یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، بیشتر بچه ها عاشق شیرینی و شکلا ت اند و پدر و مادرها هم برای شاد کردن فرزندان شان گهگاه به شان شیرینی و شکلات می دهند. کمتر بچه ای پیدا می شود که حاضر باشد از چشمک این خوراکی های خوشمزه صرف نظر کند. به تازگی نتایج برخی مطالعات محققان ایرانی نشان داده است که میزان علاقه به شیرینی بر میزان پوسیدگی

یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان

یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان

نویسنده:دکتر گلرخ ثریا

مقایسه یک تحقیق ایرانی و برزیلی درباره علاقه مادر و کودک به شیرینی

بیشتر بچه ها عاشق شیرینی و شکلا ت اند و پدر و مادرها هم برای شاد کردن فرزندان شان گهگاه به شان شیرینی و شکلات می دهند. کمتر بچه ای پیدا می شود که حاضر باشد از چشمک این خوراکی های خوشمزه صرف نظر کند. به تازگی نتایج برخی مطالعات محققان ایرانی نشان داده است که میزان علاقه به شیرینی بر میزان پوسیدگی دندان های مادر و بچه ها بی تاثیر بوده و از سوی دیگر، سن مادر و میزان تحصیلات او و همچنین دختر یا پسر بودن فرزند او هم بر میزان علاقه به شیرینی تاثیرگذار است.

در این مطالعه جالب که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه آزاد تهران اجرا شده، محققان تلاش کردند بچه ها پیش دبستانی و مادران شان را از نظر علاقه به شیرینی ها و میزان پوسیدگی دندان مورد بررسی قرار دهند. با این هدف 120 زوج کودک پیش دبستانی و مادران آنها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفتند. این بچه ها از مراکز دولتی، غیردولتی و دخترانه و پسرانه انتخاب شده بودند. سپس محققان برای بررسی میزان پوسیدگی دندان ها در این مادران و بچه ها تلاش کردند تعداد دندان های پوسیده، کشیده شده و پر شده (ترمیم شده) را در دهان هر یک از مادران و بچه ها بشمارند. این شاخص در علم دندانپزشکی به اختصار DMFT نامیده می شود. از سوی دیگر محققان تلاش کردند میزان علاقه مادران و بچه ها پیش دبستانی را به موادقندی بسنجد. برای این کار پنج فلاسک چای آماده شد که چای درون آن به غلظت های گوناگون شیرین شده بود. سپس از مادران خواسته شد که یک لیوان از هر یک از چای ها بنوشند و سپس نظرشان را اعلام کنند که به کدام چای شیرین بیشتر علاقه داشته اند. چایی که شیرین تر بوده است و یا چایی که درجه شیرین شدنش کمتر بوده است؟ سپس این مراحل برای بچه ها هم تکرار شد. نتایج این مطالعه نشان داد که میزان علاقه مادر به شیرینی با میزان علاقه فرزندش به شیرینی شباهت ندارد. همچنین میزان علاقه مادر به شیرینی بر میزان سلامت دندانی او بی تاثیر است و میزان علاقه کودک به شیرینی هم بر میزان پوسیدگی دندان هایش تاثیری ندارد.

نتایج یک تحقیق برزیلی

پیش از این هم مطالعه ای مشابه در گوشه ای دیگر از جهان هم اجرا شده بود. این تحقیق در سال 1988 در کشور برزیل اجرا شده و در سال 2001 به چاپ رسیده است. در این مطالعه محققان برزیلی تلاش کردند ارتباط میان علاقه به شیرینی و پوسیدگی دندانی را در گروه های دونفره مادر و فرزند بسنجند. در این مطالعه 298 جفت مادر و کودک برزیلی مورد بررسی قرار گرفتند که بچه ها 4 تا 5 ساله بوده و از مهدکودک های دولتی انتخاب شده بودند. در این مطالعه هم از مادران و بچه ها خواسته شد چای شیرین با غلظت های شیرین کننده متفاوت را نوش جان کنند و خوشمزه ترین چای را انتخاب کنند. جالب اینجاست که نتایج مطالعات محققان برزیلی برخلاف نتایج به دست آمده از سوی محققان ایرانی بود. نتایج محققان برزیلی نشان داد که علاقه مادران به شیرینی با علاقه فرزندان شان به موادقندی در ارتباط است یعنی اگر مادری به شیرینی ها علاقه بیشتری نشان می داد فرزندش هم به همان نسبت بیشتر عاشق خوردن شیرینی بود. از سوی دیگر علاقه مادران و فرزندان برزیلی به شیرینی به طور معین با میزان پوسیدگی دندانی در ارتباط نبود.

محققان چه می گویند؟

شما تصور می کنید چرا علاقه بچه ها برزیلی به شیرینی مشابه مادران شان است ولی این مطلب در مورد کودک ایرانی این چنین نیست؟ محققان تلاش کرده اند دلایل این تفاوت را کشف کنند. یکی از دلایل احتمالی، تفاوت فرهنگی در الگوی غذایی منطقه ها مورد بررسی است. پژوهش محققان برزیلی در شهر مارینگای برزیل اجرا شده است؛ شهری که یکی از بزرگترین تولیدکنندگان شکر و نیشکر در جهان است. شکر در این شهر به میزان زیادی در دسترس است و مصرف بالایی هم دارد. سرانه مصرف شکر در برزیل در سال حدود 44 تا 45 کیلوگرم است. اگر مادران در سال های اولیه زندگی به طور متناوب به فرزندان خود مواد و خوراکی های شیرین بدهند، کودک آنها به خوردن خوراکی های بسیار شیرین علاقه پیدا می کند. از سوی دیگر محققان اعتقاد دارند علاقه به طعم شیرین، حسی تغییرپذیر است. این علاقه می تواند روز به روز تغییر کند یا در زمان های گوناگون یک روز یا در مورد غذاهای متعدد و با وجود مسائل و فشارهای اجتماعی خاص متفاوت باشد. علاقه به مصرف شیرینی می تواند بر اثر عوامل ژنتیکی هم تغییر کند.

مثلث پوسیدگی دندان

کلا تغذیه در مثلث پوسیدگی دندان، یکی از اضلاع مثلث را تشکیل می دهند. پوسیدگی دندانی را شاید بتوان شایع ترین بیماری مردم جهان دانست که به ویژه در سال های اخیر رشد قابل توجهی داشته است. تغییر عادات غذایی مردم جهان و افزایش مصرف موادقندی از دلایل اصلی افزایش میزان پوسیدگی در سراسر جهانست. نباید فراموش کرد که مادران قوی ترین عامل معین کننده الگوی مصرف مواد قندی برای فرزندان شان هستند و اگر از ابتدا پایه های این دیوار کج نهاده شود باید انتظار داشت که ستارگان الگوی تغذیه کودک غلط ساخته شود. اگر مادران از همان ابتدا تلاش کنند که موادغذایی سالم را در اختیار فرزندان شان قرار دهند، می توان انتظار داشت که بچه ها در آینده دندان های سالم تری داشته باشند؛ چرا که مهم ترین راه مقابله با پوسیدگی دندان، پیشگیری از آن است و مهم ترین روش های پیشگیری از پوسیدگی دندان های بچه ها شامل معین عادات غذایی صحیح، رعایت بهداشت دهان و استفاده از مواد مسدود کننده شیارها و استفاده از فلوراید (ماده پیشگیری کننده از پوسیدگی) است.

این روزها تبلیغات تلویزیونی، خوردن شیرینی، شکلات، چیپس و پفک را تشویق می کنند. این تبلیغات می تواند در فکر بچه ها اثر پررنگی بر جای بگذارد و بر الگوی تغذیه آنها اثر چشمگیری بر جای بگذارد. به نظر می رسد برنامه ریزان حوزه سلامت در رسانه ها باید تلاش کنند برنامه هایی برای ارتقای سلامت بهداشت دهان و دندان و الگوی تغذیه برای مادران و بچه ها تدارک ببینند. متخصصان تغذیه کودک تاکید می کنند که بچه ها باید در شش ماه اول زندگی از شیر مادر استفاده کنند و پس از آن، بدون هیچ ماده افزودنی و شیرین کننده از شیر یا سایر نوشیدنی ها استفاده کنند.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 مهر 1400 بروزرسانی: 4 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2060

به "یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته های محققان درباره پوسیدگی دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید