انضباط عاطفی؛ قدرت انتخاب واکنش های احساسی مطابق میل خودمان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، گاهی اوقات ممکن است احساسات بر ما غلبه کنند و کنترل تصمیم گیری های ما را در دست بگیرند، اما اقداماتی مفیدی وجود دارد که همه ما می توانیم برای غلبه بر این طغیان های عاطفی انجام دهیم. یکی از بهترین روش ها برای مدیریت صحیح احساسات، پذیرفتن این حقیقت است که شما می توانید شرایط عاطفی و احساسیتان را به دلخواه خودتان انتخاب کنید.

انضباط عاطفی؛ قدرت انتخاب واکنش های احساسی مطابق میل خودمان

بارها و بارها از روس متخصصان حوزه سلامت روان به ما گفته شده است که باید به احساساتمان توجه کنیم. به این خاطر که آن ها نمایانگر برخی از صادقانه ترین واقعیت های درونی ما هستند.

همه ما می دانیم که احساسات انسان نیروی عظیمی دارند و حتی گاهی تمام زندگی ما را تحت تأثیر خودشان قرار می دهند. این احساسات و عواطف نه تنها خلق وخوی ما را شکل می دهند، بلکه بر افکار و تصمیماتی که می گیریم هم تأثیراتی انکارناپذیر می گذارند.

در واقع همین احساسات به ظاهر ساده و گذرا گاهی اوقات می توانند ما را به بیراهه بکشند و از جهت دستیابی اهداف واقعی امان در زندگی ما را دور کنند. گاهی اوقات آن ها موجب بروز درگیری ها و تعارضات عمیقی در وجود ما می شوند که در صورت وارد شدن کوچک ترین تحریک عاطفی از سوی دیگران موجب بروز رفتاری انفجاری از سوی ما می شوند.

روان شناسان معتقدند که ما نباید تحت تأثیر احساسات خود باشیم. در واقع ما می توانیم آن ها را طبق میل خودمان و به شیوه ای منطقی کنترل کنیم و به سوی کانال های مفید و سازنده هدایتشان کنیم. این توانایی انتخاب منطقی و عقلانی احساسات همان چیزی است که انضباط عاطفی نامیده می شود.

در ادامه این مقاله از خبرنگاران مگ، درباره انضباط عاطفی و راهکارهای انجام این کار صحبت خواهیم کرد. انضباط عاطفی به شما کمک می کند تا شرایط احساسی خودتان را مطابق میل خودتان و به شیوه ای مفید و سازنده کنترل کنید. با ما همراه باشید.

انضباط عاطفی چیست؟

دکتر مانز، نویسنده کتاب انضباط عاطفی: قدرت انتخاب احساسات در مقدمه این کتاب ابراز می دارد که: احساسات در حقیقت منبعی از اطلاعات هستند و اگر یاد بگیریم که چگونه آن ها را کنترل و پردازش کنیم و از انرژی آن ها برای دستیابی به اهداف مثبتمان استفاده کنیم، در این صورت وجودشان می تواند برای ما مفید و سازنده باشد.

احساسات که منبع اولیه انرژی و انگیزه هر فرد هستند از ابعادی مجزا تشکیل شده اند. این ابعاد شامل رفتار، تفکرات، فیزیولوژی بدنی، معنویت و معنا هستند.

از هر یک از این اجزای شکل دهنده عواطف می توان اطلاعات متفاوت و باارزشی را درباره تجارب عاطفی متنوع ما استخراج کرد. علاوه بر این، این عناصر به عنوان ابزارهایی برای اعمال نظم و انضباط عاطفی عمل می کنند.

از آنجایی که هر یک از ما تجربیات متفاوتی را در زندگی خود پشت سر گذاشته ایم، عواملی مختلفی که می تواند احساسات ما را برانگیزند در مورد هر شخص با شخص دیگر فرق دارد.

برای برخی ممکن احتمال بروز درگیری و جنگ با کشوری دیگر ترسناک به نظر برسد، برای برخی دیگر از دست دادن شغلشان و درباره عده ای هم فقدان عزیزانشان. بسکمک از ما هم ممکن است به علت بروز تعارضات بین فردی با افراد مختلف مثل همکار یا همسرمان، تا چند روز پریشان احوال و دمغ باشیم.

به علت وجود همین تفاوت ها فرایند انضباط عاطفی برای همه افراد یک فرآیند یک شکل و یکسان نیست. بلکه هر کس می تواند با توجه به نیازهای خود این فرایند را شخصی سازی کند و آن را با شرایط خودش منطبق کند.

نظم دادن به عواطف و احساسات، ظرفیت شما را برای مقابله با چالش های فعلی و چالش های پیش رویتان در زندگی بالا می برد و تسلط شما را بر خلق و خویتان بیشتر می کند.

راهکارهایی برای دستیابی به انضباط عاطفی

استراتژی اصلی در این فرایند شامل انجام چند اقدام ساده در مواجهه با هر رویداد عاطفی مهم در زندگی است. چیزهایی که درباره هر رویداد عاطفی باید در نظر داشته باشید شامل بخش های زیر است.

علت

عامل محرک یا علتی را که باعث برانگیخته شدن و تجربه کردن احساسات و عواطف تعیینی در شما می شود را شناسایی کنید. مثلا علت بروز احساساتی که همین الان آن ها را تجربه می کنید چیست؟

بدن

بدن خود را وارسی کنید و مکان و شدت واکنش های فیزیکی که هر تجربه حسی در شما ایجاد می کند را شناسایی کنید. نمود فیزیکی خشم را در کجا احساس می کنید؟ بازتاب جسمانی این احساس برای شما خوشایند است یا ناخوشایند؟

فکر

افکاری که همراه با احساسات خود تجربه می کنید که از آن ها حمایت می کنند را شناسایی کنید. چه نوع افکاری احساسات شما را برمی انگیزد؟ گفت وگوهای درونی خودتان را به همراه تصاویر فکری ای که به فکر شما خطور را مرور کنید. احتمالا تا به حال قبل از سخنرانی دچار اضطراب شده اید. ممکن است با خودتان فکر کرده باشید که: من خودم را جلوی جمع یک احمق جلوه خواهم داد و این مسأله شرم آور است. باوری که از این افکار شما پشتیبانی می کند ممکن است چیزی شبیه این باشد: من اصلاً سخنران خوبی نیستم.

ساختاربندی مجدد فکری

با تغییر نگاهتان به جهان و رویدادهای پیرامونتان، شما می توانید شکست ها را به فرصت هایی برای موفقیت تبدیل کنید. وقتی در موقعیت عاطفی سختی قرار گرفتید، علاوه بر مسائل و ابعاد منفی آن مسئله روی فرصت های خوب موجود در آن موقعیت هم تمرکز کنید. برای مثال، یک بحث و گفت وگو با نزدیکان، به شما فرصتی برای یادگیری روش های متفاوتی می دهد که افراد با آن به جهانی پیرامون خود می نگرند و آن را تحلیل می کنند.

ابعاد روحی

شما باید تعیین کنید که هر تجربه حسی چه بخشی از وجود شما را بیشتر آشکار می کند (کودک هراسان درونتان؟ شخصیت بالغانه و سالم شما؟) و چه بخش هایی در شکل گیری این تجربه پنهان مانده اند.

استراتژی های زیادی برای مدیریت و انضباط بخشی به احساسات وجود دارد. در اینجا دو مورد از مؤثرترین استراتژی هایی که می توانید از طریق فکر خود به آن ها دسترسی داشته باشید آورده شده است.

کونگ فوی احساسی

در هنر دفاع شخصی چینی که به عنوان کونگ فو شناخته می شود، هدف استفاده از هر نیروی فرد مهاجم به نفع خود است. در واقع شما با فرد مهاجم مبارزه نمی کنید. فقط انرژی او را برای رسیدن به اهداف خود هدایت می کنید. در این روش شما دشمنتان را با انرژی حاصل از حمله او به سمت زمین پرت می کنید.

دکتر مانز معتقد است که همین رویکرد را می توان درباره درگیری های عاطفی هم به کار برد. به جای مقاومت در برابر حمله احساسی، از انرژی آن برای بیان یافتن راه حل استفاده می کنید.

در درگیری های احساسی، افراد سه کار را انجام می دهند؛ به زور مواضع خود را به ما تحمیل می کنند، به ایده های ما حمله می کنند یا اینکه خود ما را مورد حمله قرار می دهند. در چنین مواقعی معمولا ما وسوسه می شویم که عقب نشینی کنیم، از خودمان دفاع کنیم یا ایده های آن ها را رد کنیم.

در عوض می توانید نیروی حاصل از حمله آن ها را هدایت کنید و از قدرت آن برای خدمت به اهداف خودتان استفاده کنید. با انجام این کار شما با رویکردی انتقادی سعی می کنید که به جای مقابله با بحران احساسی، یک راه حل منطقی و درست پیدا کنید.

این مطلب فقط جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه رفع مسؤولیت خبرنگاران مگ را بخوانید.

منبع: Psychology Today

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 16 آذر 1400 بروزرسانی: 16 آذر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2142

به "انضباط عاطفی؛ قدرت انتخاب واکنش های احساسی مطابق میل خودمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انضباط عاطفی؛ قدرت انتخاب واکنش های احساسی مطابق میل خودمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید