خام گیاه خواری ؛ مزایا و معایب

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خام گیاه خواری اگرچه رژیم غذایی جدیدی محسوب نمی گردد، اما امروزه شمار افرادی که به آن روی می آورند در حال افزایش است. برخی افراد به دلایل اخلاقی و برخی دیگر برای حفظ سلامتی خام گیاه خوار می شوند.

خام گیاه خواری ؛ مزایا و معایب

رژیم خام گیاه خواری چیست؟

خام گیاه خواری زیرمجموعه ای از گیاه خواری است که با خام خواری ادغام شده است. در رژیم خام گیاه خواری مثل وگان محصولاتی که هرگونه منشا حیوانی داشته باشند مصرف نمی شود و مواد غذایی تنها به صورت خام یا در صورتیکه حدود 40 تا 48 درجه سانتیگراد حرارت دیده باشند؛ قابل استفاده هستند.

تاریخچه خام خواری به اواسط دهه نود برمی شود، در آن دوران این رژیم غذایی به عنوان راهی برای پیشگیری از بیماری ها مطرح شد. اغلب افراد به علت حفظ سلامتی به رژیم خام گیاه خواری روی می آورند. آن ها معتقدند غذاهای خام یا کمی حرارت دیده مغذی تر از غذا های پخته شده هستند؛ بنابراین علاوه بر قطع کردن کامل گوشت، هر محصولی که به وسیله حیوانات به دست می آید را هم از سبد غذایی شان حذف نموده و آبگیری، خیساندن، میکس کردن و خشک کردن را جایگزین پخت و پز نموده اند.

مزایای خام گیاه خواری چیست؟

سهم زیادی از این رژیم غذایی را غلات کامل، میوه و سبزیجات، حبوبات و مغز ها تشکیل می دهند. تحقیقات نشان داده است که رژیم خام گیاه خواری دارای اندازه زیادی فیبر،آنتی اکسیدان، ویتامین A, E, C ، پتاسیم و منیزیم و غیره است که می تواند به شادابی پوست یاری کند و به علت وجود آنتی اکسیدان ها خواص ضد سرطانی دارد.

مواد مغذی که از این منابع کسب می شود می تواند در سلامت فرد تاثیرگذار باشد در ادامه به صورت مختصر به آن ها اشاره می کنیم.

سلامت قلب

کاهش فشار خون، کاهش کلسترول خون، کاهش تجمع چربی در دیواره رگ ها از پیامد های مصرف زیاد میوه، سبزیجات، مغز ها و خشکبار است که در نهایت منجر به بهبود عملکرد قلب و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلب و عروق خواهد شد. تحقیقات نشان داده است که رژیم غذایی وگان، خطر ابتلا به بیماری های قلبی را تا 45٪ و خطر ابتلا به فشار خون بالا را تا 75٪ کاهش داده است.

پیشگیری از دیابت

رژیم غذایی فرد خام گیاه خوار دارای مقادیر بالای فیبر است که با کاهش قند خون ارتباط دارد. با مصرف غذا هایی با فیبر بالا می توان از ابتلا به دیابت نوع دوم پیشگیری کرد. تحقیقات اخیر نشان داده است که گیاه خواری و خام گیاه خواری تا 12٪ ریسک ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش می دهد.

رژیم خام گیاه خواری

یاری به کاهش وزن

خام گیاه خواری در کاهش وزن نقش دارد و با کاهش اندازه چربی بدن همراه است. افرادی که اضافه وزن دارند اغلب از مشکلاتی مثل چربی خون بالا، درد مفاصل و غیره هم رنج می برند. وقتی اندازه کالری دریافتی روزانه شما کم باشد، بدن انرژی مورد احتیاج خود را از چربی های ذخیره شده تامین می نماید که این موضوع منجر به کاهش چربی و کاهش وزن می شود.

کالری دریافتی روزانه افراد خام گیاه خوار کمتر از افرادی است که رژیم غذایی معمولی دارند بنابراین پیروی از این رژیم غذایی با کاهش وزن همراه است بعلاوه از برگشت وزن از دست رفته هم جلوگیری می شود.

یاری به هضم

رژیم غذایی خام گیاه خواری همانطور که اشاره شد دارای مقادیر بالای فیبر است که می تواند به فرآیند هضم یاری کند. فیبر های محلول و نامحلول در مواد غذایی که خام گیاه خواران مصرف می نمایند به اندازه زیادی وجود دارند. فیبر های نامحلول حجم مدفوع را افزایش داده و یاری می نماید مواد سریعتر در روده حرکت نمایند و از یبوست جلوگیری می نماید.

فیبر های محلول باکتری های مفید دستگاه گوارش را تغذیه می نمایند؛ در مقابل این باکتری ها مواد مغذی مثل اسید چرب های زنجیره کوتاه فراوری می نمایند که در کاهش التهاب روده نقش دارد. آن ها بعلاوه در کاهش علائم بیماری های روده تحریک پذیر، کولیت اولسراتیو و کرون روده هم موثر هستند.

معایب خام گیاه خواری چیست؟

درباره مزایایی که ممکن است رژیم خام گیاه خواری در سلامتی داشته باشد، صحبت کردیم. در این بخش به عوارض و معایب احتمالی آن می پردازیم. رژیم خام گیاه خواری باید با دقت برنامه ریزی شود به طوریکه بتوان مطمئن شد که فرد تمام ویتامین ها و مواد معدنی مورد احتیاج بدنش را دریافت می نماید. در صورتیکه ماده خاصی در این رژیم غذایی کم باشد باید از مکمل های غذایی استفاده کرد؛ به طور مثال ویتامین B12 در مواد غذایی مورد استفاده این گروه کم است. کمبود ویتامین B12 باعث کم خونی، آسیب به سیستم عصبی، نازایی، بیماری های قلبی و آسیب استخوانی می شود.

کمبود کلسیم و ویتامین D هم اغلب در این رژیم عذایی دیده می شود. برخی از هواداران خام گیاه خواری مصرف مکمل و حتی نمک ید دار را هم نهی می نمایند؛ این کار می تواند آسیب شدیدی به بدن وارد کند.

ضعف عضلانی و استخوانی

کلسیم و ویتامین D از مواد اصلی مورد احتیاج برای استحکام و سلامت استخوان هاست که بدن نمی تواند مقادیر مورد احتیاجش را از رژیم خام گیاه خواری دریافت کند. البته برخی از خام گیاه خواران با قرار گرفتن در مقابل نور خورشید می توانند ویتامین D مورد احتیاجشان را کسب نمایند اما این امکان برای تمام افراد ممکن نیست.

پروتئین ماده دیگری است که در خام گیاه خواری حدود 10 درصد کالری روزانه را تشکیل می دهد. پروتئین برای حفظ حجم عضلات وقتی که کالری کمی دریافت می کنید ضروری است.

پوسیدگی دندان

پوسیدگی و ساییدگی دندان در افراد خام گیاه خوار رایج است. علت آن را می توان مصرف مقادیر زیاد مرکبات و انواع توت ها دانست. این میوه ها به علت اسید بالایی که دارند باعث فرسایش مینای دندان می شوند. از سویی دیگر به علت کمبود مواد معدنی موجود در رژیم غذایی خام گیاه خواران، دندان ها زود تر دچار پوسیدگی می شوند، حتما ضروری است پس از مصرف این میوه ها مسواک زده یا حداقل با آب به جای مانده آن ها را از روی دندان پاک کنیم.

کاهش باروری

در تحقیقی دیده شد که 70٪ زنان خام گیاه خوار، دچار بی نظمی در چرخه قاعدگی بوده و حدود یک سوم آن ها دچار آمنوره شدند. دانشمندان علت نازایی زنان خام گیاه خوار را کالری دریافتی کم آن ها می دانند. به مزایا و معایب خام گیاه خواری به صورت مختصر اشاره شد، در صورتیکه قصد تغییر رژیم غذایی خود به خام گیاه خواری را دارید حتما باید با پزشک تان مشورت کنید و آگاهی کامل نسبت به تمام جوانب آن به دست آورید.

شما تجربه ای از رژیم خام گیاه خواری دارید؟ اگر جوابتان مثبت است، تجربه تان را از خام گیاه خواری برای ما بنویسید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 17 شهریور 1401 بروزرسانی: 17 شهریور 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2392

به "خام گیاه خواری ؛ مزایا و معایب" امتیاز دهید

1 کاربر به "خام گیاه خواری ؛ مزایا و معایب" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خام گیاه خواری ؛ مزایا و معایب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید