دردسر مقابله با ملخ های صحرایی زیر سایه کرونا

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، افزایش هجوم ملخ صحرایی به اراضی کشاورزی در پاکستان همزمان با درگیر بودن این کشور با شیوع ویروس کرونا و پیامدهای سنگین آن بر معیشت، موجب نگرانی مسئولان پاکستانی نسبت به بروز قحطی در این کشور شده است.

دردسر مقابله با ملخ های صحرایی زیر سایه کرونا

پاکستان از ماه های گذشته برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی شرایط اضطراری اعلام نموده است اما بنا بر پیش بینی مسئولان این کشور در صورت عدم کنترل آن بیم آن می رود که پاکستان با پدیده قحطی روبرو گردد.

به گفته رسانه های پاکستانی، 60 درصد از جمعیت روستایی این کشور وابسته به کشاورزی و سایر فعالیت های مربوط به این حوزه است اما هجوم ملخ صحرایی به صدها هزار اراضی کشاورزی باعث شده تا کشاورزان متحمل خسارت های شدید شوند.

براساس این گزارش، پس از افزایش حمله ملخ صحرایی به مزارع در ایالات بلوچستان و سِند در جنوب این کشور، این پدیده در هفته های اخیر به استان پنجاب، بزرگترین ایالت در حوزه کشاورزی رسیده است.

منابع خبری گزارش دادند: به رغم اعلام شرایط اضطراری از سوی دولت، نحوه مقابله با هجوم ملخ صحرایی باعث بروز اختلافات میان دولت مرکزی (فدرال) و دولت های ایالتی به ویژه در ایالت سِند شده است تا جایی که کارشناسان نسبت به قحطی در کشور ناشی از حمله ملخ ها به مزارع و نابودی محصولات کشاورزی ابراز نگرانی می نمایند.

براساس آمار سال 2016 دولت پاکستان، 47. 79 درصد از مساحت زمین در این کشور به مزارع کشاورزی اختصاص دارد. اقتصاد پاکستان به شکل عمده بر روی کشاورزی تمرکز دارد و سهم این بخش در فراوری ناخالص ملی نزدیک به 33 درصد ثبت شده است.

هجوم ملخ صحرایی خطرناک تر از کرونا

از چهار ایالات پاکستان اراضی کشاورزی در تقریباً 50 شهرستان این کشور با حمله ملخ ها روبرو است و به گفته مقامات تعداد ملخ صحرایی نسبت به سال های گذشته چند برابر افزایش یافته و به همین دلیل مقابله با هجوم ملخ ها دشواتر شده است.

وزیر کشاورزی دولت ایالت سِند پاکستان معتقد است که این کشور در شرایط فعلی با ویروس کرونا درگیر است اما تهدید هجوم ملخ صحرایی بیش از پیامدهای کرونا بر معیشت کشور است و خطرناک تر قلمداد می گردد.

اسماعیل راهو گفت: صدها هزار اراضی در این کشور با هجوم ملخ از بین رفته و کشور در آستانه قطحی قرار گرفته است و در صورتی که مسئولان نقشه راه موثری به کار نگیرند، دولت های ایالتی نیز در مقابله با پدیده ملخ صحرایی به نتیجه ای نخواهند رسید.

رسانه های پاکستانی می گویند: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی جهت مهار شیوع کرونا که موجب تعطیلی شهرها و صنایع نیز شده، فرآیند مبارزه با ملخ صحرایی را با مشکل روبرو نموده است. محدودیت تردد و تعطیلی مراکز تامین تجهیزات کشاورزی و عدم حضور تیم مبارزه با بلایا از عمده ترین این چالش ها به شمار می رود.

رایزنی های منطقه پاکستان برای مقابله با ملخ صحرایی

مقامات پاکستانی افزایش هجوم ملخ صحرایی را تهدید بالقوه علیه بخش کشاورزی این کشور تعبیر می نمایند و با هدف مقابله موثر و جمعی به رایزنی با کشورهای منطقه از جمله جمهوری اسلامی ایران و چین پرداخته اند.

پاکستان و چین در ماه مارس برای همکاری مشترک در مقابله با ملخ صحرایی به توافق رسیدند و قرار شد یکصد هزار اردک از چین به پاکستان صادر گردد. به گفته کارشناسان چینی یک اردک می تواند روزانه دویست ملخ را بخورد و به کارگیری از آنان شاید نتیجه بهتری در مقایسه با سم پاشی باشد.

همچنین طی گفت وگوهای تلفنی اخیر میان رئیس جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر پاکستان و وزیران امور خارجه دو کشور، طرف پاکستانی با طرح پدیده هجوم ملخ صحرایی در منطقه، بر همکاری جمعی جهت مقابله با این تهدید تاکید نمود.

سازمان مدیریت بحران پاکستان خاطرنشان کرد: خطر هجوم ملخ صحرایی نسبت به سال گذشته افزایش یافته و متعاقب آن پیش بینی می گردد میزان خسارت اراضی کشاورزی نیز چندبرابر گردد.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 8 تیر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1261

به "دردسر مقابله با ملخ های صحرایی زیر سایه کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دردسر مقابله با ملخ های صحرایی زیر سایه کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید