طراحی سایت: وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران رونمایی می گردد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، فرنوش رقابی، معاون کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و گنجینه دانشگاه صنعتی شریف در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران مطرح کرد: وبگاه کتابخانه های دانشگاهی زیر مجموعه وزارت عتف و جلد نخست کتاب همایش کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور یکشنبه اول اسفند ماه ساعت 11 به صورت مجازی برگزار می گردد.

طراحی سایت: وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران رونمایی می گردد

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی سایت از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا توسعه وبسایت های حرفه ای را با بهترین قیمت از نماشو بخواهید.

معاون کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و گنجینه دانشگاه صنعتی شریف درباره ایده ایجاد این وبگاه و انتشار مجموعه دو جلدی کتاب همایش کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور (زیرمجموعه وزارت عتف) که در شهریور و آبان سال جاری برگزار گردید، گفت: پاندمی کرونا و شرایط غیرمنتظره ای که فعالیت ها و خدمات کتابخانه ها را به شدت تحت تاثیر قرارداد سبب ساز ایجاد گروهی از معاونین چند کتابخانه دانشگاهی در شبکه اجتماعی واتساپ و طرح مسائل و همفکری برای پاسخ به چالش های موجود شد. با توسعه گروه به 117 مدیر و معاون از 75 کتابخانه دانشگاهی ایران و طرح مسائل کلان، احتیاج به هم اندیشی و اتخاذ اقدامات گسترده تر به صورت جدی مطرح و منجر به برگزاری پیش همایش به منظور بیان مسائل کتابخانه های دانشگاهی در شهریور ماه، و ارائه راهکارها و تجربیات در قالب مقاله در همایش 24 و 25 آبان ماه شد. این گردهمایی به میزبانی دو دانشگاه صنعتی شریف و خلیج فارس و با همت اعضای فعال کمیته اجرایی همایش تشکیل و با حضور بیش از 70 دانشگاه کشور برگزار گردید.

معاون کتابخانه مرکزی، مرکز اسناد و گنجینه دانشگاه صنعتی شریف دراین باره گفت: یکی از نتایج مهم برگزاری این همایش، پیشنهاد و ایده ایجاد شبکه ارتباطی پایدار بین کتابخانه های دانشگاه های کشور (زیر مجموعه وزارت عتف) بود تا با ایجاد فضایی تخصصی، بستر لازم برای تداوم ارتباطات، تعاملات و تبادل اطلاعات بین این کتابخانه ها ایجاد گردد.

معاون کتابخانه دانشگاه صنعتی شریف گفت: از اوایل آذرماه، پس از برگزاری همایش کتابخانه های دانشگاهی کشور، تا به امروز، 10 کارگروه تخصصی بازتشکیل شده و با حضور داوطلبانه متخصصین از گروه کتابخانه های دانشگاهی، مسئولیت جدیدی را در پژوهش و فراوری محتوای متناسب با اهداف هر کارگروه بر عهده گرفته اند. این کارگروه ها در بخش های آموزش، گروه های تخصصی، استانداردها و راهنماها، اشتراک تجربیات، انتشارات، منابع اطلاعاتی، اخبار و رویدادها و گردهمایی ها فعالیت می کردند. کارگروه های افزارها، خدمات، سرمایه انسانی، فضا و تجهیزات نیز تحت عنوان گروه های تخصصی فعالیت خواهند کرد.

وی بعضی از مهمترین اهداف ایجاد این وبگاه را فراهم ساختن بستر مناسب برای ارتباط، گفت وگو و همکاری بین کتابخانه ها، تسهیل تعامل بین مدیران و کتابداران کتابخانه ها، مهیا ساختن فرصت هایی برای توسعه حرفه ای فراهم ساختن فرصت به منظور آموزش و توسعه مهارت های ضروری برای راهبران و کتابداران کتابخانه ها،حمایت از جمع آوری، تجزیه و تحلیل و انتشار داده ها به منظور توسعه سیاستگذاری های حرفه ای در کتابخانه ها، ایجاد فرصت برای تقویت و بهبود کانال های ارتباطی و خدماتی کتابخانه ها به وسیله شبکه و اشتراک گذاری و تسهیل خرید مشارکتی منابع و خدمات برشمرد.

رقابی، در انتها این بخش، قدردانی ویژه خود را نسبت به مشارکت جمعی کتابخانه های دانشگاهی، و همراهی کم نظیر اعضای فعال کمیته اجرایی همایش و راهبری شبکه، مرضیه غزنوی(دانشگاه خلیج فارس)، زهره عتیقه چیان (دانشگاه علم و صنعت)، ژاله فاضل(دانشگاه اصفهان) و فرزانه فرجامی (دانشگاه فردوسی مشهد ابراز تشکر کرد.

انتشار کتاب دو جلدی از همایش کتابخانه های دانشگاهی

رقابی درباره انتشار کتاب همایش کتابخانه های دانشگاهی کشور اظهار کرد: مجموعه دو جلدی کتاب همایش کتابخانه های مرکزی دانشگاه های کشور(زیرمجموعه وزارت عتف) به همت کتابخانه و انتشارات دانشگاه خلیج فارس در شرف انتشار است. جلد نخست این مجموعه دربرگیرنده گزارش های ارسالی از شرایط کنونی، فعالیت ها، چالش ها و نوآوری های 51 کتابخانه دانشگاهی است که در 454 صفحه منتشر می گردد. آیین رونمایی این کتاب، اول اسفند ماه در همین نشست انجام خواهد شد. جلد دوم با موضوع مقاله های ارسالی برای همایش، به زودی در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.

این مجموعه به صورت نسخه الکترونیک به وسیله پرتال کتابخانه دانشگاه خلیج فارس و فیدیبو در دسترس خواهد بود.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 2 اسفند 1400 بروزرسانی: 2 اسفند 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2224

به "طراحی سایت: وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طراحی سایت: وب سایت کتابخانه های دانشگاهی ایران رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید