حاجی میرزایی: مدیران تجارب و خلاقیت های خود را به اشتراک بگذارند
به گزارش مجله سفرنامه مالزی، تهران (پانا) - وزیر آموزش وپرورش با اشاره به اینکه مدیران مدارس باید تا جایی که ممکن است دانش خود را توسعه داده و با برگزاری تورهای تجربه، تجارب ارزنده مدیران خلاق را به اشتراک بگذارند، گفت که تمام کوشش خود را برای تربیت صحیح، جلا دادن روح و افزایش دانش در دانش آموزان، بکار می گیریم تا از آن ها انسان های توانمند بسازیم.
به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش وپرورش، محسن حاجی میرزایی در ادامه سلسله برنامه های مصاحبه با مدیران مدارس و در نشست با مدیران آموزش وپرورش استان سیستان و بلوچستان که در بستر فضای مجازی و به وسیله شبکه شاد برگزار گردید، ضمن تشکر از زحمات همکاران اظهار کرد: از کمبود امکانات و کاستی هایی که همکاران استان سیستان و بلوچستان آن را تجربه می نمایند، آگاه هستیم و در رفع کردن آن ها کوشش می کنیم اما باید توجه داشته باشیم که در مسئولیتی که بر عهده ما قرار داده شده است، نگاه صرف به کمبودها تأثیر منفی بر عملکرد مجموعه می گذارد و باید ضمن توجه به نداشته ها از داشته هایمان برای پاسخ به نداشته ها استفاده کنیم و امید را در مجموعه تزریق نموده و نشان دهیم که از همت، ظرفیت و توانمندی بالا برخورداریم و فاصله ها را باهمت و کوشش کم خواهیم کرد و با توجه به توانمندی ها به مقابله با کاستی ها و نداشته ها می رویم و با انگیزه بیشتر ادامه می دهیم تا پیروز شویم.
حاجی میرزایی با اشاره به اینکه بار مسئولیت مدیران مدارس در این روزها سنگین تر از قبل شده است؛ توضیح داد: در جامعه هیچ شغلی به اندازه شغلی که در نظام تعلیم و تربیت به ما سپرده شده است، غنی، پربار، جذاب، سرشار از فرصت های خلاقیت و ماندگار نیست و ما را به پایدارترین، خلاق ترین و جذاب ترین فعالیت های جامعه مامور نموده اند.
وزیر آموزش وپرورش نقش و عملکرد هر فرد در جامعه را به نقاشی بر روی بوم تشبیه کرد و گفت: عملکرد هر شخص در زمان مسئولیت مانند نقاشی بر روی یک بومی است که در اختیار آن فرد قرارگرفته است. روزی که مسئولیت را به شخص دیگری واگذار می نماید آن بوم را از او می گیرند. تصویر باقیمانده از افراد بر روی بوم ها به راحتی می تواند نشان دهنده این موضوع باشد که بعضی از افراد نقششان در جامعه بسیار فراگیرتر و جهانی تر از دیگران می گردد.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به اینکه خانواده ها، فرزندانشان را در بهترین دوره از زندگی در اختیار نظام تعلیم و تربیت قرار داده اند، گفت: تمام کوشش خود را برای تربیت صحیح، جلا دادن روح و افزایش دانش در دانش آموزانی که به ما سپرده شده اند، بکار بگیریم و با شیوه تربیت درست از دانش آموزانمان انسان های توانمند بسازیم.
وی گفت: تأثیر رفتار معلمان بر دانش آموزان همواره ماندگار و پایدار است. بسیار دیده شده است که رفتار سنجیده یک معلم در مدرسه می تواند در زندگی دانش آموزانش تأثیر بسزایی داشته و زندگی آن ها را متحول کند. تأثیرات این دوره تأثیرات پایداری است و آن را در زندگی بزرگان می توان مشاهده کرد.
حاجی میرزایی با تأکید بر اینکه مسئولیت مدیران و معلمان بسیار باارزش است، بیان نمود: باید قدر و ارزش این مسئولیت را بدانیم و از فرصت هایی که در اختیار گذاشته شده است بهترین بهره را ببریم تا بتوانیم بیشترین تأثیر را در آینده کشور بگذاریم.
وزیر آموزش وپرورش نقش مدیران مدارس را، نقشی جذاب، غنی، مؤثر، جامع و بااهمیت در جامعه و درون آموزش وپرورش دانست و بیان نمود: به همه مدیران توصیه می کنم تا جایی که ممکن است دانش خود را توسعه دهند، هرچه دانش و فهم مدیران از مسائلی که پیرامون آن ها اتفاق می افتد، عمیق تر باشد، عملکرد آن ها در مواجهه با مسائل بهتر خواهد شد.
وی اضافه نمود: مدیران کل و روسای مناطق باید مدیران خلاق و نوآور استانی را به دیگر همکاران معرفی نمایند و با برگزاری تورهای تجربه، تجارب ارزنده آنان را به اشتراک بگذارند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید گفت: سال جاری با شرایط ویژه ای روبرو شدیم که بر اساس آموخته های سال های قبل نمی توان با آن برخورد کرد. نوع کار در شرایط کرونا بسیار سخت تر از قبل شده و کار کردن در آن پیچیدگی ها و روش های خاص خود را دارد. در این میان، مدیران مدارس با توجه به اینکه مسئول تک تک دانش آموزانی که در مدرسه تحت نظارت آن ها ثبت نام نموده اند، هستند باید با تک تک دانش آموزان ارتباط گرفته و از نحوه آموزش، کیفیت و سطح یادگیری آن ها باخبر شوند.
مدیران از دسترسی همه دانش آموزان به آموزش های با کیفیت مطمئن شوند
حاجی میرزایی وظیفه مدیران مدارس را وظیفه ای خطیر دانست و عنوان نمود: معلمان همکاران شما و شبکه شاد و تلویزیون ابزار شما است، باتدبیر و خلاقیت خود از همکاران و ابزارهایی که در اختیارتان قرار داده شده، بهترین بهره را ببرید و مطمئن شوید که تمام دانش آموزان به آموزش باکیفیت دسترسی دارند. در انجام این کار می توانید از روش های خلاقانه و مبتکرانه ای که در نظر دارید بهره ببرید و ما از خلاقیت ها دررسیدن به آموزش باکیفیت استقبال خواهیم کرد. اجازه ندهید حتی یک دانش آموز از آموزش دور بماند و با کوشش این روزها را در تمام دوره زندگی خود ماندگار کنید. سال جاری را به نقطه عطف درخشان در دوره کاری خود تبدیل کنید.
وزیر آموزش وپرورش گفت: معتقدم مدیرانی پیروز هستند که بتوانند در خصوص تک تک دانش آموزانشان اطلاعاتی داشته و بدانند شرایط تحصیلی و خانوادگی هر دانش آموز چگونه است؟ این موضوع که از برخورداری تمام دانش آموزان از کیفیت آموزش بالاتر مطمئن باشیم، بسیار حائز اهمیت است.
وی با اشاره به اینکه کرونا می تواند تبدیل به یک فرصت برای سنجش توانمندی های فرد گردد، گفت: کرونا فرصتی را در اختیار ما قرار داده که می توانیم ظرفیت و توانمندی های خود را شناسایی نموده و افزایش دهیم. این فرصت، بهترین فرصت برای یادگیری است که می توانید با مدیریت صحیح آن، خود را رشد دهید، سال جاری سالی پر از آموزه های ناب برای یادگیری است و توانایی ما در حل مسائل مختلف محک می خورد.
وزیر آموزش وپرورش نقش خانواده ها را در آموزش فرزندان در زمان شیوع بیماری کرونا بسیار مؤثرتر از قبل دانست و توضیح داد: برای دستیابی به پیروزیت بالاتر و یادگیری بیشتر در این شرایط و آموزش مجازی، مدیران مدارس باید با خانواده های دانش آموزان ارتباط بگیرند و آن ها را در تصمیم گیری ها و انجام فعالیت های مختلف دخالت دهند و با فعال تر کردن انجمن اولیا و مربیان کیفیت کار را افزایش دهند.
حاجی میرزایی در سرانجام با اشاره به اینکه تمام کوشش خود را برای بهتر شدن شرایط کاری و دریافت خدمات همکاران فرهنگی در استان سیستان و بلوچستان انجام می دهیم، گفت: نیازمند توجه شما به آموزش و قدردان کوشش شما همکاران گرامی در شرایط سخت استان هستیم و به آن احترام می گذاریم.
منبع: خبرگزاری پانا