پایینی را کوتاه کنید تا گیاهتان تازه گردد. بعلاوه باید برگ های آسیب دیده را جدا کنید. این کار گیاه شما را تشویق می نماید تا به جای هدر دادن انرژی خود برای برگ های مرده، مواد مغذی را به سمت برگ های سالم راهنمایی کند.

سخن آخر

برای زنده نگه داشتن گیاهان خانگی در فصل سرما، تمام نکات ذکر شده در بالا را رعایت کنید. گیاهان داخل خانه را در زمستان بیش از حد آبیاری نکنید، گیاهان را به جایی منتقل کنید که بتوانند از نور خورشید لذت ببرند و آنها را از بخاری و منابع گرما دور نگه دارید.

منبع: HomesAndGardens

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 15 آبان 1402 بروزرسانی: 15 آبان 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2558

به "چگونه از گیاهان خانگی در فصل سرما مراقبت کنیم تا آن ها را سالم و شاد نگه داریم؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چگونه از گیاهان خانگی در فصل سرما مراقبت کنیم تا آن ها را سالم و شاد نگه داریم؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از گیاهان خانگی در فصل سرما مراقبت کنیم تا آن ها را سالم و شاد نگه داریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید