پیروزی حامی رابطه با ایران در کانادا

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خبرگزاری ایسنا: مردم کانادا به تغییر شدید در دولت کشورشان رای دادند و این امر به بازگشت نام افسانه ای ترودو برای لیبرال ها به پست نخست وزیری و انتها حدود یک دهه حکومت استفان هارپر محافظه کار ختم شد.

پیروزی حامی رابطه با ایران در کانادا

از سفر با تور کانادا لذت ببرید.

جاستین ترودو پسر نخست وزیر مرحوم کانادا پی یر ترودو به عنوان نخست وزیر جدید کانادا انتخاب شد که در پی پیروزی قاطع حزب لیبرال وی در مجلس 338 کرسی این کشور انجام شد. نخست وزیر جدید کانادا پس از پیروزی گفت: امشب کانادا همان کشوری شد که قبلا بود. سیاست های مثبت منجر به پیروزی من شد.

وی اضافه نمود: ما با امید به ترس غلبه کردیم. ما با کار زیاد بدبینی را از بین بردیم. ما با سیاست های قاطع و دیدگاه مثبت بر رویکرد منفی فائق آمدیم و کانادایی ها را متحد کردیم.

جاستین ترودو که از مدافعان از سرگیری روابط دیپلماتیک کانادا با ایران است و در جریان رقابت های انتخاباتی وعده داد که روابط این کشور با جهان را بهبود بخشد جوان ترین نخست وزیر تاریخ کانادا پس از جو کلارک خواهد بود. جو کلارک جوان ترین نخست وزیر این کشور بود که در سال 1979 یک روز پیش از تولد 40 سالگی اش بر مسند قدرت نشست.

به گفته خبرنگار بی بی سی در تورنتو، دو نامزد ایرانی تبار انتخابات کانادا از حزب لیبرال به نام های مجید جوهری و علی احساسی از برندگان این انتخابات هستند. همچنین، مریم منصف، شهروند افغان تبار کانادا نیز از حزب لیبرال به مجلس راه یافته است.

استفان هارپر، نخست وزیر کنونی کانادا یکی از دیرپاترین رهبران غربی در صدر قدرت بود و طبق اعلام حزبش با شکست در انتخابات از ریاست محافظه کاران استعفا می دهد.

جاستین ترودوی 43 ساله پسر پی یر ترودو است که در سال 1968 با کسب اکثریت قاطع آراء به پست نخست وزیری رسید. وی پانزدهمین نخست وزیر کانادا بود که از 20 آوریل 1968 تا سوم ژوئن 1979 و سپس از سوم مارس 1980 تا سی ام ژوئن 1984 در این سمت باقی ماند. وی یکی از معدود نخست وزیران کانادا بود که به خاطر کاریزمایی که داشت شناخته می شد و بعضی در آمریکا وی را با جان اف کندی مقایسه می کردند.

جاستین ترودو سابقا معلم مدرسه و از سال 2008 عضو مجلس بود و دومین نخست وزیر جوان تاریخ کانادا محسوب می گردد. از زمان شکست سنگین حزب لیبرال در انتخابات چهار سال پیش که به کسب تنها 34 کرسی انجامید، ترودو با انرژی کوشش کرد تا حزب را احیا کند. وی وعده افزایش مالیات ثروتمندان و کاهش کسری بودجه را داد. جاستین ترودو در سال 2008 از یکی از حوزه های انتخاباتی استان کبک به عضویت مجلس عوام کانادا درآمد و در سال 2013 به عنوان رهبر حزب لیبرال کانادا برگزیده شد.

در پی شکست انتخاباتی استفان هارپر با بیان اینکه مردم هرگز اشتباه نمی نمایند مسوولیت این شکست را پذیرفت و به جاستین ترودو تبریک گفت. انتظار می رود که با پیروزی ترودو اختلافات با تنش ها با آمریکا بر سر خط لوله کی استون کاهش یابد؛ ترودو حامی این پروژه جنجالی است. هارپر در سایر موارد نیز با دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا اختلاف نظر داشت که از جمله آنها توافق اتمی با ایران بود.

در جریان انتخابات مجلسی کانادا، احزاب طبق اعلام آنلاین نتایج زیر را به دست آوردند:

لیبرال: 5 / 39 درصد، 182 کرسی

محافظه کار: 32 درصد، 99 کرسی

دموکرات نو: 6 / 19 درصد، 41 کرسی

اتحاد کبکی ها: 7 / 4 درصد، 10 کرسی

حزب سبز: 4 / 3 درصد، یک کرسی

حزب مستقل: 2 / 0 درصد

لیبراسیون کانادا: 2 / 0 درصد

میراث مسیحی (کریسشن هریتیج): 1 / 0 درصد

مارکسیست - لنینیست: 1 / 0 درصد

مستقل: 1 / 0 درصد

منبع: برترین ها
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 8 تیر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 758

به "پیروزی حامی رابطه با ایران در کانادا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیروزی حامی رابطه با ایران در کانادا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید