روش نوین درمان پارکینسون

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، کوروش کریمی یارندی، در پاسخ به این سوال که قبل از اختراع دستگاه سی تی اسکن (در سال 1970) و بعلاوه دستگاه ام آر آی (در سال 1980)، تشخیص بیماری های مغزی چگونه انجام می گرفت، گفت: تشخیص مسائل مغزی در آن موقع تنها به وسیله معاینات و علائم بالینی امکان پذیر بود.

روش نوین درمان پارکینسون

وی اضافه کرد: انجام جراحی مغز و اعصاب به مقدار زیادی به امکانات و تجهیزات وابسته است، هر چه تجهیزات قوی تری موجود باشد جراحی ایمن تری صورت خواهد گرفت، ابزار نوین یاری می نمایند که جراحی ها به شکل نوینی انجام گیرند.

کریمی ادامه داد: شیوه های درمانی متفاوت بنا به نوع ضایعه مغزی، متفاوت خواهند بود گرچه شیوه های نوین با احتمال عود بیشتری همراه هستند، اما انتخاب نوع درمان، تنها به وسیله متخصص و جراح مغز و اعصاب معین می گردد.

وی در مورد ابزار های جراحی های کم تهاجمی، گفت: این نوع ابزار با برش های کوچک تری در مغز و بعلاوه آسیب های بافتی کمتری همراه هستند. از این نمونه ها می توان به روش های آندوسکوپی اشاره نمود که معمولاً با یک لوله وارد مغز می شوند، البته خبره شدن در کار با این دستگاه ها، احتیاج به تجربه کاری زیادی نیز دارد.

کریمی در پاسخ به این سوال که کدام نوع از تومور های مغزی به وسیله آندوسکوپی خارج می شوند، گفت: بیشترین استفاده از این روش در جراحی تومور هیپوفیز است.

وی ادامه داد: استفاده از یک سری پیچ گذاری های تازه در ناحیه لگن و ستون فقرات در اصلاح بیماری هایی مانند: اسکولیوز، کیفوز و…، نیز از جمله درمان های نوین محسوب می گردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، یکی دیگر از روش های جراحی های نوین مغزی را ترمیم آنوریسم های مغزی دانست که به وسیله فوق تخصص های جراحی مغز و اعصاب انجام می گردد.

کریمی ادامه داد: در این روش که در ضایعات شریانی، وریدی و بعلاوه گرفتگی عروق یا پیچ های عروقی انجام می گردد از بالن استفاده می نمایند. با قرار دادن وسایل تازهی در این عروق و پر کردن آن ها تا مقدار زیادی از پارگی این عروق جلوگیری می گردد.

این متخصص مغز و اعصاب به تحریک عمقی مغز (deep brain stimulation) که عمده مصرف آن در بیماری های حرکتی به خصوص پارکینسون است، اشاره نمود و اضافه کرد: در این روش یک باتری زیر پوست بدن کار گذاشته می گردد که با یک سیم به الکترودی که در مغز کار گذاشته شده است، متصل می گردد (برای افرادی که با اقدامات معمول درمان نشده اند، این روش قابل انجام است).

وی در پاسخ به این سوال که آیا این روش برای همه بیماران مبتلا به پارکینسون قابل انجام است، گفت: تشخیص انجام این عمل تنها با متخصص مغز و اعصاب بیمار انجام می گردد.

کریمی بعلاوه به جراحی های نوینی که در درمان صرع های مقاوم به درمان انجام می گردد نیز اشاره نمود و در پاسخ به این سوال که روش های رادیو جراحی کدامند، اضافه کرد: روش رادیو جراحی (radio surgery) ترکیبی از پرتو درمانی و جراحی است که در 1 الی 5 جلسه انجام می گیرد. خوشبختانه مقاومت تومور ها نسبت به این روش کمتر است که در آن، مقدار خیلی بالایی از اشعه به یکباره به شکل اشعه گاما از منشأ کبالت بر روی ناحیه تومور یا ضایعه عروقی و یا حتی ضایعه مولد درد، به شکل خاص تابانده می گردد.

وی ادامه داد: ایران به عنوان تنها کشور پیشتاز در منطقه خاورمیانه، از سال 1380 با استفاده از دستگاه رادیو جراحی (گامانایف) در حال خدمتگزاری به بیماران بود که متأسفانه مدتی به علت تحریم ها استفاده از آن متوقف شد. در حال حاضر با پیگیری های وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی تهران یک دستگاه گامانایف در یک بیمارستان فعال است.

کریمی در پاسخ به این سوال که کدام دسته از مبتلایان به پارکینسون می توانند تحت درمان با این دستگاه قرار بگیرند، گفت: این بیماران حتماً باید به وسیله پزشک متخصص مغز و اعصاب خود به این مرکز معرفی شوند تا در کمیته علمی مورد آنالیز قرار گیرد و در صورت موافقت تحت درمان قرار گیرند.

منبع: فرارو
انتشار: 23 بهمن 1401 بروزرسانی: 23 بهمن 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2468

به "روش نوین درمان پارکینسون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش نوین درمان پارکینسون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید