خبرنگاران مهم ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته ای که گذشت

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، اردبیل- خبرنگاران- امکان سنجی 12 خوشه صنعتی، کاهش 50 درصدی حجم ذخیره سدها، افزایش ظرفیت آبزی پروری و صنایع تبدیلی، پیش بینی کشت 19 هزار هکتار سیب زمینی، افزایش ازدواج و ایجاد باشگاه های هنری از جمله عناوین مهم ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته گذشته است.

خبرنگاران مهم ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته ای که گذشت

امکان سنجی 12 خوشه صنعتی در استان اردبیل انجام شد

به گزارش خبرنگاران، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل از امکان سنجی 12 خوشه صنعتی جدید در این استان اطلاع داد.

محمد اهلی این خوشه های جدید را شامل صنایع چوب و مبلمان، گردشگری، صنایع فلزی، شیرآلات بهداشتی، فنی و مهندسی ساختمان، صنایع پوشاک، آب معدنی، انواع نخ، عسل، طیور، سنگ های قیمتی و معدنی ذکر کرد و اضافه نمود: با اضافه شدن خوشه های جدید، گستره فعالیت خوشه ها افزایش خواهد یافت.

وی اضافه نمود: هدف از اجرای خوشه های صنعتی، حمایت از فراوری و ایجاد هماهنگی بین دستگاه های اجرایی است که بدین منظور سه خوشه صنعتی فرش، پلاستیک و لبنیات در استان اردبیل در حال اجراست و مطالعات و امکان سنجی انجام 12 خوشه صنعتی جدید دیگر نیز در دست اقدام است.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان اردبیل ادامه داد: با شناسایی و امکان سنجی این خوشه های صنعتی کوشش می گردد تا فعالیت بنگاه های مالی مشابه هم در کنار یکدیگر تجمیع و هماهنگ شده و باعث افزایش هم افزایی هرچه بیشتر واحدهای فراوریی از خدمات یکدیگر گردد.

طرح شبکه آبیاری سد گیوی (کوثر) ردیف اعتباری ملی گرفت

نماینده مردم شهرستان های خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت: مبلغ 2 هزار و 130 میلیارد ریال به وسیله فاینانس بانکی برای احداث شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد گیوی اختصاص یافته و 120 میلیارد ریال نیز برای اولین بار برای طرح شبکه آبیاری گیوی در قانون بودجه امسال مصوب شده است.

سید غنی نظری در بازدید از طرح شبکه آبیاری گیوی اضافه نمود: تسریع عملیات اجرایی شبکه آبیاری پایاب گیوی همچنان احتیاجمند اعتبار است که کوشش می گردد اعتبار مورد احتیاج تامین گردد.

وی بیان نمود: وزارت نیرو در طرح های آب خلخال و کوثر فعالیت های خوبی انجام داده است و با تکمیل و بهره برداری از آنها مردم منطقه از برکات این طرح ها برخوردار خواهند شد.

نماینده خلخال و کوثر در مجلس با ابراز رضایت از پیشرفت احداث طرح شبکه آبیاری و زهکشی پایاب سد گیوی در بخش های مختلف بیان نمود: فعالیت های بسیار خوبی در این زمینه انجام شده و امید است با فرایند فعلی طرح زودتر به خاتمه برسد تا اراضی پایاب آن از آب مطمئن برخوردار شوند.

پیش بینی کشت سیب زمینی در 19 هزار هکتار از اراضی زراعی استان اردبیل

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: پیش بینی می گردد امسال 19 هزار هکتار از اراضی زراعی این استان در شهرستان های اردبیل، نمین و نیر به کشت محصول سیب زمینی اختصاص یابد.

احمد شهریار با اشاره به شروع کشت محصول سیب زمینی در استان اردبیل از حدود یک ماه پیش بیان نمود: سطح زیر کشت سیب زمینی در این استان در امسال 2 هزار هکتار کمتر از میزان سال گذشته خواهد بود.

وی علت کاهش سطح زیر کشت سیب زمینی در اراضی زراعی استان اردبیل را کاهش قیمت محصول سال زراعی گذشته، نبود بازار برای محصول فراوری شده و متضرر شدن تعدادی از کشاورزان سیب زمینی کار مطرح کرد.

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل 95 درصد محصول سیب زمینی کشت شده در این استان را از رقم آگریا و مابقی را از ارقام متفرقه جِلی، فونتانه، بامبا، اسپیریت، نیلوا، کایزر، امرفونا و ساتینا گفت.

فراوری آبزیان در استان اردبیل 600 تن افزایش می یابد

سرپرست اداره کل شیلات استان اردبیل گفت: با برنامه ریزهای انجام شده میزان فراوری آبزیان در این استان 600 تن افزایش می یابد.

سیف الله تیزرو اضافه نمود: برنامه امسال اداره کل شیلات و آبزی پروری استان اردبیل افزایش 600 تن ماهی به مجموع فراوری سالیان آبزیان این استان است که این کار به تناسب ظرفیت فراوری ماهی در مرکز استان و شهرستان ها انجام خواهد شد.

وی اظهارکرد: افزایش 50 تا 60 تنی ظرفیت فراوری ماهی در استخرهای پرورش ماهی شهرستان های مختلف استان با حمایت از مجریان طرح های آبزی پروری و راه اندازی مراکز پرورش ماهی جدید همچنین افزایش فراوری ماهی در واحد سطح استخرهای موجود از برنامه های پیش بینی شده برای افزایش فراوری ماهی در این استان است.

سرپرست اداره کل شیلات استان اردبیل اضافه نمود: در حالی که میزان فراوری ماهی حدود یک هزار و 200 تن در سال 86 بود، این رقم در 14 سال گذشته بیش از 8.5 برابر افزایش یافته و هم اکنون 9 هزار و 800 هزار تن انواع ماهیان سردابی و گرمابی در این استان فراوری می گردد.

ظرفیت صنایع تبدیلی استان اردبیل به 350 هزار تن افزایش می یابد

استاندار اردبیل گفت: در حال حاضر ظرفیت استان در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی 160 هزار تن است که تا سرانجام امسال این مقدار به 350 هزار تن افزایش خواهد یافت.

اکبر بهنام جو در بازدید از طرح های صنایع تبدیلی و تکمیلی در شهرستان اردبیل اضافه نمود: با همکاری بانک کشاورزی قرار است امسال 2 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای طرح های توسعه ای در بخش صنایع تبدیلی و تکمیلی اختصاص یابد.

وی تاکید نمود که تنها راه تقویت اقتصاد کشاورزان جلوگیری از خروج محصولات به صورت خام و هموار کردن راه صادرات می باشد و خوشبختانه در زمینه اقدامات بسیار خوبی در استان اردبیل اجرایی شده است.

مرکز رشد حوزه هنری استان اردبیل تقویت می گردد

رئیس حوزه هنری استان اردبیل از تاسیس باشگاه های گوناگون هنری در راستای تقویت مرکز رشد حوزه هنری این استان اطلاع داد.

امیر رجبی در این زمینه گفت: بر اساس رویکرد جدید مراکز استانی حوزه هنری به عنوان مراکز رشد هنر متعهد و انقلابی در هر استان، حوزه هنری استان اردبیل اقدام به ایجاد مرکز رشد و راه اندازی باشگاه های هنری در رشته های مختلف می نماید.

وی اضافه نمود: هدف از ایجاد این باشگاه های هنری که در هر رشته زیر نظر یکی از استادان و هنرمندان شاخص و متعهد استان اردبیل فعالیت خواهد نمود، شناسایی و جذب علاقه مندان، هنرمندان و هنرآموزان آن رشته با هدف کشف، پرورش و رشد استعدادهای هنری اعضاست تا در نهایت با طی فرآیندی فراوری محور، اعضای باشگاه از سطح مبتدی به حرفه ای رشد یابند.

رئیس حوزه هنری استان اردبیل بیان نمود: برگزاری نشست های ثابت هفتگی در راستای طرح مباحث آموزشی، ایده یابی، گفت و گوهای فنی و در نهایت فراوری آثار کارگاهی به صورت عملی زیر نظر سرپرست باشگاه از مهم ترین فعالیت های این مرکز خواهد بود.

حجم ذخیره آب سدهای اردبیل 50 درصد کاهش یافت

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اردبیل از کاهش حجم ذخیره آب سدهای این استان به میران 50 درصد در مقایسه با پارسال اطلاع داد.

اسداله دیندار سوها در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کاهش بارندگی در این استان به کاهش ذخایر آب سدها منجر شده و امسال با خشکسالی شدیدی در حوزه های آبریز استان روبرو هستیم، گفت: بارش ها در حوضه آبریز سدهای مهم 70 درصد کاهش دارد و این امر موجب کاهش 50 درصدی حجم ذخیره آب سدهای استان شده است.

وی اضافه نمود: بارش ها در سال 1400 در حوضه آبریز سدهای مهم استان اردبیل مانند یامچی، سبلان و قوری چای تا 70 درصد کاهش دارد و باید برای کاهش مصارف و استفاده بهینه از آب اقدامات مهمی انجام گردد.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای استان اردبیل اظهار کرد: کاهش بارندگی ها، افزایش دمای هوا، افزایش تبخیر از سطح حوضه های آبریز، مصارف آب در سرشاخه ها و نبود ذخیره برف کافی در کوهستان موجب کاهش روان آب و حتی خشک شدن اغلب آبراهه ها و رودخانه های استان شده است؛ به طوری که اکنون روان آب ورودی بیشتر سدها صفر یا نزدیک به صفر است و امسال با خشکسالی شدیدی در حوضه های آبریز سدهای یامچی، سبلان و قوری چای روبرو هستیم.

مرکز رشد صنایع دستی در اردبیل ایجاد می گردد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: ایجاد مرکز رشد صنایع دستی در راستای رونق فعالیت ها در بخش صنایع دستی این استان به جد پیگیری می گردد.

نادر فلاحی در بازدید از مرکز آموزش صنایع دستی اظهار کرد: مرکز آموزش صنایع دستی واقع در مدرسه جعفری اسلامی برای تشکیل چنین مجموعه ای مناسب است و با همکاری و مشارکت دوجانبه این اداره کل و پارک علم و فناوری استان اردبیل می توانیم شاهد اجرای طرح های مختلف در بخش صنایع دستی باشیم.

وی همچنین ضمن بازدید از مرکز نوآوری پویانمایی و بازی های رایانه ای پارک علم و فناوری استان اردبیل اضافه نمود: انتظار می رود همکاری این مجموعه را با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان برای ارائه تاریخ و تمدن پرافتخار منطقه ببینیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل ایده های فناورانه را راه گشای تسریع در امور دانست و بیان نمود: استفاده از ظرفیت های پارک علم و فناوری و ایده های فناورانه آن، رونق فعالیت ها در حوزه های سه گانه این اداره کل را فراهم خواهد آورد.

ازدواج در استان اردبیل افزایش یافت

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گفت: آمار ازدواج در این استان طی نخستین ماه امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 43 درصد افزایش نشان می دهد.

شهرام رسولی در این زمینه بیان نمود: برخلاف ماه ها و سال های گذشته که رشد آمار ازدواج در این استان فرایند کندی داشت، در فروردین امسال این رشد سرعت گرفت و تدوام این فرایند امیدوارکننده است.

وی با اشاره به آمار پارسال اضافه نمود: سال گذشته آمار ازدواج در این استان 3/68 درصد نسبت به سال 98 افزایش داشت و از تعداد 10 هزار و 612 فقره به 11 هزار و سه فقره در سال 99 ارتقا یافته بود.

مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل اظهار کرد: آمار طلاق نیز در سال گذشته نسبت به زمان مشابه سال پیش از آن 10 درصد کاهش یافت و از سه هزار و 503 فقره به سه هزار و 159 فقره رسید.

14 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج در اردبیل پرداخت شد

استاندار اردبیل گفت: بر اساس آمارهای بانکی، 14 هزار فقره تسهیلات قرض الحسنه ازدواج سال گذشته در این استان پرداخت شده است.

اکبر بهنام جو در نشست ستاد ساماندهی امور جوانان استان اردبیل تسهیل ازدواج جوانان را از جمله موضوعات مهم مورد پیگیری دانست و اضافه نمود: پیگیری های لازم در مورد پرداخت به موقع تسهیلات ازدواج به جوانان انجام و گزارش های لازم از بانک ها و دستگاه اجرایی مرتبط اخذ می گردد.

وی به قرار دریافت در فصل تابستان و برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان نیز اشاره نمود و خواهان اتخاذ روش های برگزاری برنامه ها به صورت مجازی با توجه به شرایط کرونایی شد.

منبع: ایرنا
انتشار: 21 خرداد 1400 بروزرسانی: 21 خرداد 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1903

به "خبرنگاران مهم ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته ای که گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مهم ترین رویدادهای خبری استان اردبیل در هفته ای که گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید