معرفی وِنیز جزیره ای در شمال ایتالیا

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شهر ونیز یکی از شهرهای دنیاگرد پذیر دنیا است و سالانه میلیون ها دنیاگرد به این شهر می فرایند. از دیدنی های شهر ونیز می توان به میدان سن مارکو محل دفن مرقس یکی از حواریون عیسی مسیح که به سن مارکو مشهور است، اشاره نمود.

معرفی وِنیز جزیره ای در شمال ایتالیا

شهر ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی و هنری و معماری در لیست میراث دنیای یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تقریبی) از سر تا سر دنیا برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر نمایند.

ونیز شهر جشنواره ها و کارناوال ها نیز هست. برای مثال جشنواره فیلم ونیز در اواخر اگوست، هر سال یکی از اتفاقات مهم دنیای فیلم و هنر است. کارناوال مشهور ونیز هم که در ماه فوریه در تمام شهر برپاست، از بزرگ ترین و قدیمی ترین کارناوال های دنیا است. این کارناوال به کارناوال ماسک ها نیز مشهور است. همان ماسک هایی که شاید در Eyes Wide Shut دیده باشید. ماسک های آن فیلم را نیز هنرمندان این شهر ساخته اند. به غیر از ماسک ها، کریستال های ونیزی هم شهرت فراوان دارند و طرز ساخت شان دیدنی است. این کریستال ها را هنوز با روش سنتی در جزیره های اطراف ونیز (مورانو و بورانو) می سازند: ظریف وخارق العاده با قیمت های بالا.

شهر ونیز هم سطح دریا می باشد و دارای 118 جزیره می باشد

تاریخچه شکل گیری ونیز

شهر ونیز به صورت امروزی در سال 800 بعد از میلاد با پیشینه زیستی ماقبل تاریخ به وجود آمد.

تالاب ونیز در سال 800 بعد از میلاد مسیح کم کم شکل امروزی را به خود گرفت قبل از آن هم با توجه به منابع غنی برای شکار و ماهیگیری افرادی می زیستند به طور پراکنده، طبق شواهد تاریخی در زمان قبل از رومیان نیز تمدنی با مشاغلی از قبیل ماهیگیری، فراوری نمک و حمل و نقل دریایی در این منطقه وجود داشته.

با آمدن رومیان به این منطقه مشاغل رونق بیشتری می گیرد و بنادر ساخته می گردد (کیوجا) اولین بندر ساخت رومیان در نزدیکی ونیز است. آثار متعددی که هنوز هم پای بر جاست در همین دوران ساخته می گردد و بنا بر شواهدی رومیان از ونیز به عنوان تفرج گاه برای تعطیلات نیز استفاده می نمودند. بنا بر نظر کرونیکن آلتیللانته تاریخ نویس قرن 11 میلادی، برای اولین بار در 25 مارس 421 با افتتاح کلیسای سن جاکومتو بر روی پل ریآلتو شهر ونیز به طور رسمی ایجاد شد بعدها ساکنان نواحی اطراف با پناه آوردن به ونیز بعد از حملات مکرر لونگو باردی ها در سال میلادی 568 به جمیعت شهر افزودند.

ونیز دارای آب و هوای مدیترانه ای می باشد

موقعیت جغرافیایی ونیز

شهر ونیز هم سطح دریا می باشد و دارای 118 جزیره، برخی از این جزایر به هم از طریق پل متصل می باشند و برخی دیگر مجزا.

قسمت تاریخی ونیز که درمرکز شهر ونیز واقع شده است به طور سنتی و از قدیم به شش قسمت تقسیم شده. این مناطق شش گانه عبارتند از درسودورو، سانتا کروچه، سن پلو، سن مارکو، کانا رجو، کاستلو. این مناطق در دو طرف کانال گراند یا کانال بزرگ قرار دارند که حدود 150 کانال کوچکتر را به هم وصل می نماید.

قسمت تاریخی ونیز که درمرکز شهر ونیز واقع شده است

جزایر مهم دیگر که بخشی از ونیز به حساب می آیند عبارتند از:

مورانو که به خاطر هنر شیشه سازی معروف است.

بورانو که به خاطر توری بافی و همچنین خانه های رنگارنگ معروف است.

تورچلو که گفته می گردد قدیمی ترین جزیره در این منطقه می باشد از نظر سکونت.

لیدو که دارای دوازده کیلومتر طول می باشد و به خاطر ساحل زیبا و آرامش معروف می باشد.

آب و هوای ونیز

ونیز دارای آب و هوای مدیترانه ای می باشد در زمستان ها به حداقل 3 درجه بالای صفر به طور متوسط می رسد و در تابستان ها متوسط دمای هوا 24درجه بالای صفر. رطوبت هوا نیز بالا می باشد.

ترابری ونیز

ونیز شهری بدون خودرو است.رفت وآمد در درون آن با قایق انجام می گردد.

ونیز ،شهر عابرین پیاده، تنها شهری در دنیا است که در آن ماشین تردد نمیکند

مَد یا بالا آمدن آب دریا

بالا آمدن آب دریا به غیر از مد معمولی می باشد بدین معنی که در ونیز به ویژه در بهار و پاییز سطح آب به اندازه ای بالا میاید که رفت وآمد را مختل می نماید و کوچه پس کوچه های شهر پر از آب می گردد درست مانند سیل. مد معمولی هنگامی که با طوفان و امواج همراه باشد موجب بالا آمدن آب بیش از حد معمول می گردد که این مساله در ونیز یک مساله عادی می باشد و همه به آن عادت دارند. از سال 2003 به این طرف پروژه بزرگ سد دریایی متحرک که در نوع خودش بی نظیر می باشد در دست اجرا می باشد تا بدین وسیله با این پدیده بالا آمدن آب مبارزه نمایند.

ونیز ،شهر عابرین پیاده، تنها شهری در دنیا است که در آن ماشین تردد نمیکند و برای قدم زدن بسیار مناسب می باشد. جزیره اصلی و مرکزی ونیز که ریالتین نام دارد را میگردد به راحتی در یک ساعت پیاده روی تماشا کرد.

ونیز به داشتن کوچه های باریک معروف است. علت باریک بودن آن ها این است که در گذشته، تنها جهت ارتباطی، کانالهای شهر بوده و درب اصلی هر ساختمان به یک کانال باز می شده و خیابان ها تنها فضایی برای جدا کردن ساختمانها از یکدیگر بوده و کاربرد دیگری نداشتند.

منبع: گردشبان
انتشار: 4 اسفند 1399 بروزرسانی: 4 اسفند 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1707

به "معرفی وِنیز جزیره ای در شمال ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی وِنیز جزیره ای در شمال ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید