نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، گروهی از دانشمندان وابسته به بنیاد پژوهشی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در تلاشند تا تراشه های مغزی پیشرفته ای را طراحی و وارد بازار نمایند.

نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، به نظر می رسد بلندپروازی های ایلان ماسک صرفا به زمین و فضا محدود نمی گردد و شامل فعالیت های پزشکی نیز می گردد.

فعالیت های ایلان ماسک در حوزه فناوری پزشکی که نخستین بار به وسیله بلومبرگ افشا شد و اکنون این فعالیت ها وارد فاز جدی تری شده است. در مرحله فعلی تراشه ها با هدف نظارت غیر فعال بر فعالیت مغزطراحی می شوند. این موضوع بخشی از پروژه ایجاد ارتباط بین مغز انسان و کامپیوتر است.

محققان این تکنیک تازه را در موشهای آزمایشگاه مورد آزمون قرار داده اند و اکنون در پی نسل تازهی از رابط های قابل انعطاف، پایدار و امن عصبی هستند که از یک سو برای مطالعه علمی اولیه عملکرد مغز و از سوی دیگر برای آنالیز برنامه های کاربردی بالینی تراشه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش ابتدا یک بخش از جمجمه موش ها به وسیله دانشمندان حذف شد. سپس تراشه هوشمند با استفاده از روشی بسیار دقیق در مغز موش ها فعال شد. این تراشه با یاری الکترودهای پلیمری انعطاف پذیر به مغز متصل می گردد و سپس به وسیله یک صفحه مدار به پشت سر موش ها متصل می گردد و اطلاعاتی را در خصوص فعالیت مغز موش ها ثبت می نماید.

این تکنیک که با هدف ایجاد ارتباط بین مغز موش و مغز انسان فعالیت می نماید، هنوز تکنیک دقیقی محسوب نمی گردد اما می تواند مفید باشد. این آزمایش در Neuralink که یکی از شرکت های مخفی و اسرارآمیز ایلان ماسک است، اجرا شده است. این شرکت در سال 2016 تأسیس شد، اما تا مارس 2017 این شرکت به هیچ وجه فعالیت های خود را علنی نمی کرد. درواقع فعالیت های این شرکت زمانی علنی شد که وال استریت ژورنال نخستین بار در خصوص این شرکت مطلبی منتشر کرد. پس از آن بود که ایلان ماسک بیشتر در خصوص Neuralink سخن گفت و گفت که امیدوار است یک روز توانایی افزایش آگاهی انسانی را به وسیله هوش مصنوعی فراهم کند.

منبع: انتخاب
انتشار: 4 دی 1401 بروزرسانی: 4 دی 1401 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2440

به "نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز" امتیاز دهید

1 کاربر به "نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید