ایرانیان بر چه اساسی غذا انتخاب می نمایند؟
به گزارش مجله سفرنامه مالزی، آنالیز های یک مطالعه نشان داد که بزرگسالان ایرانی غذا را بر اساس محرک هایی مانند جاذبه حسی، محتوای طبیعی و سلامتی، انتخاب می نمایند و آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی، کم اهمیت ترین محرک های انتخاب غذا در گروه های مختلف جمعیتی ایرانیان بود.
به گزارش ایسنا، انتخاب غذا دربرگیرنده تصمیم هایی است که در زمان خرید، در طول مصرف غذا و یا بین این دو زمان، به صورت ناخودآگاه یا آگاهانه به وسیله فرد گرفته می گردد. انتخاب غذا، خود ناشی از عوامل متعددی است. یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار در انتخاب غذا، اولویت، تمایل به مصرف و علاقه است. بعلاوه در دسترس بودن غذا تحت شرایط جغرافیایی و عوامل مالی نیز در انتخاب غذا تاثیر دارد.
باید توجه داشت، انتخاب غذا نه تنها عاملی تاثیرگذار بر کشاورزی، محیط زیست، کسب و کار، فرهنگ و اقتصاد در سطوح محلی، منطقه ای، ملی و جهانی است، بلکه از مشخص کننده های مهم سلامت و رفاه افراد، خانواده ها و جوامع محسوب می گردد.
دکتر سارا جلالی فراهانی؛ محقق مرکز تحقیقات مشخص کننده های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی، درباره این موضوع گفت: شناخت و افزایش آگاهی درباره عوامل مؤثر بر انتخاب های غذایی، می تواند اثرات سودمندی در تصمیم گیری های مختلف از فراوری و معرفی محصولات نو به بازار در کسب و کارهای خصوصی تا برنامه ریزی برای سیاست گذاری های عمومی و طراحی مداخلات با هدف بهبود عادات غذایی داشته باشد. بر اساس شواهد موجود؛ انتخاب مواد غذایی به طور گسترده تحت تاثیر عوامل روانشناختی، اجتماعی و فرهنگی واقع شده است.
وی با اشاره به تفاوت های موجود در محرک های انتخاب غذا در کشورها و فرهنگ های مختلف، اضافه نمود: آگاهی از تفاوت های نژادی و فرهنگی در محرک های انتخاب غذا ضروری به نظر می رسد.
با توجه به اهمیت شناسایی محرک های انتخاب غذا، پژوهشگران مرکز تحقیقات مشخص کننده های اجتماعی سلامت پژوهشکده علوم غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه شهید بهشتی مطالعه ای با هدف ارزیابی روایی و پایایی پرسشنامه انتخاب های غذایی جهت شناخت مهم ترین محرک های انتخاب غذا در بزرگسالان ایرانی انجام شد.
دکتر جلالی فراهانی در شرح روش این مطالعه گفت: اولین گام در آنالیز انتخاب های غذایی و عوامل مؤثر بر آن ها در یک جامعه، دسترسی به یک ابزار معتبر برای جمع آوری داده های واقعی و معتبر است. پرسشنامه انتخاب های غذایی پرسشنامه ای است که برای اولین بار در انگلستان به وسیله Steptoe و Pollard ساخته شد و محرک های انتخاب غذا را از 9 بُعد مختلف شامل سلامت، حالات روحی (خلق و خو)، راحتی، جاذبه حسی، محتوای طبیعی، قیمت، کنترل وزن، آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی ارزیابی می نماید. این پرسشنامه به طور وسیع برای آنالیز محرک های انتخاب غذا به وسیله کشورهای مختلف استفاده شده است.
این پژوهشگر ادامه داد: برای ارزیابی روایی و پایایی گونه ایرانی پرسشنامه انتخاب های غذایی، نسخه فارسی این پرسشنامه به وسیله بیش از هزارنفر افراد بزرگسال ایرانی تکمیل شد که با توجه به تاثیر بیماری ها بر انتخاب های غذایی افراد، پس از حذف افراد مبتلا به بیماری های مزمن، داده های مربوط به حدود 900 فرد مورد تجزیه و تحلیل نهاده شد.
بنا به اظهار این محقق؛ یافته های مطالعه از اعتبار کافی نسخه ایرانی پرسشنامه انتخاب های غذایی پشتیبانی کرد، بعلاوه نتایج نشان داد که مهم ترین محرک های انتخاب غذایی شامل جاذبه حسی، محتوای طبیعی و سلامتی بود و آشنایی با مواد غذایی و نگرانی اخلاقی، کم اهمیت ترین محرک های انتخاب غذا در گروه های مختلف جمعیتی ایرانیان بود.
دکتر جلالی فراهانی در سرانجام متذکر شد که این یافته ها اطلاعات مفیدی را برای بازاریابی مواد غذایی در ایران و بعلاوه برنامه ریزی و سیاست گذاری های بهداشتی با هدف ترویج عادات غذایی سالم تر در ایرانیان ارائه می دهد.
منبع: فرارو