روغن های تراریخته را چگونه تشخیص دهیم؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خبرگزاری ایسنا: دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران خاطرنشان کرد که بیش از 85 درصد روغن های سویا در ایران تراریخته هستند و 90 درصد کشور های جهان نیز از محصولات تراریخته استفاده می نمایند.

روغن های تراریخته را چگونه تشخیص دهیم؟

امیرهوشنگ بیرشک با بیان اینکه روغن سویا، آفتابگردان، پالم و کلزا بیشترین روغن های نباتی مصرفی در ایران هستند، گفت: روغن سویا تنها روغن تراریخته است که از مبادی جنوبی وارد ایران می گردد و روغن های پالم، آفتابگردان و کلزا روغن هایی هستند که تراریخته نبوده و به جز پالم، باقی روغن ها از مبادی شمالی کشور وارد می شوند.

بیش از 85 درصد روغن سویا موجود در ایران تراریخته است

وی توضیح داد: بیش از 85 درصد روغن های سویا در ایران تراریخته هستند و 90 درصد کشور های جهان نیز ازمحصولات تراریخته استفاده می نمایند. در خصوص سلامت محصولات تراریخته هم می توان گفت این محصولات از سلامت کافی برخوردارند و هنوز دلایلی قطعی برای ناسالم بودن محصولات تراریخته وجود ندارد.

به گفته وی، روی تمام محصولات روغن نباتی که از روغن تراریخته استفاده می گردد، برچسب تغییر ژنتیک یافته درج شده است.

روغن آفتابگردان بیشترین روغن مصرفی در ایران

وی با بیان اینکه روغن آفتابگردان بیشترین میزان مصرف را در ایران به خود اختصاص داده است، اظهار کرد: روغن های آفتابگردان به هیچ وجه تراریخته نبوده و عمدتا از مبادی شمالی کشور وارد شده و در گمرک ها نیز مورد آزمایش قرار می گیرد.

بیش از 95 درصد روغن کلزا در داخل فراوری می گردد

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی ایران اضافه نمود: بیش از 95 درصد روغن کلزایی که در داخل مصرف می گردد، از دانه های کلزای داخلی است؛ زیرا در چند سال اخیر کشت دانه های کلزا افزایش چشم گیری داشته است و در این امر خودکفا هستیم.

روغن های پالم 100 درصد وارداتی است

بیرشک با اشاره به اینکه روغن های پالم 100 درصد وارداتی و غیرپالم هستند، اظهار کرد: روغن پالم در فرمولاسیون روغن سرخ کردنی استفاده می گردد و این روغن به صورت مستقیم و 100 درصد خالص عرضه نمی گردد. استفاده از روغن پالم در روغن سرخ کردنی مقاومت آن را به حرارت بالا می برد و این روغن را برای سرخ کردن مناسب می نماید.

وی در پاسخ به این سوال که آیا استفاده از روغن های پالم خطری برای سلامتی مردم دارد یا خیر، گفت: از روغن پالم نباید به صورت مستقیم استفاده گردد. متاسفانه بعضی مواقع از روغن پالم نابه جا استفاده می گردد. این روغن برای پخت و پز مناسب نیست و مخصوص سرخ کردنی است و مصرف زیاد آن مانند هر کالایی می تواند آسیب رسان باشد.

منبع: برترین ها
انتشار: 27 مرداد 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1325

به "روغن های تراریخته را چگونه تشخیص دهیم؟" امتیاز دهید

4 کاربر به "روغن های تراریخته را چگونه تشخیص دهیم؟" امتیاز داده اند | 3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روغن های تراریخته را چگونه تشخیص دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید