اثر ترکیبات غذایی بر کنترل اشتها

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، شیوع چاقی در طی چند دهه اخیر به طور ناگهانی افزایش یافته است این بیماری باعث به مخاطره انداختن سلامت انسان ها شده و سبب بروز بیمارهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2، سکته مغزی، افزایش چربی های خون، افزایش فشار خون، نقرس، بعضی از انواع سرطان ها، عوارض استخوانی، بیماری های ریوی، بیماری های کیسه صفرا،

اثر ترکیبات غذایی بر کنترل اشتها

اثر ترکیبات غذایی بر کنترل اشتها

نویسنده:شیوا طباطبایی

شیوع چاقی در طی چند دهه اخیر به طور ناگهانی افزایش یافته است این بیماری باعث به مخاطره انداختن سلامت انسان ها شده و سبب بروز بیمارهای قلبی عروقی، دیابت نوع 2، سکته مغزی، افزایش چربی های خون، افزایش فشار خون، نقرس، بعضی از انواع سرطان ها، عوارض استخوانی، بیماری های ریوی، بیماری های کیسه صفرا، عوارض پوستی، ناباروری و وقفه تنفسی در خواب و بعلاوه دیگر بیماری ها می گردد؛ اخیراً دانشمندان مطالعات زیادی را در زمینه علل بروز چاقی و ارائه راهکاری معقول جهت درمان و پیشگیری از افزایش وزن و شیوه صحیح کاهش وزن انجام داده اند.

از بین تحقیقات انجام شده در این رابطه، ترکیبات غذایی که احتمال می رود در کنترل دریافت غذا و تعادل انرژی دریافتی موثر باشند، به طور ویژه مورد توجه قرار گرفته اند.

مطالعات اخیر نشانگر نقش مهم فیبرهای غذایی در کنترل اشتها و دریافت غذا می باشد.

میوه ها، سبزی ها، حبوبات، غلات، سبوس گندم و جو دوسر منشاء اصلی فیبرهای غذایی هستند. مقدار توصیه شده فیبر غذایی در روز به وسیله متخصان تغذیه 25-20 گرم است، اما آنالیز ها نشان می دهند که بیشتر مردم مقدار کافی فیبر به وسیله غذای روزانه دریافت نمی نمایند و این امر در شیوع چاقی و بیماری های ناشی از آن موثر می باشد.

یکی دیگر از ترکیبات غذایی که می تواند نقش موثری در کنترل اشتها و کاهش وزن بدن داشته باشد پروتئین است. مقدار خاصیت سیر نمایندگی پروتئین های مختلف با یکدیگر متفاوت می باشد. به اسم مثال ارزش سیر نمایندگی پروتئین آب پنیر که بخشی از پروتئین شیر است. نسبت به آلبومین سفیده تخم مرغ بیشتر می باشد. زیرا پروتئین آب پنیر به صورت دست نخورده از معده وارد روده شده و در روده هضم می گردد، بنابراین مدت زمان طولانی تری را برای عمل هضم به خود اختصاص می دهد، اما کازئین که پروتین شیر است، بر اثر اسید موجود در معده هضم شده و هنگامی که وارد روده می گردد، سریع تر از پروتئین آب پنیر جذب می گردد.

با توجه به نکاتی که ذکر شد، فیبر و پروتئین موجود در رژیم غذایی در کاهش سطح انرژی و افزایش احساس سیری موثر هستند و چنانچه در رژیم های کم کالری به مقدار مناسب در نظر گرفته شوند، در موفقیت برنامه غذایی کاهش وزن بسیار موثر خواهند بود. مقدار دریافت پروتئین و فیبر غذایی باید در محدود توصیه شده به وسیله متخصصان تغذیه باشد، در غیر این صورت با دریافت نامتعادل فیبر و پروتئین ممکن است، سلامتی فرد به مخاطره بیفتند.

منبع:نشریه دنیای تغذیه - ش100

منبع: راسخون
انتشار: 11 مهر 1400 بروزرسانی: 11 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2068

به "اثر ترکیبات غذایی بر کنترل اشتها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اثر ترکیبات غذایی بر کنترل اشتها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید