این داروی معجزه گر بدون رژیم غذایی باعث کاهش وزن می گردد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، دانشمندان مرکز علوم بهداشت دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو دارویی به نام سی پی ای سی سی (CPACC) را که تحول بزرگی در لاغری پدید می آورد، روی موش ها آزمایش نموده اند.

این داروی معجزه گر بدون رژیم غذایی باعث کاهش وزن می گردد

پژوهشگران درمطالعه ای به سرپرستی پروفسور مادش مونیسوامی دریافتند این دارو افزایش وزن ناشی از غذا های چرب و شیرین را مهار می نماید.

برای آن هایی که میل به خوردن شیرینی دارند این خبر بسیار خوبی است، چون به ظاهر می توانند هر چیزی را که دوست دارند بخورند، بی آنکه نگران خطر اضافه وزن یا خطر های دیگری برای سلامتی شان باشند.

بنابر اعلام موسسه ملی بهداشت ایالات متحده آمریکا، اکنون از هر سه آمریکایی یک نفر اضافه وزن دارد.

تراویس ماداریس، نویسنده این مطالعه که دانشجوی دکتری است، می گوید: این دارو به تن هایی یا همراه با بعضی تغییرات جزئی در سبک زندگی، روی لاغری کسانی که درگیر کاهش وزن باشند، به طور چشمگیری تاثیرگذار است.

درحالی که بعضی افراد ماه ها است داروی تزریقی و محبوب اوزمپیک مخصوص بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 را برای لاغری مصرف می نمایند، این مطالعه در سل ریپورتس (Cell Reports) منتشر شد. البته هنوز نتایج قطعی درباره اوزمپیک منتشر نشده است، اما افزایش محبوبیت آن باعث کمبود گسترده ای شده که حتی بیماران دیابتی نیز برای پیدا کردنش دچار مشکل شده اند.

با اینکه بعضی بیماران از عوارض جانبی اوزمپیک مانند افتادگی صورت یا انسداد روده شکایت می نمایند، پژوهشگران هنوز هیچ عارضه جانبی برای سی پی ای سی سی مشاهده ننموده اند. البته مطالعه و نظارت موش هایی که این دارو را روی آن ها آزمایش نموده اند همچنان ادامه دارد.

نحوه عملکرد این دو دارو با یکدیگر کاملا فرق دارد. اوزمپیک سطح انسولین خون را تنظیم و هضم را کند می نماید که همین موجب کاهش اشتها می گردد، اما سی پی ای سی سی جریان منیزیم در خون را مهار می نماید.

منیزیم در عملکرد میتوکندری نقشی حیاتی دارد و به طور خاص روی فراوری و مصرف انرژی سلولی تاثیر می گذارد، این انرژی که به آدنوزین تری فسفات یا ای تی پی (ATP) معروف است، منبع انرژی سایر عملکرد های بدن به شمار می رود.

اما پژوهشگران دریافتند چنانچه میزان منیزیم در میتوکندری بیش از میزان باشد، فراوری انرژی را کند می نماید. به این معنی که اگر ژن کدنماینده پروتئین که جریان منیزیم به میتوکندری را مهار می نماید حذف گردد، ظاهرا بدن چربی و قند را به شکلی کارآمدتر پردازش می نماید.

پژوهشگران ابتدا این ژن ها را در موش ها ویرایش کردند، به طوری که جذب منیزیم را در میتوکندری متحول کند و متوجه شدند که موش ها با وجود مصرف رژیم پرچرب لاغر ماندند.

ماداریس با اشاره به اینکه سی پی ای سی سی با دارو های کاهش وزن فعلی بسیار تفاوت دارد، به د پست (The Post) گفت: بسیاری از این دارو ها روی کاهش مقاومت به انسولین یا افزایش حساسیت به انسولین تاثیرگذارند.

پژوهشگران این ژن را در جوندگان حذف کردند، اما این کار در انسان امکان پذیر نیست و این گروه سی پی ای سی سی را به گونه ای فراوری کرد که به جای این کار کانال آن را مهار کند. در ظاهر فرد با مصرف سی پی ای سی سی و بدون تغییر رژیم غذایی وزن کم می نماید.

ماداریس گفت هدفمان این است که در روند کاهش وزن کسانی که در حال افزایش وزن اند و پزشکان به آن ها می گویند باید ورزش کنید و سالم تر غذا بخورید، تاثیر بگذاریم. این دارو یک مداخله زودهنگام در روند کاهش وزن کسانی است که دارند چاق می شوند.

او اضافه کرد: درعین حال برای آن هایی که چاق باشند هم کاربرد دارد و اگر آن را با مصرف غذای سالم و ورزش همراه نمایند، نتیجه بهتری درپی دارد.

آزمایش این دارو هنوز در مراحل مقدماتی است و رسیدن به نتیجه قطعی زمان بیشتری می طلبد.

پژوهشگران در بیانیه خود اشاره کردند که این یافته ها نتیجه چندین سال کار مداوم است و داروی به دست آمده خطر ابتلا به بیماری های متابولیک قلبی مانند سکته را کاهش می دهد و در پیشگیری از بروز سرطان کبد در اثر بیماری کبد چرب نیز تاثیر زیادی دارد.

منبع: نیویورک پست

منبع: فرارو
انتشار: 15 فروردین 1402 بروزرسانی: 15 فروردین 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2487

به "این داروی معجزه گر بدون رژیم غذایی باعث کاهش وزن می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این داروی معجزه گر بدون رژیم غذایی باعث کاهش وزن می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید