راهنمای کامل خرید فرش ماشینی؛ انواع، ابعاد، نکات مهم و پروفروش ها

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، فرش ایرانی نه تنها باکیفیت ترین فرش در دنیا است، بلکه قطعه ای هنری است که تاریخ و فرهنگ طولانی یک ملت را نشان می دهد. هر فرش الگویی خاص برای گفتن دارد و هر گره می تواند شما را به لحظه ای خاص ببرد. با این حال، ممکن است هنگام خرید فرش ماشینی به علت تنوع و بازار بزرگی که این دسته از محصولات دارند با چالش در انتخاب روبرو شوید، به همین علت هم در این مقاله از سری راهنماهای خرید خبرنگاران مگ این بار به سراغ آنالیز فاکتورهای مهم در خرید فرش ماشینی می رویم.

راهنمای کامل خرید فرش ماشینی؛ انواع، ابعاد، نکات مهم و پروفروش ها

منظور از شانه در خرید فرش ماشینی چیست و چرا اهمیت دارد؟

اولین موضوع قابل توجه در خرید فرش ماشینی، مقدار تراکم بافت آن فرش است. در واقع منظور از تراکم فرش ماشینی در زمان انتخاب، تعداد گره های رنگ بافته شده در آن است. در حالت کلی باید بدانید که هر فرش دارای دو نوع تراکم است، که شامل تراکم عرضی و تراکم طولی می گردد. تراکم عرضی فرش ماشینی را شانه آن می گویند که عموما برحسب تعداد گره در هر متر حساب می گردد و عامل اصلی مشخص قیمت فرش به شمار میرود. به این معنی که هر چه تعداد گره ها بیشتر باشد فرش نقش هایی ظریف تر دارد.

به همین خاطر جالب است بدانید که یک راه چاره ساده برای آگاهی از شانه فرش این است که هنگام خرید به پشت فرش نگاه کنید و تعداد گره های آن را بشمارید. به عنوان نمونه اگر فرش ماشینی 1200 شانه معرفی می گردد در هر 10 سانتی متر از فرش باید 120 گره وجود داشته باشد. بالاتر بودن شانه فرش سبب می گردد که بافت فرش ریزتر باشد که در چنین حالتی شباهت بیشتری را به فرش دست بافت خواهد داشت. معمولا به این نوع گزینه های خرید، فرش ماشینی طرح دست بافت می گویند.

تراکم طولی نیز شبیه همان تراکم عرضی است با این تفاوت که باید در نصف فرش محاسبه گردد و سپس در دو ضرب گردد. به این معنی که زمانی که گفته می گردد فرشی تراکمی به میزان 3600 است، باید در یک متر از طول آن 1800 گره وجود داشته باشد. از طرفی در مقیاس کمتر هم محاسبه به همین شکل است یعنی به عنوان مثال در هر 10 سانتی متر از یک فرش با تراکم طولی 3600 باید 180 گره وجود داشته باشد. هرچه تراکم فرش بالاتر باشد، ارزش بیشتری پیدا می نماید و قیمت آن بالاتر می رود. بر همین اساس فرش های ماشینی 1500 شانه از بیشترین قیمت برخوردارند و فرش های 1200 شانه، 1000 شانه، 700 شانه و 500 شانه به ترتیب در رده های بعدی قرار می گیرند.

آنالیز انواع نخ های به کار رفته در فرش و برترین متریال برای فراوری آن ها

به طور کلی در ساختار فرش های ماشینی از سه نوع نخ ساخته می شوند که شامل نخ خاب یا نخ زمینه، نخ پود و نخ تار است. نخ خاب که نخ پرز هم نامیده می گردد، درواقع همان نخی است که هنگام دست کشیدن روی فرش از نرمی و لطافت آن لذت می بریم، در عین حال تماشا نخ تار و پود فرش کار آسانی نیست. البته در فرش هایی با شانه و تراکم پایین می توان با نگاه به پشت فرش تا حدودی تار و پود را دید اما در فرش های ریزبافت این کار چندان ممکن نیست و برای تماشا تار و پود باید فرش را شکافت!

جنس نخ تار فرش

نخ تار زیربنای بافت فرش را شکل می دهد و معمولا از جنس پنبه است، البته در فرش های دستی و نفیس گاهی از ابریشم هم به عنوان نخ تار استفاده می گردد. در خصوص فرش ماشینی باید بدانید که با ورود دستگاه های نو، از ترکیب پنبه-پلی استر به عنوان نخ تار استفاده می گردد و متداول ترین نسبت این الیاف برای اغلب فرش های بازار نسبت 20 (پنبه) به 80 (پلی استر) است که در فرش های ریزبافت تر و با شانه بالا ممکن است به 100 درصد پلی استر هم برسد، چرا که اصطکاک ماده ای مانند پلی استر بسیار کمتر و یکنواختی آن بسیار بیشتر از نخ پنبه است.

جنس نخ پود فرش

پود فرش که اصطلاحا همان استحکام بخش نخ های زمینه فرش ماشینی به شمار می رود، تاثیر زیادی در استحکام عرضی آن و بعلاوه جمع شدگی عرض فرش و یا به اصلاح آب رفتن آن دارد. به همین علت هم در حال حاضر رایج ترین نخ هایی پود در روند فراوری فرش ماشینی نخ جوت (کنف)، نخ پلی استر-پنبه و نخ پلی استر فیلامنتی است. به همین خاطر گفتنی است که نخ پود جوت به علت ویژگی هایی از جمله استحکام بالا، مقاومت در مقابل عواملی چون کپک و قارچ، جذب رطوبت مناسب و قیمت مناسب نسبت به دیگر الیاف، هواداران بیشتری دارد. با این حال در فرش های ماشینی ای با تراکم بالا مانند فرش های 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه به علت ظرافت بالا و فشردگی زیاد نخ های تار، استفاده از نخ جوت با محدودیت رو به رو است. به همین علت در اینگونه از محصولات از نخ پلی استر-پنبه به عنوان پود استفاده می گردد.

جنس نخ خاب یا نخ زمینه

نخ خاب یکی از پر اهمیت ترین نخ ها در ساختار فرش ماشینی است، چراکه نوع آن کیفیت و ماندگاری فرش را تضمین می نماید. از جمله نخ هایی که در نخ خاب استفاده می گردد می توان به نخ اکریلیک، پلی استر، پلی پروپیلن، نایلون، پشم و اخیرا هم به صورت محدود نخ بامبو نام برد. در حال حاضر در صنعت ساخت فرش ماشینی ایران، برترین جنس نخ فرش برای استفاده به عنوان نخ زمینه، نخ آکرلیک از نوع تثبیت حرارتی شده است.

جالب است بدانید که این نوع نخ به خاطر فرآیند هیت ستینگ دارای مقاومت زیادی است و دوام و طول عمر بالایی هم دارد. البته از معایب این نخ ها می توان به پرزدهی کار اشاره نمود، در عین حال نخ های پلی استر مشکل پرزدهی ندارند و از درخشش و براقیت بیشتری نسبت به اکرلیک برخوردار هستند، اما ایستایی و ثبات پایین تری نسبت به نخ اکریلیک دارند. به منظور تشخیص نخ اکریلیک از پلی پروپیلن و پلی استر به نرمی فرش دقت کنید، فرش اکریلیک نرم تر است و با لمس دست به راحتی سر می خورد. در حالی که الیاف پلی پروپیلن و پلی استر زبرتر هستند و معمولا نخ های ضخیم تری دارند.

ابعاد فرش انتخابی در زمان خرید فرش ماشینی

بعد از انتخاب تعداد شانه، تراکم و جنس فرش نوبت به دقت نظر و توجه به ابعاد آن می رسد. همانطور که کاملا بدیهی است ابعاد این کالا به محیطی که قصد پوشش آن را داریم محدود می گردد. پس قبل از هرچیز باید ابعاد اتاق های خود را میزان بگیرید و بر اساس فهرست زیر مناسب ترین گزینه را انتخاب کنید. به همین خاطر در نظر داشته باشید که ابعاد فرش ماشینی انتخابی بهتر است تا نیم متر کوچک تر از ابعاد محیط مورد نظر باشد، چراکه در صورت بزرگ تر بودن به بافت و ساختار فرش آسیب می رسد.

  • فرش چهار متری: مناسب برای اتاق هایی با ابعاد 2/25×1/5 متر
  • فرش نه متری: مناسب برای اتاق هایی با ابعاد 3/5×2/5 متر
  • فرش دوازده متری: مناسب برای اتاق هایی با ابعاد 4×3 متر
  • فرش بیست و چهار متری: مناسب برای اتاق هایی با ابعاد 6×4 متر

اهمیت الگو و سبک فرش ماشینی

فرش های ایرانی در اشکال و میزان های مختلفی فراوری می شوند. بسیاری از شهرهای ایران که به قالی بافی سنتی معروف هستند و هر کدام سبک، نقش و کیفیت خاص خود را دارند. رنگ ها نیز می تواند با توجه به شهری که محصول را فراوری نموده است نسبت به شهر دیگر متفاوت باشد. در نتیجه یکی از مهم ترین عواملی که در خرید فرش ایرانی باید به آن توجه کنید، آشنایی با تمام نقش ها، رنگ ها و یافتن رنگی است که بیشتر مورد پسند شما است.

وقتی صحبت از فرش ایرانی می گردد، انتخاب های زیادی پیش روی شما وجود دارد، از محصولات تبریز که به فرش های ابریشمی ظریف با نقش های بسیار دقیق در میزان های مختلف معروف است بگیر تا فرش های عمدتاً پشمی نایین، فرش های گل ابریشم قم تا نقش های عشایری قشقایی. البته باید در نظر داشته باشید که این روزها فرش ماشینی و دستی ایرانی در حال ورود به عصر نوی است، زیرا گزینه هایی همانند فرش ماشینی مدرن و فرش ماشینی نو هم وارد بازار شده اند. با این حال، در میان طرح های سنتی، می توانید الگوهای متنوعی را بیابید که به راحتی می توانند با محیط مدرن شما همخوانی داشته باشند. بعلاوه فرش های دستبافت ایرانی دارای رنگ های طبیعی هستند، پس بهتر است در زمان خرید قالی دستی در پی طبیعی ترین رنگ ها، از جمله قرمز، قرمز اناری و آبی نیلی باشید.

فرش های ایرانی اشکال و میزان های مختلفی دارند، بنابراین به میزان اتاقی که فرش را برای آن خریداری می کنید، دقت کنید و متناسب با آن فرش ماشینی را انتخاب کنید. برای خانواده هایی که دارای فرزند هستند، فرش ماشینی پشمی به علت بافت ظریف و نرم برترین انتخاب است، چراکه هم کاربردی تر و بادوام تر هستند و هم در زمان ریختن مواد غذایی بر روی آن ها تحمل و جذب کمتری دارند. بعلاوه برای خانواده های پرجمعیت استفاده از رنگ های تیره و طرح های شلوغ بیشتر توصیه می گردد، زیرا آلودگی و چرک شدگی را کمتر نمایش می دهد.

از طرفی اگر به فکر خرید فرش ماشینی ابریشمی یا دستی هستید باید بدانید که این دسته از کالاهای زیبا دارای نقش و نگارهای دقیق تری نسبت به نمونه های دیگر هستند و به علت ماهیت ظریف و لطیفی که دارند عمدتاً برای مصارف تزئینی استفاده می شوند. بعلاوه الیاف و نخ این نوع از فرش ها در مقایسه با فرش های ماشینی دارای درصد نایلون بسیار کمتری است، بنابراین تمیز کردن آن ها آسان تر است؛ زیرا گرد و غبار، مو و آلودگی های کمتری را جذب می نماید. متریال مورد استفاده در گزینه های طبیعی و دستی در مقایسه با عناصر شیمیایی مورد استفاده در فرش های ماشینی که تمایل به ایجاد پرز دارند، در برابر شعله مقاوم هستند و در کنار جنس طبیعی ای که دارند، به برترین انتخاب برای افراد حساس و دارای آلرژی تبدیل شده اند.

معرفی محبوب ترین طرح های فرش ماشینی ایرانی

در این بخش قصد داریم تا تعدادی از پرفروش ترین و محبوب ترین طرح های فرش ماشینی کاشان را به شما عزیزان معرفی کنیم.

فرش ماشینی طرح افشان

به محصولاتی که در طراحی خود بدون حوض وسط هستند، فرش طرح افشان می گویند. این نوع از فرش های ماشینی دارای حاشیه ای ترکیبی از گل و ساقه گل هستند، و به جرات می توان ادعا کرد که هیچ گاه قدیمی نمی شوند یا از مد نمی افتند. از جمله خصوصیات و ویژگی های طرح افشان، پیوستگی و انسجام طرح و نقشه آن است به گونه ای که انسان فکر می نماید، نقاش آن از ابتدا تا خاتمه، قلم خود را از روی کاغذ و بوم نقشه برنداشته است.

طرح خشتی

اگر به معماری و طراحی های قدیم ایران علاقه مند باشید، فرش طرح خشتی بسیار بیشتر همسو با سلیقه شما خواهد بود. همانطور که می دانید ایرانیان باستان پیشتر از طرح های متقارن و چهارگوش، یا لوزی در طراحی های معماری مساجد و بناهای مهم شهر استفاده می کردند. به همین خاطر هم طرح خشتی فرش ماشینی بر گرفته از همین سبک ها است.

فرش طرح حوض نقره

این نوع از فرش جزو نوترین و پرفروش ترین محصولات ماشینی به ویژه در سری فرش های کاشان است که دارای سبکی خاص و مدرن گونه است. این نوع از طراحی ها دارای حوضی در وسط کار هستند و به گونه ایی ساخته شده اند که این حوض به وسیله چهارضلعی هایی بسیار زیبا احاطه شده باشد.

طرح باغ ارم

اگر به شهر شیراز سفر نموده باشید، حتما از باغ ارم شیراز تماشا نموده اید، یا حداقل نام این باغ به گوشتان خورده است. جالب است بدانید که طراحان این فرش به خاطر سبکی خاص در گل آرایی آن و احاطه شدن این فرش با بوستانی از گل ها، نام این طرح خاص را فرش باغ ارم نامیده اند. طرح باغ ارم دارای یک حوض مملو از گل های زیبا و رنگارنگ در وسط فرش است و این حوض به وسیله چهارضلعی هایی با گل هایی از سبک های متفاوت سرتاسر احاطه شده است. بعلاوه شگفتی طراحی این فرش ماشینی در حاشیه آن است، چراکه به گونه ای طراحی شده است که نه می توان گفت حاشیه دارد و نه می توان گفت حاشیه ندارد!

معرفی پرفروش ترین فرش های ماشینی بازار

پس از آشنایی با تمام نکات مهم و اساسی برای خرید کالایی باکیفیت و ماندگار نوبت به معرفی پرفروش ترین محصولات این حوزه می رسد، تا با نگاهی ریزبینانه تر بتوانید فرشی مناسب با بودجه خود ولی باکیفیت را بخرید.

فرش ماشینی فرش رادین طرح شاه عباسی آرامش 2 زمینه رنگ زمینه صدفی

فرش رادین طرح شاه عباسی با پس زمینه صدفی رنگ یکی از گزینه های میان رده، خوش قیمت و زیبای بازار است که مشخصات آن شامل شکل مستطیلی، تراکم عرض 500 شانه، نخ های تاری از جنس پلی استر و پنبه، تراکم طولی 1600، نخ خاب اکریلیک هیت ست شده و دارای 6 نوع رنگ زیبا می گردد. بعلاوه می توان از دیگر ویژگی های این نوع فرش ماشینی به پاخور بالا، شست وشوی راحت، تثبیت و ماندگاری صد در صد رنگ فرش اشاره نمود.

فرش ماشینی عرش طرح بهراد زمینه قرمز

فرش ماشینی عرش طرح بهراد زمینه قرمز گزینه ای با تراکم عرض 500 و تراکم پود 1500 در هر متر است. این محصول خانگی به راحتی قابل شست وشو و شکل آن مستطیلی است. بعلاوه امکان تغییر مقدار درخشندگی فرش در شدت نور و زوایه های دید متفاوت از دیگر مشخصات این کالا است. گفتنی است که در ساختار این نوع فرش ماشینی از نخ ابریشم مصنوعی استفاده شده و تارهای آن با پلی استر و پنبه همراه است.

فرش ماشینی سهند کد VF12.5K زمینه کرم

فرش ماشینی سهند کد VF12.5K زمینه کرم محصولی با قیمت نه چندان بالا اما با کیفیت عالی است که در دو میزان 9 و 12 متری در سایت خبرنگاران موجود است. این نوع فرش ماشینی خوش ساخت تراکم عرضی ای به میزان 700 شانه و تراکم طولی ای به میزان 1400 در هر متر دارد. بافت این نوع کالای زیبا با استفاده از نخ پنبه و پلی استر اجرا شده است و تنوع رنگ های استفاده شده در آن به شش رنگ واقعی می رسد. وجود نشان استاندارد، ضدحساسیت، نخ خاب پلی پروپیلن هیت ست، پود کنف، استفاده از رنگ ثابت و استفاده از الیاف ضدالکتریسیته از دیگر ویژگی های فرش ماشینی سهند کد VF12.5K زمینه کرم است که آن را به نمونه مناسبی از فرش ماشینی بدل نموده است.

فرش ماشینی ستاره طلایی ملت طرح افشان رزا زمینه کرم

فرش ماشینی ستاره طلایی ملت طرح افشان رزا محصولی مجذوب کننده با زمینه کرم رنگ است که تراکم عرضی آن 500 و تراکم طولی آن به 1200 در هر متر می رسد. این مدل فرش دارای بافتی با استفاده از نخ پنبه و پلی استر است و تنوع رنگ های استفاده شده در آن به هشت رنگ واقعی می رسد. از جمله مشخصات این نوع محصول می توان به جنس نخ خاب پلی پروپیلن هیت ست، تار های پلی استر و پنبه و پود کنفی اشاره نمود.

فرش ماشینی سهند کد VF19.DK زمینه سرمه ای

فرش ماشینی سهند کد VF19.DK گزینه ای در سایزهای متنوع است که تراکم عرضی آن 700 شانه و تراکم طولی آن 1400 در هر متر است. در ساختار این نمونه فرش ماشینی از 8 رنگ زیبا بهره گرفته شده است و در کنار آن جزو گزینه های ضدحساسیت با الیاف ضدالکتریسیته ساکن به شمار می رود. به طور کلی VF19.DK دارای نشان تجاری ویژه و ضدچرک است و با وجود قابلیت شست وشو و تار و پود پلی استر و کنفی یکی از محصولات باکیفیت و با ارزش خرید بالا به شمار می رود.

فرش ماشینی قالی تارا مدل ماهی کمال زمینه سرمه ای

فرش تارا مدل ماهی کمال زمینه سرمه ای محصولی با میزان های متنوع در سایت خبرنگاران است که تراکم عرضی آن 1200 شانه و تراکم طولی آن به 3600 در هر متر می رسد. خالی از لطف نیست اگر بدانید که قالی تارا مدل ماهی دارای نخ خابی از جنس اکریلیک است و پود آن از جنس جوت ساخته شده است. این نوع فرش ماشینی هم همانند سایر رقبای خود امکان شست وشوی راحت دارد و تعداد رنگ های به کار رفته در آن به 10 رنگ زیبا می رسد.

فرش ماشینی کد 357 زمینه طلایی

اگر در پی کالایی هستید که به علت نوع نخ و پیوستگی بافت آن هیچ پرز یا الیافی ایجاد نمی نماید قطعا فرش ماشینی کد 357 زمینه طلایی می تواند گزینه ای جالب توجه برای شما باشد. این نوع قالی زیبا و البته گران قیمت محصول مناسبی برای افرادی است که حساسیت یا بیماری های پوستی دارند و احتیاج شما به ترمز فرش را به طور کامل از بین می برد. از طرفی جالب است بدانید که جنس نخ بکار رفته در این فرش تنسل نام دارد که نوعی ابریشم گیاهی است که از درخت اکالیپتوس به دست می آید. نخ خاب این نوع قالی پلی استر است و تعداد 11 رنگ در ساختار آن به کار برده شده است.

فرش ماشینی افرند کد 55014 زمینه کرم

فرش ماشینی افرند کد 55014 قالی ای با تراکم عرضی 1500 شانه و تراکم طولی 4500 است که ویژگی های اصلی آن شامل زمینه کرم، استفاده از 8 رنگ متنوع در ساختار آن، تارهایی از جنس پلی استر، پودهایی از پلی استر و پنبه، نخ خاب اکریلیک هیت ست شده و با بافتی کاملا برجسته می گردد. فرش ماشینی افرند کد 55014 زمینه کرم جزو گزینه های بسیار باکیفیت است که حقیقتا ارزش خرید بالایی دارد.

منبع: visitouriran

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 25 خرداد 1402 بروزرسانی: 25 خرداد 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2517

به "راهنمای کامل خرید فرش ماشینی؛ انواع، ابعاد، نکات مهم و پروفروش ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای کامل خرید فرش ماشینی؛ انواع، ابعاد، نکات مهم و پروفروش ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید