علل آروغ زدنهای بیش از حد ، 1

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، آروغ زدن بیش از حد عامل شرمساری و خجالت هرکسی می گردد. اگر شما هم این مشکل را دارید، در این صورت مقاله پیش رو را خوانده تا از علل و بعلاوه گزینه های درمانی آن آگاه شوید.

علل آروغ زدنهای بیش از حد ، 1

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

آروغ زدن بیش از حد عامل شرمساری و خجالت هرکسی می شود. اگر شما هم این مشکل را دارید، در این صورت مقاله پیش رو را خوانده تا از علل و بعلاوه گزینه های درمانی آن آگاه شوید.

آروغ زدن به چه معناست ؟

در اصطلاح پزشکی، اراکتیشن (eructation) اصطلاحی است که به اسم معادل آروغ یا باد گلو بکار می رود. به علاوه، این تارهای صوتی نیستند که مسئول صدای ایجاد شده حین آروغ می باشند، بلکه عضله اسفنکتر یا دریچه فوقانی مری است که این صدا را فراوری می نماید. این عضله که در بالای مری قرار گرفته است به دلیل حرکت گاز از میان این راستا، به ارتعاش در آمده و در نتیجه صدا فراوری می نماید.

تصور کنید: تازه یک وعده غذایی لذیذ را در رستوران مورد علاقه خود با دوستان میل نموده اید. با این حال، بدون قصد قبلی یا بی اراده آروغی ناخوشایند می زنید. از ته دل آرزو می کنید کسی شما را ندیده و یا صدای آن را نشنیده باشد، اما صورتهای آنها نشان از پی بردن آنها به ماجرا دارد. آرزو می کنید که کاش یک شیر قطع و وصل وجود داشت که می توانست از این شرایط شرم آور جلوگیری کند! اگر بخواهیم راستش را بگوییم، آروغ و یا باد گلو عملکرد طبیعی بدن است.

علل مؤثر

☜ عادات غذایی

دلیل شاخص آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی تعیین، مصرف مواد غذایی سرشار از چربی، عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند هم موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و منجر به آروغ می شود.

☜ نوشیدنی های گازدار

آب گازدار، و یا نوشابه به حق ممکن است مسبب افزایش گاز در سیستم شما شده به گونه ای که در آنجا دفع این گاز از بدن منجر به آروغ های پی در پی می شود. بجای آن آب بنوشید. در واقع نوشیدن آب، با بهبود عمل هضم و سلامت شما به طور مشترک، به بدنتان لطف خواهد نمود.

☜ دارو و مکمل های غذایی

مصرف بعضی از داروها و مکمل های غذایی ممکن است منجر به نفخ شود. این گاز به وسیله آروغ به خارج از بدن دفع می شود. هم داروهای با نسخه و هم داروهای بدون نسخه ممکن است به این شرایط بیانجامند.

☜ بارداری

آروغ بیش از حد در طول دوران بارداری به دو دلیل رخ می دهد: 1) در طول دوران بارداری، سطوح پروژسترون در بدن افزایش می یابند. پروژسترون هورمونی است که باعث انبساط یا شل شدن بافت های عضلانی بدن می شود. در طول دوران بارداری، سطوح بالای این هورمون با شل کردن بافت های عضلانی دستگاه گوارش خاطر نشان می سازد که دستگاه گوارش آهسته عمل نموده در نتیجه منجر به نفخ، آروغ زدن بیش از حد، و حالت تهوع می شود. 2) دلیل دیگر رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری حفره شکم را پر نموده، فرایند هضم را آهسته ساخته و موجب بروز آروغ می شود.

☜ آلرژی غذایی

آروغ زدن بیش از حد می تواند به دلیل وجود یک واکنش آلرژیک به بعضی از اقلام مواد غذایی باشد. حساسیت به بعضی مواد غذایی می تواند موجب آروغ های بیش از حد بعد از خوردن غذا شود. به اسم مثال، کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند، پس از مصرف شیر و یا هرگونه محصول لبنی دچار آروغ همراه با نفخ شکم می شوند.

☜ بیماری ریفلاکس اسید

بیماری بازگشت اسید معده که بعلاوه به اسم بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود، نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می شود. علائم GERD شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش از حد، و درد قفسه سینه است. رفلکس اسید و برگرداندن غذا اغلب به یکدیگر وابسته می باشند، در نتیجه در افراد مبتلا به GERD مشاهده می شود.

☜ سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ، و آروغ را فراوری می نماید. سندرم روده تحریک پذیر زمانی رخ می دهد که روده بزرگ پیروز به انجام وظایف معمول خود نباشد.

☜ بیماری های کیسه صفرا

کیسه صفرا اندام مهم بدن بوده که در زیر کبد قرار گرفته است. عملکرد اصلی آن ذخیره صفرا فراوری شده به وسیله کبد که در هضم چربی یاری می نماید، می باشد. بوجود آمدن هرگونه مشکل در کیسه صفرا که منجر به بروز این شرایط شود می تواند علائمی مانند استفراغ، تهوع، سوزش سردل، نفخ، لرز، تب، آروغ زدن بیش از حد، و درد قفسه سینه را فراوری کند.منبع: راسخون
انتشار: 1 آبان 1400 بروزرسانی: 1 آبان 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2094

به "علل آروغ زدنهای بیش از حد ، 1" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علل آروغ زدنهای بیش از حد ، 1"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید