گزارش نو بانک جهانی چه تصویری از اقتصاد ایران ارائه می نماید؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، گزارش تازه بانک جهانی با تمرکز بر منظره فقر و نابرابری مهر تأییدی است بر آن چه اقتصاددانان در سال های گذشته مطرح نموده اند؛ این که جامعه ایران با سرعت به سمت فقر بیشتر حرکت می نماید.

گزارش نو بانک جهانی چه تصویری از اقتصاد ایران ارائه می نماید؟

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، گزارش بانک جهانی با اشاره به این که اقتصاد ایران پس از دو سال دست و پنجه نرم کردن با رکود مالی، بهبودی نسبی را در نیمه دوم سال 2020 تجربه نموده، نوشت: این بهبود را می توان نقطه خاتمه رکود مالی دانست که پس از اعمال مجدد تحریم های آمریکا در سال 1397 و شیوع کووید 19 در اواخر سال 1398، شروع شده بود. با وجود این، اقتصاد به واسطه رکود انباشته سال های اخیر هنوز فاصله زیادی با بهبودی دارد. در نتیجه، شکاف سرانه فراوری ناخالص داخلی ایران و کشور های منطقه به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

بانک جهانی معتقد است رکود ادامه دار چند فصل اخیر و ظهور تورم بالا، تعداد قابل توجهی از جمعیت ایران را به سمت خط فقر سوق داده است، به گونه ای که از اندازه مصرف سرانه در ایران به اندازه قابل توجهی کاسته شده و در نتیجه فقر به شدت افزایش یافته است. بر اساس این گزارش، نابرابری که با ضریب جینی محاسبه می گردد اندکی بهبود یافته، اما نمی توان به تداوم آن خوش بین بود چرا که هم عایدی و هم مصرف خانوار ها کاهش یافته و احتمالاً به واسطه تاثیر نابرابر کووید 19 بر خانوار های کم عایدی، موقتی خواهد بود.

بانک جهانی بهبود عملکرد اقتصاد ایران را به برطرف تحریم ها و افزایش سرعت واکسیناسیون مرتبط دانسته، اما پیش بینی نموده؛ فشار مالی بر خانوار های فقیر همچنان ادامه خواهد یافت.

این گزارش با تاکید بر اینکه؛ ریسک منظره مالی ایران به تحولات ژئوپولیتیک بستگی دارد، پیشرفت در مذاکرات هسته ای را نشانه ای مثبت برای اقتصاد ایران اعلام نموده است.

بانک جهانی تاکید نموده؛ اقتصاد ایران در مقطع حساسی است و نیازمند فوری برنامه ای جامع و اصلاحاتی هماهنگ در سطح کلان اقتصاد است. غلبه بر چالش های مزمن مالی ایران، از جمله تورم بالا و افزایش اشتغال، تحولی اساسی در سیاستگذاری را طلب می نماید.

بانک جهانی معتقد است؛ تمرکز بیشتر بر اقتصاد دیجیتال می تواند با استفاده از توان بالقوه جمعیت جوان تحصیل نموده باعث تنوع اقتصاد گردد و ایران را به قطب فناوری در منطقه تبدیل کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 7 مرداد 1400 بروزرسانی: 7 مرداد 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1988

به "گزارش نو بانک جهانی چه تصویری از اقتصاد ایران ارائه می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش نو بانک جهانی چه تصویری از اقتصاد ایران ارائه می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید