هنگ کنگ: شعار استقلال غیرقانونی است، مجازات جدایی طلبی؛ حبس ابد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، با توجه به قانون جدید امنیتی هنگ کنگ که در مجلس پکن تصویب شده از این پس جرایمی نظیر جدایی طلبی، همکاری با قدرت های خارجی و براندازی مجازاتی مانند حبس ابد یا طولانی دارد.

هنگ کنگ: شعار استقلال غیرقانونی است، مجازات جدایی طلبی؛ حبس ابد

دولت منطقه هنگ کنگ با اشاره به جرائم جدید اعلام نمود که شعار محبوب استقلال هنگ کنگ، انقلاب زمان ما جرم تلقی شده و مصداق تجزیه طلبی یا براندازی است. قانون جدید و جنجالی هنگ کنگ با نام قانون جدید امنیت ملی اخیرا در پکن به تصویب رسیده است.

به گزارش خبرنگاران به نقل از رویترز، این شعار در تظاهرات شنیده و روی پلاکاردها دیده می گردد. مردم هنگ کنگ این شعار را روی دیوارها، کیف و کوله و هر جای ممکن دیگر در منطقه تحت کنترل چین نیز نوشته یا نصب می نمایند.

یک معترض دولت هنگ کنگ پرچمی با شعار استقلال هنگ کنگ، انقلاب زمان ما را در تظاهرات مونگ کنگ در هنگ کنگ دست دارد. 10 می 2020/ عکس: رویترز

بیانیه دولت در خصوص این شعار و قانون جدید امنیتی چین برای هنگ کنگ نگرانی در خصوص آزادی سرمایه های مالی در این منطقه را تشدید نموده است.

رویترز در گزارشی دیگر در این باره نوشت: دولت چین پس از چند هفته در غروب روز سه شنبه (10 تیر ماه) جزییات قانون امنیتی جدید را اعلام نمود که با کاهش آزادی های سیاسی و محدود کردن خودگردانی هنگ کنگ، این ناحیه را به سوی استبداد سوق می دهد.

اولین واکنش داخلی به این قانون چینی، تجمع گسترده مردم ناحیه هنگ کنگ و اعتراضات آنها بود. روز چهارشنبه و همزمان با بیست و سومین سالگرد انتقال حکومت هنگ کنگ از انگلیس به چین، گروهی برای اعتراض در هنگ کنگ به خیابان ها رفتند. پلیس حدود 370 نفر را در این تظاهرات دستگیر کرد که 10 نفر از آنها با توجه به مفاد قانون جدید دستگیر شدند. پلیس با شلیک گاز فلفل و گلوله های پلاستیکی مردم را متفرق کرد.

با توجه به قانون جدید امنیتی هنگ کنگ که در مجلس پکن تصویب شده از این پس جرایمی نظیر جدایی طلبی، همکاری با قدرت های خارجی و براندازی مجازاتی طولانی مدت مانند حبس ابد دارد.

این قانون همچنین اجازه می دهد تا نهادهای امنیتی چین در قلمرو هنگ کنگ به اجرای نظم یاری نمایند و مجرمان هنگ کنگی برای محاکمه به چین منتقل خواهند شد.

این قانون تقریبا شبیه قانون استرداد مجرمین هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین است که در سال گذشته و به دلیل اعتراضات طولانی مدت و گسترده مردم هنگ کنگ لغو شد. این اعتراضات کمی بعد به جنبش دموکراسی خواهی قلمرو هنگ کنگ تبدیل شد.

خبرگزاری شینهوا، با ابراز نگرانی از تحدید آزادی بیان در هنگ کنگ نوشت: پکن یکی از اعضای کادر کمونیست را که پیشتر در جریان سرکوب تظاهرات سال 2011 میلادی در روستایی در جنوب چین نقش داشته است، به عنوان رئیس دفتر امنیت ملی هنگ کنگ انتخاب نموده است.

ژنگ یانشیونگ 57 ساله که اخیراً عنوان دبیرکلی کمیته حزب کمونیست را در استان گوانگ دونگ برعهده داشت، به سمت رئیس اداره امنیت ملی هنگ کنگ منصوب شده است. این فرد قبلا در یک مرکز پررونق مالی در ناحیه مرزی هنگ کنگ کار می کرد.

ژنگ یانشیونگ در یک نشست داخلی دولتی در سال 2011 رسانه های خارجی را فاسد نامید.

براساس قانون امنیتی جدید هنگ کنگ که چینی ها برای هنگ کنگی ها تصویب نموده اند، آژانس امنیت ملی هنگ کنگ می تواند اقداماتی فراتر از قوانین محلی در این منطقه انجام دهد. ماموران این آژانس می توانند مظنونین را در سراسر هنگ کنگ دستگیر نمایند و آنها را به دادگاه های تحت کنترل چین کمونیست در سرزمین اصلی بفرستند. این ماموران امتیازات ویژه ای دارند. برای مثال مقامات محلی هنگ کنگ دیگر امکان بازرسی وسایل نقلیه آنها را ندارند.

سرزمین اصلی چین عموماً مناطق اداری ویژهٔ هنگ کنگ و ماکائو را شامل نمی گردد.

استقلال هنگ کنگ دیگر یک شعار غیرقانونی است

دولت هنگ کنگ در بیانیه اخیر خود اعلام نمود شعار استقلال هنگ کنگ، انقلاب زمان ما پس از اجرایی شدن قانون جدید امنیتی در این منطقه، جدایی طلبی یا براندازی این منطقه از جمهوری خلق چین تلقی می گردد.

هنوز تعیین نیست که دادگاه های مستقل از این نظر دولت در خصوص این شعار حمایت خواهند کرد یا خیر.

بنا به گزارش ها یک مرد ساکن هنگ کنگ که پرچم سیاه رنگ طرفداران استقلال این منطقه را در دست داشت روز چهارشنبه بازداشت شد. بر روی پرچم او به زبان چینی و انگلیسی شعار استقلال برای هنگ کنگ نوشته شده بود.

دولت منطقه هنگ کنگ بارها اعلام نموده که قانون امنیتی تاثیری بر آزادی بیان، کار رسانه ها و سایر حقوق مردم این منطقه ندارد.

مخالفان دولت محلی هنگ کنگ بر این باورند که تصویب قانون امنیتی جدید از سوی پکن به معنای انتها اصل یک کشور، دو نظام است.

پس از الحاق هنگ کنگ به چین قرار بود که منطقه هنگ کنگ بر اساس این اصل اداره گردد. ساکنان هنگ کنگ در 23 سال گذشته از آزادی هایی بهره برده اند که شهروندان سرزمین اصلی چین از آن محروم بودند.

--

منبع: عصر ایران
انتشار: 9 شهریور 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1352

به "هنگ کنگ: شعار استقلال غیرقانونی است، مجازات جدایی طلبی؛ حبس ابد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنگ کنگ: شعار استقلال غیرقانونی است، مجازات جدایی طلبی؛ حبس ابد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید