کبد چرب و درمان آن

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، کبد چرب یک بیماری است که در آن چربی ها در کبد تجمع می نمایند و هنگامی که میزان چربی ها از یک حدی بگذرد سلول های کبدی دچار التهاد می شوند و به این حالت اصطلاحا کبد چرب می گویند. مسائلی مانند چاقی، سوء تغذیه و دیابت می توانند باعث ایجاد این بیماری شوند. انجام بعضی از جراحی های شکم مانند برداشتن کیسه صفرا، برداشتن قسمتی از روده یا معده، جراحی روی لوزالمعده و مصرف بعضی از داروهای خاص شامل هورمون استروژن و کورتون هم از علل زمینه ساز کبد چرب هستند.

کبد چرب و درمان آن

برای درمان و بهبود کبد چرب باید اختلالات زمینه ساز درمان شوند. ورزش روزانه و مصرف مرتب میوه و سبزیجات اثرات مفیدی روی این بیماری می گذارند. کاهش تدریجی وزن در افراد چاق لازم و مفید است، ولی کاهش ناگهانی وزن، این اختلال را افزایش می دهد.

بسیاری از مواد غذایی و گیاهان به درمان بیماری کبد چرب یاری می نماید. برای درمان خانگی این بیماری از کدام مواد غذایی می توان استفاده کرد؟

مواد غذایی برای درمان کبد چرب

1. زنجبیل

استفاده از مواد غذایی که دارای فیبر بالایی هستند علاوه بر اینکه به سلامت دستگاه گوارش یاری می نماید و از بروز بیماری های گوارشی جلوگیری می نماید باعث سم زدایی بدن می گردد. زنجبیل از دسته موادی است که یاری بسیاری به سلامت گوارش می نماید. می توانید برش های زنجبیل را در چایی یا آب بجوشانید و آن را بنوشید. به جز این گزینه می توانید زنجبیل را به خوراک ها و سوپ هایتان اضافه کنید و نوش جان کنید.

2. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین دارای مقادیر بالای پتاسیم است. از مزایای پتاسیم می توان به تصفیه کبد اشاره نمود. سیب زمینی شیرین دارای مقادیر زیادی از ویتامین ها و پتاسیم است. یک عدد سیب زمینی دارای 700 میلی گرم پتاسیم، ویتامین سی، ویتامین دی و ویتامین ب 6 است. همچنین مقادیر زیادی آهن و منیزیم در این ماده غذایی وجود دارد. قند موجود در سیب زمینی شیرین به آرامی وارد جریان خون می گردد به همین دلیل باعث تغییر ناگهانی قند خون نمی گردد. سیب زمینی شیرین طعم خوبی دارد و به راحتی می توانید غذاهای خوشمزه فراوانی با آن درست کنید.

3. موز

موز هم مانند سیب زمینی شیرین دارای مقادیر بالایی از پتاسیم است به همین دلیل از موز به عنوان تصفیه نماینده کبد یاد می نمایند. موز علاوه بر سم زدایی به هضم غذا هم یاری می نماید.

4. زردچوبه

زردچوبه به دلیل داشتن مقادیر زیاد آنتی اکسیدان از ادویه های بسیار ارزشمند است. از این ادویه برای درمان خانگی بیماری کبد چرب استفاده می نمایند. این ماده غذایی علاوه بر درمان کبد چرب توانایی پیشگیری از بروز این بیماری را هم دارد. مطالعات در مورد زردچوبه همچنان ادامه دارد.

زردچوبه به هضم غذا، به خصوص چربی ها در بدن یاری می نماید به همین دلیل از تجمع چربی در کبد جلوگیری می نماید. این ادویه مانند موز و سیب زمینی شیرین دارای قدرت سم زدایی است.

5. سبزیجات خام

تحقیقات نشان داده ترکیبات طبیعی موجود در سبزیجات، میوه ها و گیاهان برای درمان بیماری کبد چرب مفید هستند. به همین دلیل ضروری است این مواد غذایی را به رژیم غذاییتان اضافه کنید.

یکی از راه های مناسب برای اینکه از خواص سبزیجات بهره مند شوید این است که آب آن ها را بگیرید. به یاری آب سبزیجات و میوه ها می توانید تا بخشی از آسیب های وارد شده به کبد را جبران کنید. برای این کار می توانید از کلم پیچ، کاهو، گل کلم، کلم بروکلی و کرفس بهره ببرید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 10 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 163

به "کبد چرب و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کبد چرب و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید