ییلاق گلدیان رودبار، طبیعتی بهشتی در استان گیلان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، هرساله بسیاری از گردشگران و مسافران به منطقه ها شمالی کشور سفر می نمایند تا از طبیعت زیبا و آب وهوای بی نظیر این منطقه ها نهایت لذت را ببرند. در شهرستان رودبار استان گیلان، روستای بسیار زیبا و خوش آب وهوایی به نام ییلاق گلدیان وجود دارد. به منظور دسترسی به این روستا ضروری است تا مسیری نه چندان پیچیده را از شهرستان رودبار بپیمایید.

ییلاق گلدیان رودبار، طبیعتی بهشتی در استان گیلان

طبیعت زیبای این روستا اغلب گردشگران و مسافران را متحیر خواهد ساخت. از جمله برترین جاذبه های این منطقه می توان به قله آسمان سرا آن اشاره نمود که بسیار زیبا و مجذوب کننده است. پیشنهاد می گردد تا در سفر خود به منطقه ها شمالی کشور حتما سری به این روستای ییلاقی زیبا بزنید.

معرفی روستای گلدیان رودبار

از جمله زیباترین روستا هایی که در شهرستان رودبار جای گرفته اند می توان به روستای گلدیان رودبار اشاره نمود. این روستا یکی از شگفت انگیزترین و برترین روستا ها در منطقه ها شمالی کشور به شمار میرود. به سبب طبیعت خاص و زیبای این روستا سالانه بسیاری از گردشگران برای لذت بردن از زیبایی طبیعت و گذراندن اوقاتی خوش به دور از هیاهوی شهر به آن سفر می کنند.

آب وهوای این روستا بسیار مطلوب است و گردشگران می توانند در تمامی فصول سال برای لذت بردن از طبیعت به این روستا سفر کنند. به سبب علاقه بسیار زیاد گردشگران و مسافران به بازدید از روستای گلدیان رودبار بسیاری از تور های مسافرتی که مقصد آن ها به سمت شمال است، این روستا را به عنوان یکی از مجذوب کننده ترین مقاصد سفر خود انتخاب می کنند.

آب و هوای روستای گلدیان

روستای گلدیان دارای آب وهوای بسیار مطلوبی بوده به گونه ای که می توان بیان نمود آب وهوای این روستا از تمامی نقاط کشور ایران بهتر است. به همین سبب بسیاری از افراد ترجیح می دهند که برای گذراندن تعطیلات و بعلاوه بازدید از طبیعت زیبای آن به این روستا سفر کنند . بعلاوه می توان در تمامی فصول سال به آن سفر نموده و از طبیعت آن لذت برد. با گذراندن روز ها در این روستا نه تنها شش ها بلکه کل سیستم بدنی شما پاکسازی خواهند شد.

برترین زمان سفر

همان طور که بیان شد روستای گلدیان رودبار از آب وهوای بسیار مزلوبی برخوردار است؛ بنابراین در تمامی فصول سال می توان جهت سفر به این روستا اقدام کرد؛ اما پیشنهاد می گردد در فصل بهار به این روستای ییلاقی رودبار سفر کنید. یکی از مهم ترین دلایل برای این امر پوشش گیاهی خاص و چشم نوازی است که در بهار در این ییلاق زیبا به چشم می خورد. بنابراین اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیاری به گیاهان خاص و منظره ها طبیعی خیره کننده دارید، پیشنهاد می گردد که سفر به این منطقه در فصل بهار را از دست ندهید.

بعلاوه آب وهوای این روستا در فصل بهار معتدل تر و دلچسب تر از سایر فصول سال است و این امکان برای گردشگران و مسافران وجود دارد که در این زمان از سال در تمامی نقاط این روستا پوشش های سبز گیاهی و انواع گیاهان خاص را بیابند. البته اگر امکان سفر به این منطقه در فصل بهار برای شما مهیا نبوده، نگران باشید؛ زیرا فصل تابستان نیز فصل بسیار مناسبی برای سفر به این روستا به شمار میرود.

در تابستان می توان از هوای معتدل و در عین حال خنک این روستا نهایت لذت را برد. اگرچه در فصل تابستان پوشش گیاهی این روستا همانند بهار نخواهد بود؛ اما به آن معنا نیست که شما زیبایی طبیعت این روستا را از دست خواهید داد، بلکه در فصل تابستان نیز می توانید از انواع درختان و گیاهانی همانند درختان میوه نهایت لذت را ببرید. بنابراین می توانید در فصل تابستان از گرما و شلوغی شهر به هوای معتدل و خنک این روستا پناه بیاورید.

پوشش گیاهی و جانوری

اغلب افرادی که به روستا ها و شهرهای گیلان سفر می کنند؛ قصد لذت بردن از پوشش گیاهی و درختان این منطقه را دارند. روستای گلدیان رودبار نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای پوشش گیاهی بسیار زیبایی است. از جمله درختان بومی این روستا می توان به توسکا، شیر خشت، راش، ازگیل و آلوچه وحشی اشاره نمود .

مسافران و گردشگران می توانند در طی مسیر خود به سمت روستای گلدیان از تماشا این درختان و خوردن میوه های آن ها نهایت لذت را ببرند. بعلاوه در جنگل های این منطقه گونه های جانوری متنوعی مانند خرس، موش کور، گراز، خرگوش و شاهین زندگی می کنند. البته این حیوانات و گونه های جانوری به ندرت مشاهده خواهند شد.

تماشای های روستای گلدیان رودبار

تماشای های بسیار زیبایی در روستای گلدیان رودبار وجود دارند که از جمله برترین آن ها، مکان های طبیعی و سرسبز این روستا هستند که در ادامه به توضیح بعضی از آن ها خواهیم پرداخت.

برکه روستای گلدیان

در دل کوه های روستای گلدیان، برکه بسیار زیبا و چشم نوازی وجود دارد که پیشنهاد می گردد در صورت سفر به روستای گلدیان بازدید از این برکه زیبا را از دست ندهید. برای این که خود را به این برکه زیبا برسانید ضروری است که از روستا فاصله گرفته و به سمت ارتفاعات آن حرکت کنید و در حدود 1 ساعت به پیاده روی در کوهستان بپردازید. اگر به عکاسی علاقه مند هستید می توانید در فصل بهار در مسیر رسیدن به این برکه و در کل دشت گل های رنگارنگ بسیار زیبایی را مشاهده نمایید که جلوه بسیار زیبایی به کوه و طبیعت بخشیده اند؛ بعلاوه عکاسی از این طبیعت را از قلم نیاندازید.

قله آسمان سرا

یکی دیگر از زیباترین مکان های تماشای طبیعی در روستای گلدیان رودبار، قله آسمان سرا نام دارد که بسیاری از گردشگران برای تماشا این قله به روستای گلدیان سفر می کنند. ارتفاع این قله در حدود 1900 متر از سطح دریا بوده و برای رسیدن به آن ضروری است مسافتی در حدود 15 کیلومتر را بپیمایید. طی کردن این مسافت در حدود 6 ساعت زمان احتیاج داشته و اگر علاقه بسیار زیادی به کوهنوردی دارید بازدید از این منطقه به شما پیشنهاد می گردد. گفتنی است که شدت وزش باد در این منطقه در حدود 20 تا 90 کیلومتر در ساعت تخمین زده می گردد.

از آنجایی که در مسیر رسیدن به این قله شگفت انگیز، پوشش طبیعی بسیار زیبا و برکه های مجذوب کنندهی به چشم می خورند، در طی مسیر خود به قله نه تنها خسته نخواهید شد؛ بلکه بسیار لذت خواهید برد. در نزدیکی قله آسمان سرا یک گودال بسیار بزرگی قرار گرفته که اعتقادات جالبی در رابطه با آن وجود دارند. به این صورت که قدیمی های این روستا اعتقاد داشتند این گودال محلی برای تجمع برف ها است که در فصل تابستان کشاورزان و دامداران بتوانند از این برف ها استفاده کنند .

غذا های سنتی روستای گلدیان

بی شک یکی از مهم ترین نکاتی که ضروری است پیش از سفر به یک منطقه به آن توجه داشته باشید، آشنایی با غذا های محلی آن منطقه است. بعلاوه اگر علاقه بسیاری به امتحان کردن غذا های لذید و نو دارید، این موضوع برای شما بسیار مهم تر خواهد بود. به طور کلی غذا های گیلانی جزء خوش طعم ترین و لذید ترین غذا های ایرانی به شمار می روند و کمتر کسی پیدا می گردد که از طعم غذا های این منطقه لذت نبرد.

از آنجایی که ییلاق گلدیان رودبار نیز در گیلان واقع شده؛ بنابراین این امکان وجود دارد که در سفر خود از غذا های محلی این منطقه نهایت لذت را ببرید. می توان بیان نمود یکی از دلایلی که بسیاری از مسافران و گردشگران را به سفر به استان گیلان ترغیب می نماید، غذا های خو طعم و لذید این منطقه هستند. بعضی از خوش طعم ترین و لذید ترین غذا های گیلان و غذا های محلی ییلاق گلدیان رودبار به توضیح زیر هستند:

باقلا قاتق: یکی از خوش طعم ترین و محبوب ترین غذا های شمالی که احتمالا نام آن را شنیده اید، باقلا قاتق است. اگر علاقه بسیاری به باقالا دارید قطعا طعم خوش این غذا تا سال ها در خاطرتان خواهد ماند. باقلا قاتق یکی از غذا های محلی و محبوب در روستای گلدیان بوده که در پخت و تهیه آن از موادی همانند پاچ باقالا، سیر، شوید، تخم مرغ و سیر استفاده می گردد.

میرزا قاسمی: حتی اگر به شهر های شمالی کشور نیز سفر ننموده باشید، قطعا تا به امروز میرزا قاسمی خورده اید. یکی از لذید ترین غذا های شمالی که جزء غدا های محلی روستای گلدیان نیز به شمار میرود، میرزا قاسمی نام دارد که برای تهیه آن از موادی همانند بادمجان کبابی، سیر، گوجه، تخم مرغ و… استفاده می کنند. شما می توانید در رستوران های روستای گلدیان این غذای بی نظیر را امتحان نمایید.

ترشی تره: یکی دیگر از غذا های محلی ییلاق گلدیان و بعلاوه غذا های محبوب شمالی، ترشی تره نام دارد که برای تهیه آن از جعفری، گشنیز، برگ چغندر، تره، آب نارنج یا انار، برنج پخته، سیر، تخم مرغ و انواع ادویه استفاده می کنند. اگر این غذا را پیش از این امتحان نموده باشید قطعا می دانید که دارای طعمی ترش و بی نظیری است. شما می توانید به عنوان شام یا ناهار این غذا را در غذاخوری های روستای گلدیان میل نمایید.

سیر غلیه: این غذا نیز یکی دیگر از غذا های محلی روستای گلدیان است و از موادی همانند گوشت مرغ، تخم مرغ، سیر، چاشنی آبغوره و لپه تهیه می گردد.

کال کباب: کال کباب نه تنها در روستای گلدیان بلکه در کل گیلان هواداران بسیاری دارد. برای تهیه این غذای لذید از سبزی معطر ،گردوی خرد شده، سیر، آب انار و انار استفاده می کنند.

سوغات روستای گلدیان

این امکان برای مسافران و گردشگران وجود دارد که هنگام بازگشت از ییلاق گلدیان رودبار سوغاتی های خاص و جالبی همانند انواع ترشیجات، زیتون و تمام فرآورده های آن مانند صابون زیتون و روغن زیتون، لباس محلی، دستباف های پشمی، نمدمالی، جاجیم بافی، گلیم بافی و فرش بافی را تهیه کنند.

روستای گلدیان کجاست؟

روستای گلدیان یکی از معروف ترین و محبوب ترین روستا هایی است که در شهرستان رودبار در استان گیلان قرار گرفته است. از آنجایی که این روستا در یکی از خوش آب وهوا ترین منطقه ها گیلان واقع شده بسیاری از افراد برای بازدید از این روستا علاقه بسیاری نشان می دهند. در این روستا طبیعت بسیار زیبا و گونه های جانوری متنوعی وجود دارند؛ بعلاوه مکان های طبیعی و تماشای مجذوب کنندهی چون قله آسمان سرا در این روستا واقع شده اند.

دسترسی به روستای گلدیان رودبار

دسترسی به روستای گلدیان رودبار بسیار ساده بوده و اغلب گردشگران و مسافران می توانند به سادگی به این منطقه سفر کنند. برای رسیدن به این روستا ضروری است تا 3 کیلومتر از رودبار را به سمت توربین های بادی این شهر طی کنید . با این که مسیر این جاده کوهستانی بوده؛ اما آسفالت است و برای طی کردن مسیر با هیچ مسئله ای روبرو نخواهید شد.

پس از طی کردن حدودا 200 متر از این جاده به یک دوراهی می رسید که ضروری است به سمت چپ مسیر را ادامه دهید. پس از آن به اداره آموزش و پرورش خواهید رسید و پس از آن ضروری است در دوراهی پیش رو به سمت راست حرکت کنید. از این پس مسیر رسیدن به روستای گلدیان کمی پرپیچ وخم خواهد بود و پس از طی کردن این پیچ وخم ها با تابلوی روستای گلدیان روبرو خواهید شد.

سخن پایانی

اگر شما از دسته افرادی هستید که علاقه بسیار زیادی به بازدید از منطقه ها خوش آب وهوا و طبیعی زیبا دارید، پیشنهاد می گردد که در سفر خود به منطقه ها شمالی ایران، حتما به ییلاق گلدیان رودبار سری بزنید . روستای گلدیان در فاصله کمی از شهرستان رودبار قرار گرفته است؛ بنابراین گردشگران می توانند به سادگی به آن دسترسی پیدا کنند. در این روستا جاذبه های طبیعی بسیاری همانند برکه ها، جنگل ها و قله های زیبایی به چشم می خورند که به طور قطع زیبایی آن ها شما را حیرت زده خواهند کرد.

منبع: گردشبان
انتشار: 22 خرداد 1402 بروزرسانی: 22 خرداد 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2515

به "ییلاق گلدیان رودبار، طبیعتی بهشتی در استان گیلان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ییلاق گلدیان رودبار، طبیعتی بهشتی در استان گیلان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید