هنوز بهترین کارم را نکشیدهام

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، آن روز که حمید سحری کلاس اول ابتدایی بود و نقاشی ساده ای در دفتر دیکته اش کشید و بعد با تشویق و تعریف فوق العاده اطرافیانش رو به رو شد، تصور نمی کرد روزی برسد که فردی همچون سرخیو راموس، کاپیتان تیم ملی اسپانیا و باشگاه رئال مادرید از طرح او تعریف کند.

هنوز بهترین کارم را نکشیدهام

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

این هنرمند 31 ساله اصالتا اهل شهر بیجار استان کردستان از آن دست آدم هایی است که دو علاقه مهم در زندگی اش یعنی طراحی و فوتبال را به خوبی به هم پیوند زده و به چهره ای شناخته شده در سطح بین المللی تبدیل شده است.

با او در خصوص طرح هایش، حس و حالش به فوتبال و آینده کاری اش حرف زده ایم که تمام جواب های او جالب و در خور توجه است.

اول علاقه به فوتبال در شما وجود داشت یا علاقه به گرافیک؟

قطعا فوتبال! یک پسربچه وقتی به چهار پنج سالگی می رسد پای تلویزیون نشسته و فوتبال را با علاقه نگاه می نماید و من هم مثل خیلی ها از قبل از دوران مدرسه به فوتبال علاقه مند بودم. ولی از اول دبستان احساس کردم به هنر استعداد دارم و با هدایت معلمم کتاب های پرسپکتیو را خریدم.

اولین طرحی که کشیدید را یادتان هست از کی یا چه بود؟ بازخورد خوبی از آن داشتید؟

اولین طرح را فکر می کنم اول ابتدایی کشیدم که یک پسر بچه با الاغش بود که در دفتر دیکته کشیدم و رنگ آمیزی اش کردم و یک جورایی همه شگفت زده شدند که آن شخصیت را چطوری از خودم خلق کردم.

آیا تا به حال طرح هایتان به دست خود سوژه ها هم رسیده؟

بله زیاد شده مخصوصا از زمانی که اینستاگرام آمده خود شخص را تگ می کنیم و وقتی طرف لایک می نماید یعنی آن کار را دیده و پسندیده است. ولی از بین معروف ترین شخصیت هایی که با کار من عکس گرفته اند، می توانم به سرخیو راموس و علی دایی اشاره کنم. آقای دایی کیک تولدشان طرحی بود که من برایشان طراحی نموده بودم و راموس هم هدیه ای بود به مناسبت سال ها حضور مداوم در لالیگا. نایجل دی یانگ هافبک سابق هلند، علیرضا دنیابخش ، کریم انصاری فرد، سیدحسین حسینی و داریوش شجاعیان هم جزو کسانی بودند که کار را منتشر کردند و به من پیام دادند و تشکر کردند.

اولین بار که طرح شما مورد توجه رسانه ها نهاده شد، کی و در کدام رسانه بود؟

جام دنیای 2014 و قبل از بازی ایران و آرژانتین طرح روی ویدیو وال برنامه، طرح من بود و این اولین کار از من بود که در ابعاد وسیع دیده می شد. قبل از آن تیزر تبلیغاتی انیمیشنی از من پخش شده بود ولی بازخورد چندانی نداشت و این اولین کار من بود که مورد تشویق اطرافیان نهاده شد.

در فوتبال ایران و همچنین فوتبال اروپا هوادار چه تیمی هستید؟

با توجه به حساسیتی که وجود دارد و برچسبی که ممکن است روی هر کار به من بزنند، ترجیح می دهم فوتبال داخلی را بیان نکنم، اما در فوتبال اروپا رئال مادرید و تیم ملی پرتغال را از کودکی دوست داشتم.

آیا طرحی هست که آرزوی کشیدنش را داشته باشید و هنوز فرصتی برای کشیدن آن مهیا نشده باشد؟

یک انیمیشن سریالی با موضوع فوتبال جزو آرزوهایم است که هنوز برآورده نشده.

در کشیدن تصویر بازیکنان و تیم هایی که به نوعی رقیب تیم محبوب شما هستند، این حس مخالف بودن را در طرح ها پیاده می کنید؟

من سعی می کنم برعکسش عمل کنم! اگر غیر از این باشم اعتماد مخاطب را از دست می دهم. من برای این که کامل خودم را در موقعیت قرار بدهم، رخ داده که 10 ساعت تمام به موزیک رسمی باشگاهی که علاقه ای به آن ندارم هم گوش دادم تا خودم را به جای هواداران آن تیم حس کنم. از زمانی که وارد این شغل شدم بارها شده در جریان بازی دوست داشتم نتیجه به ضرر تیم مورد علاقه ام بگردد تا بتوانم ایده ای که در ذهنم آمده را پیاده کنم! حتی هواداران رئال مادرید بارها به من توهین نموده اند و اطلاع نداشتند که من هم مثل آنها هوادار این تیم هستم!

ایده این کارتون ها از کجا به ذهن شما می رسد؟

از اتفاقات پیرامون، فیلم ها یا اخباری که خوانده ام و ملکه ذهنم شده است. شاید دیدن دعوای دو نفر در خیابان هم برای کار به من ایده بدهد. بستگی دارد آن روز به چه چیزهایی فکر نموده یا از کنارش رد شده باشم!

از کارتونیست های عظیم دنیا هم الهام گرفته اید؟

کم و بیش؛ والت دیزنی را خیلی دوست دارم و الگوی من در طراحی بوده ولی سعی می کنم حین کار به آن فکر نکنم و کار خودم را انجام بدهم. با عمر مومانی و فوتی تونز و یکی دو نفر از کارتونیست های بلیچر ریپورت هم در خصوص کار صحبت می کنیم و نظراتمان را به هم انتقال می دهیم.

بهترین کارتونی که کشیدید، چه بوده است؟

من هنوز بهترین کارم را نکشیده ام. همواره احساس می کنم به آن چیزی که در ذهنم هست نرسیدم و می توانم بهترش را اجرا کنم.

تلخ ترین کارتونی که کشیدید، چه بوده است؟

یک انیمیشن چند ثانیه ای در خصوص زلزله کرمانشاه که خودم هم خیلی با آن گریه کردم.

از بین کارهایتان، کدام طرح را بیش از همه دوست دارید؟

فکر می کنم انمیشینی بود که بعد از آغاز دوباره لالیگا بعد از وقفه کرونایی کشیده بودم. کار نویی بود و حس خوبی به من داد.

فقط کارتون های ورزشی می کشید ؟ قصدی ندارید در آینده به سمت دیگر موضوعات بروید؟

در دو سال اخیر 99 درصد طرح هایم در خصوص فوتبال بوده ولی قبل از آن از استوری بورد سریال تا انیمیشن در وسط یک فیلم سینمایی تا پوستر فیلم سینمایی و تیزر تبلیغاتی و غیره، زیاد انجام دادم و به این نتیجه رسیدم که در هیچ کدام به اندازه فوتبال مسرور نبودم و مخاطب من را در حوزه فوتبال بیشتر می پسندد تا جاهای دیگر. امیدوارم تا حداقل ده سال آینده در فوتبال بمانم و بعد کار را کنار بگذارم و آموزش به نوجوان ها و جوان های هنرجو را آغاز کنم. این هدف من است.

کدام طرح شما بیشتر از همه دیده شده است؟

طرحی که در خصوص بازی فینال پرسپولیس و کاشیما به سبک انیمیشن فوتبالیست ها طراحی کردم بیشترین بازدید را داشت و چهره های مهمی مثل علی کریمی آن طرح را در صفحه خودشان منتشر کردند. البته طرحی که در جام دنیای 2018 قبل از بازی های ایران مقابل اسپانیا و پرتغال روی ویدیو وال بود را تقریبا همه مردم ایران دیدند بدون این که بدانند طرح از من بوده است، زیرا به دلایلی اسم من برده نشد. برای این که از دلم در بیاورند در تیتراژ برنامه اسم من را هم قرار دادند.

در کارهایتان به عناصر سینمایی و فرهنگی هم اشاره می گردد. تا چه اندازه این موارد را پیگیری می کنید و از آنها هم الهام می گیرید؟

من در طول تقریبا 16 ساعتی که مشغول کار هستم مدام مشغول دیدن و گوش دادن به مسابقات فوتبال ، فیلم ها ، مستندها و اخبار هستم و به صورت تصویر در تصویر همزمان با کارم آنها را می بینم و دنبال می کنم. هر کدام از آنها ممکن است به من ایده بدهند و از آنها الهام بگیرم.

زیباترین طرح فوتبالی که دیدید از بقیه هنرمندان، چه داخلی و چه خارجی چه بوده است؟

طرح عمر مومانی در خصوص انتخاب کیکه ستین به عنوان سرمربی بارسلونا و غافلگیر شدن بازیکنان بارسا فوق العاده بود و تا چند ساعت بعد از دیدنش سر ذوق بودم و به آن فکر می کردم.

زیباترین مسابقه فوتبالی که تا همواره در ذهن شما باقی مانده، کدام بازی بود؟

سه بازی ! پرتغال 3 انگلیس 2 در یورو 2000 ، رئال مادرید 3 منچستر یونایتد 4 که رونالدو هت تریک کرد! و رجحان 5 بر یک بارسلونا مقابل چلسی درفصل 2000 -99 19 با درخشش فیگو ، ریوالدو و کلایورت را هیچ وقت فراموش نمی کنم!

حسین خلیلی - ورزش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1633

به "هنوز بهترین کارم را نکشیدهام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنوز بهترین کارم را نکشیدهام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید