پکن خواهان گفت وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، سخنگوی وزارت امور خارجه چین تأکید کرد که هند و پاکستان به منظور حل اختلافات خود در مورد موضوع کشمیر باید با یکدیگر وارد گفت وگو شوند.

پکن خواهان گفت وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد

با تور چین سفری خاطره انگیز را تجربه کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، علیرغم اقدام هند در لغو وضعیت خودمختاری کشمیر، گنگ شوانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین خواهان گفت وگو میان هند و پاکستان در مورد موضوع کشمیر شد.

به نوشته خبرگزاری هندی ای ان آی (ANI) وی روز گذشته (سه شنبه) گفت: چین و هند همسایگان مهمی برای یکدیگر هستند. هر دو، کشورهای بزرگ در حال توسعه و بازارهای بزرگ نوظهور به حساب می آیند.

گنگ شوانگ با اشاره به این موارد به موضع پکن در مورد ناآرامی های کشمیر اشاره نمود و گفت: موضع چین در مورد موضوع کشمیر، منسجم و روشن است. ما از هند و پاکستان می خواهیم در مورد اختلافات از جمله جدال در مورد موضوع کشمیر با یکدیگر وارد گفت وگو شوند و اعتماد دوجانبه را تقویت نمایند و روابط با یکدیگر را بهبود بخشند. این به نفع هر دو کشور هند و پاکستان است و همچنین در راستای انتظارات کشورهای منطقه و جامعه بین الملل است.

اظهارات سخنگوی وزارت امور خارجه چین درست چند روز قبل از سفرشی جینپینگ رئیس جمهور چین به هند برای برگزاری یک دیدار غیررسمی با نارندرا مودی نخست وزیر هند مطرح شده است.

از طرف دیگر، عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز روز گذشته برای دیداری سه روزه وارد پکن شد و قرار است با مقامات چینی در مورد موضوع کشمیر گفت وگو کند.

پیش از این پکن با صدور بیانیه ای، اقدام هند در مورد لغو ماده 370 یا همان وضعیت خودمختاری جامو و کشمیر را اقدام یکجانبه هند توصیف نموده بود.

از طرف دیگر، چین، خواهان نشست پشت درهای بسته سازمان ملل درباره تصمیم جنجالی هند برای لغو خودمختاری ایالت جامو و کشمیر شده بود.

اواخر مردادماه، در حالی که تنش ها درباره لغو خودمختاری تنها ایالت با جمعیت اکثرا مسلمان در هند ادامه داشت، شورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست چین، نشستی پشت درهای بسته درباره کشمیر برگزار کرد که البته بدون نتیجه به سرانجام رسید. (جزئیات بیشتر)

چهاردهم مرداد ماه، وزیر کشور هند در مجلس، از لغو وضعیت خودمختاری ایالت جامو و کشمیر و سرانجام دادن به بند 370 قانون اساسی هند اطلاع داد و نخست وزیر هند هم با ادعای اینکه تغییر وضعیت قانونی در کشمیر، این منطقه را از تروریسم و جدایی طلبی آزاد می نماید، دستورالعمل لغو خودمختاری این منطقه را امضا کرد. به دنبال این اقدام، پاکستان سفیر دهلی نو را از اسلام آباد اخراج کرد.

هند و پاکستان هر دو هشدار داده اند که افزایش تنش ها در مورد منطقه کشمیر، می تواند به یک جنگ تمام عیار و حتی یک تقابل هسته ای منجر گردد.

از سال 1947 و پس از استقلال هند و پاکستان از استعمار انگلیس تاکنون سه جنگ در سال های 1947، 1965 و1971 میان دو کشور بر سر مسئله کشمیر اتفاق افتاده و بیش از 70 هزار نفر در این درگیری ها کشته شدند. تنش بین این دو کشور اتمی بهمن ماه پارسال بعد از حمله یک گروه تروریستی به اتوبوس حامل نظامیان ارتش هند در منطقه مرزی بالا گرفت. (جزئیات بیشتر)

ق

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 18 مهر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 666

به "پکن خواهان گفت وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پکن خواهان گفت وگو میان هند و پاکستان درباره کشمیر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید