فراوری مواد تغییر رنگ دهنده با چاپگرهای سه بعدی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، محققان با استفاده از یک ماده دارای کریستال های خاص پیروز به چاپ محصولاتی با استفاده از چاپگرهای سه بعدی شده اند که در زمان نگاه کردن به آنها از زوایای مختلف رنگ های متفاوتی خواهند داشت.

فراوری مواد تغییر رنگ دهنده با چاپگرهای سه بعدی

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از نیواطلس، از قرن چهارم بعد از میلاد از شیشه های موسوم به شیشه های دیکرویک به همین منظور استفاده می شد. اما محققان هلندی با استفاده از یک فناوری جدید مواد متنوعی را با استفاده از چاپگرهای سه بعدی فراوری می نمایند که می توانند در آن واحد رنگ های مختلفی داشته باشند. مواد یادشده می توانند در حوزه های مختلف علمی و حرفه ای کاربردهای گوناگونی داشته باشند.

پژوهشگران دانشگاه Wageningen در هلند از یک نوع الکل به نام پولی وینل که در فراوری پلیمرها به کار می رود برای چاپ مواد سه بعدی دارای رنگ های مختلف استفاده نموده اند. آنها نانوذراتی از جنس طلا را هم به این ترکیب افزوده اند. البته تنها 0.07 درصد از کل وزن مواد یادشده را طلا تشکیل می دهد و لذا استفاده از ماده مذکور هزینه فراوری نهایی آن را چندان افزایش نمی دهد.

این ماده به علت تفاوت در جذب نور در وضعیت ها و شرایط مختلف در صورت مشاهده از زوایای گوناگون رنگ های متنوعی خواهد داشت و از آن می توان برای فراوری آثار هنری جذاب، در صنعت جواهرسازی و همین طور صنعت نانو بهره گرفت.

منبع: اقتصاد ایران
انتشار: 24 خرداد 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 418

به "فراوری مواد تغییر رنگ دهنده با چاپگرهای سه بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری مواد تغییر رنگ دهنده با چاپگرهای سه بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید