چالش های فراوری انرژی پاک

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مروزه سوخت پاک و انرژی های تجدیدپذیر در کانون توجه جهانیان واقع شده است اما فراوری این انرژی با چالش هایی نیز همراه است، چراکه در روزهای ابری یا در طول شب، پنل های خورشیدی به خورشید به عنوان منبع و کانون اصلی انرژی دسترسی ندارند. به همین دلیل، فعالان عرصه فناوری و دانشمندان حوزه انرژی با ارائه راهکارهایی کوشش دارند تا این مشکل را حل نمایند هرچند بعضی از این راهکارها را بسیاری در حد فرضیه می دانند.

چالش های فراوری انرژی پاک

استفاده از سرمای فضا، یکی از راه چارههای ارائه شده، استفاده از پنل های antisolar panel یا ضد خورشیدی است. در این روش گفته می گردد به جای اینکه انرژی از گرمای خورشید گرفته گردد، در طول شب می توان از سرمای فضا استفاده کرد. شاید این موضوع کمی عجیب به نظر برسد اما از نظر علمی کاملاً امکانپذیر است. این پنل ها در طول شب و در غیاب خورشید، به سمت فضا راهنمایی می شوند و ازآنجا که نسبت به سرمای فضا گرم هستند باعث تابش گرما به عنوان نور مادون قرمز نامرئی می شوند، حالا می توانید این نور مادون قرمز را جمع آوری کنید تا به جای نور خورشید، از آن برق فراوری گردد. البته محققان اذعان دارند که در این روش الکتریسیته بسیار کمتری نسبت به زمانی که از نور خورشید استفاده می گردد فراوری خواهد شد. خورشید به عنوان یک منبع انرژی بسیار قدرتمندتر است اما به هرحال این شیوه هم تا حدی می تواند مسائل را حل نماید.

دریافت طول موج بیشتر، پنل های خورشیدی به جذب بخش زیادی از امواج خورشیدی می پردازند اما نمی توانند همه آنها را دریافت نمایند. این موضوع مورد توجه گروهی از محققان نهاده شد تا در روزهای ابری بتوانند همچنان به فراوری انرژی پاک بپردازند. طبق گفته این محققان حتی در روزهای ابری امواج ماورای بنفش (اولتراویولت) منتشر می شوند. در صورت استفاده از این امواج وتبدیل آن به امواج مرئی، می توان از این بخش هم انرژی خورشیدی فراوری کرد. البته این راه چاره نیز در فاز مطالعاتی واقع شده است.

ساخت باتری های عظیمتر، هر چند ایده های قبلی را بسیاری از همین شروع ماجرا شکست خورده می دانند اما ابتکار ساخت باتری های عظیم تر برای ذخیره انرژی، طرحی دست یافتنی تر به نظر می رسد. محققان معتقدند با وجودی که در طول شب و روزهای بارانی و ابری نمی توان از انرژی خورشید بهره گرفت نباید دست روی دست گذاشت بلکه باید انرژی های اضافی را که در طول روز جمع آوری می گردد در باتری هایی عظیم جمع آوری کرد تا بتوان از آنها در طول شب و روزهای ابری و بارانی بیشترین بهره را گرفت.باتری ها حیاتی ترین بخش برای حل عظیم ترین مشکل و چالش انرژی های خورشیدی محسوب می شوند. ما باید چشم اندازهایی طولانی تر و عظیمتر داشته باشیم؛ به عنوان مثال باید به باتری های توانمندی فکر کنیم که بتوانند در طول شب انرژی مورد احتیاج یک شهر را تأمین نمایند. شاید شما هم میکروگریدهایی که کمپانی تلسا در گوشه و کنار دنیا ساخته است را دیده باشید. ایلان ماسک کوشش دارد تا با استفاده از این باتری ها شهرهایی ایجاد کند که در آنها تنها انرژی های تجدیدپذیر خورشیدی و بادی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 فروردین 1400 بروزرسانی: 6 فروردین 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1773

به "چالش های فراوری انرژی پاک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های فراوری انرژی پاک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید