سحرخیزی در برابر شب زنده داری؛ کدام برای موفقیت بهتر است؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، دو دسته افراد در این دنیا وجود دارند، افرادی که از شنیدن آواز پرندگان در اول صبح لذت می برند و افرادی که آرزو می کنند کاش پرندگان دکمه خاموش شدن داشتند! افراد سحرخیز که در اصطلاح انگلیسی به آن ها Early Bird گفته می شود، در دسته اول قرار می گیرند. بیشتر افراد سحرخیز، از بیدار شدن در ساعات ابتدایی روز لذت می برند و در ساعات بعدازظهر انرژی کمتری را احساس می کنند. از سوی دیگر، افراد شب زنده دار که در اصطلاح انگلیسی به آ ن ها Night Owl گفته می شود، تمایل دارند که دیر از خواب بیدار شوند و تا دیروقت بیدار بمانند، زیرا در ساعات پایانی روز بیشترین بازدهی را دارند.

سحرخیزی در برابر شب زنده داری؛ کدام برای موفقیت بهتر است؟

شما آدم صبح هستید یا آدم شب؟ فکر می کنید که الگوی خواب شما بر سلامتتان تأثیری خواهد گذاشت؟ برای دریافت پاسخ این سوالات، در ادامه این مطلب همراه خبرنگاران مگ باشید.

افراد سحرخیر چه ویژگی هایی دارند؟

افراد سحرخیز عمدتا ویژ گی های مشترکی دارند:

  • تمایل دارند شب ها زود به رختخواب بروند.
  • تمایل دارند صبح ها زود از خواب بیدار شوند.
  • با شروع روز بالاترین سطح انرژی را تجربه می کنند.
  • در اواخر بعد ازظهر و عصر انرژی کمتری دارند.
  • با بیدار ماندن در یک ساعت معین مشکل دارند.

مزایای سحرخیز بودن

احتمالا تا کنون از مزایای سحرخیزی بسیار شنیده اید، در ادامه به بررسی جزئی تر این مزیت ها می پردازیم.

فضای تحصیلی و شغلی بیشتر مناسب افراد سحرخیز است

در حالی که افراد شب زنده دار ممکن است باهوش تر باشند، افراد سحرخیز همان افرادی هستند که نمرات بهتری می گیرند! چرا؟ زیرا مدرسه، از مهدکودک تا دانشگاه، در طول روز برگزار می شود؛ دقیقا زمانی که افراد شب زنده دار از نظر جسمی و ذهنی کمترین بازدهی و انرژی را دارند. در واقع این موضوع برای افراد سحرخیز نه تنها در زمینه تحصیلی، بلکه زمانی که هنگام انتخاب شغل فرا می رسد، یک مزیت محسوب می شود.

به همین دلیل شاید بتوان گفت که شغل فریلنسری و شغلی که ساعات کاری معین شده ای ندارد، برای افراد شب زنده دار بسیار مناسب تر از شغل کارمندی با ساعات کاری معین است.

افراد سحرخیز فعال تر هستند

طی مطالعات اجرا شده، افراد سحرخیز نسبت به افراد شب زنده دار، اهداف معین تری را برای خود معین و برنامه ریزی می کنند. به عنوان یک قاعده کلی، افراد سحرخیز عموما زمان بیشتری برای تنظیم برنامه های روز خود دارند که به کمک آن قادر به برنامه ریزی بهتر و انجام کارهای بیشتری خواهند بود.

افراد سحرخیز به طور کلی سالم تر هستند

تحقیقات نشان داده است که افراد سحرخیز تمایل بیشتری برای ورزش کردن و تحرک از خود نشان می دهند، در حالی که افراد شب زنده دار بیشتر مستعد ابتلا به افسردگی، دیابت، چاقی و بیماری های قلبی، عروقی هستند.

همچنین طبق یک بررسی تحقیقاتی در سال 2012، افراد سحرخیز سطوح بالاتری از احساسات مثبت را تجربه می کنند زیرا تجربه شادی و سایر احساسات مثبت، رابطه مستقیمی با الگوی خواب شما دارند.

معایب سحرخیز بودن

شاید در ابتدا این طور به نظر برسد که سحرخیز بودن هیچ معایبی ندارد اما در واقع این طور نیست! در ادامه بیشتر به این موضوع خواهیم پرداخت.

افراد سحرخیز با تحلیل انرژی روبه رو می شوند

افراد شب زنده دار پس از یک خواب کافی و شیرین، از خواب بیدار می شوند و به تدریج با نزدیک شدن به شب، انرژی آن ها افزایش پیدا می کند. اما افراد سحرخیز تنها در ساعات اولیه صبح انرژی کافی دارند و به مرور با نزدیک شدن به ظهر و عصر، با افت انرژی چشمگیری روبرو می شوند. به این ترتیب بازدهی عملکردی آن ها نیز کاهش پیدا می کند.

لازم به ذکر است که افراد سحرخیز شاید نسبت به افراد شب زنده دار انفجار انرژی کمتری را تجربه کنند اما اغلب می دانند که چگونه از اندازه انرژی که در اختیار دارند، به طور مؤثر استفاده کنند.

افراد سحرخیز به خواب بیشتری نیاز دارند

افراد سحرخیز اگر خواب کافی نداشته باشند، در طول روز انرژی بسیار کمتری را تجربه می کنند و به همین دلیل به چرت زدن بیشتری نیاز دارند و گاهی حتی ممکن است در این کار به صورت افراطی رفتار کنند.

افراد شب زنده دار چه ویژگی هایی دارد؟

افراد شب زنده دار ویژگی های مشترکی نظیر موارد زیر دارند:

  • تمایل دارند تا دیر وقت بیدار بمانند.
  • در شب انرژی بیشتری دارند.
  • بعد از زود بیدار شدن احساس خستگی می کنند.
  • در طول روز به سختی هوشیار هستند.

مزایای شب زنده دار بودن

در کنار معایبی که اغلب برای افراد شب زنده دار گفته می شود، مزایایی هم وجود دارد.

افراد شب زنده دار باهوش تر هستند

تحقیقات گسترده ای به صورت مکرر در مورد هوش افرادی که دیر از خواب بلند می شوند اجرا شده است و حتی برخی از تحقیقات تا آن جایی پیش رفته اند که گفته اند افراد شب زنده دار تکامل یافته تر هستند!

افراد شب زنده دار استقامت بیشتری دارند

تحقیقات نشان داده است که افراد شب زنده دار می توانند برای مدت طولانی تر و بهتر از افراد سحرخیز، روی کارهایی که انجام می دهند متمرکز بمانند.

در حالی که افراد سحرخیز با به سرانجام رسیدن روز کم انرژی می شوند، شب زنده دارها تا مدت ها به هنگام شب هوشیار باقی می مانند. در واقع وقتی صحبت از کارهایی می شود که نیاز به توجه مداوم دارند، افراد شب زنده دار برتری دارند.

معایب شب زنده دار بودن

در ادامه خواهیم گفت که چرا شب زنده دار بودن چندان هم خوب به نظر نمی رسد.

افراد شب زنده دار افسرده تر هستند

افراد شب زنده دار مستعد ابتلا به انواع مختلف اختلالات سلامتی و خلقی هستند که شایع ترین آن ها افسردگی و سپس چاقی است.

افراد شب زنده دار از بسکمک از فعالیت های غیر کاری عقب می مانند

افراد شب زنده دار شاید بتوانند به هنگام سکوت شب به کارهای خود رسیدگی کنند اما از آن جایی که بسکمک از فعالیت های غیر کاری در طول روز انجام می شوند، این افراد از این دسته از فعالیت ها به دور خواهند ماند.

شب زنده دار بودن چند جنبه منفی دیگر نیز دارد. افرادی که دیر بیدار می شوند، ممکن است برای انجام یک کارمندی یا کلاس های مدرسه و دانشگاه، دردسرهای بیشتری را تجربه کنند زیرا عمده فعالیت های جامعه بر اساس یک برنامه روزانه شکل گرفته است.

البته ترجیح دادن ساعات عصر همیشه چیز بدی نیست. بسکمک از هنرمندان، نویسندگان و متخصصان خلاق دریافته اند که بیشترین کارایی خود را در زمانی دارند که جهان به صورت آرام در اطراف آن ها به خواب رفته است.

چگونه بفهمم آدم صبح هستم یا آدم شب؟

ساده ترین راه برای تشخیص زمان خواب خود این است که ساعت زنگ دار خود را کنار بگذارید و زمانی را که به طور طبیعی به رختخواب می روید و از خواب بیدار می شوید، بررسی کنید.

  • اگر اغلب تا نیمه شب احساس خواب آلودگی نمی کنید، احتمالا آدم شب هستید.
  • اگر معمولا کمی بعد از غروب آفتاب خمیازه می کشید، احتمالا آدم صبح هستید.

با این حال، یک بررسی تحقیقاتی در سال 2012 نشان داد که بیشتر مردم جایی بین این دو زمان بندی قرار می گیرند.

آیا می توان الگوی خواب خود را تغییر داد؟

حقیقت این است که هیچ قرص جادویی نمی تواند صبح ها افراد شب زنده دار را زودتر از خواب بیدار کند! تغییر الگوی خواب ممکن است کار بسیار دشواری باشد. تغییری که هم نیاز به تغییر در رفتارهای معمول خواب شما دارد و هم به صبر و حوصله بسیار نیازمند است.

این نکات ممکن است کمک کننده باشند:

  • برنامه خوابی منظمی برای خود تدوین کنید و به همان برنامه خواب، حتی در روزهای تعطیل پایبند باشید.
  • وعده های غذایی منظم و متعادل بخورید.
  • اگر در اواخر بعد از ظهر احساس خواب آلودگی می کنید، یک چرت کوتاه بزنید.
  • با یک پزشک یا متخصص خواب درباره آزمایش ملاتونین برای زودتر خوابیدن مشورت کنید.
  • نوردرمانی را امتحان کنید.
  • روش هایی را که می توانند بر چرخه خواب شما تأثیر بگذارند، شناسایی کنید.

علاوه بر این، الگوی خواب شما می تواند با افزایش سن تغییر کند. وقتی وارد میانسالی و بزرگسالی می شوید، ممکن است متوجه شوید که علاقه مند شده اید که زودتر از خواب بیدار شوید.

از قلم نیاندازید که تغییر باید به مرور انجام شود. حتی اگر بتوانید یک ساعت خواب خود را تغییر دهید، قدم بسیار بزرگی برداشته اید.

کلام آخر

در پاسخ به این سوال که شب زنده دار بودن بهتر است یا سحرخیز بودن؟ باید گفت که هیچ یک برتری زیادی بر دیگری ندارد. تا زمانی که از وقت و انرژی خود بیشترین بهره وری را داشته باشید و همچنین خواب باکیفیتی را تجربه کنید، زندگی سالم و پرباری خواهید داشت. از قلم نیاندازید که خواب کافی، نقشی اساسی را در سلامت جسمی و ذهنی شما ایفا می کند.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منابع: healthline, bidsketch

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 دی 1400 بروزرسانی: 30 دی 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2189

به "سحرخیزی در برابر شب زنده داری؛ کدام برای موفقیت بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سحرخیزی در برابر شب زنده داری؛ کدام برای موفقیت بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید