تکامل زبان اشاره از گذشته تا امروز

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، خبرنگاران/اصفهان بنا به گفته فدراسیون جهانی ناشنوایان، تقریبا 72 میلیون ناشنوا در جهان وجود دارد که حدود 80 درصد آنها در کشورهای در حال توسعه زندگی می نمایند و این افراد برای ارتباط با جهانی کلام، از زبانی موسوم به زبان اشاره بهره می گیرند؛ زبانی دیداری که تا امروز بیش از 300 نوع مختلف از آن در جهان تکامل یافته است.

تکامل زبان اشاره از گذشته تا امروز

تاریخ ثبت شده زبان اشاره، نشان می دهد در جوامع غربی از قرن 16 به اسم یک زبان بصری یا روش های ارتباطی پیشرفته است. نوشتن تاریخچه زبان اشاره از آغاز قرن 17 در اسپانیا آغاز شد و تا امروز بنا به گفته فدراسیون دنیای ناشنوایان بیش از 300 نوع زبان اشاره متفاوت وجود دارد.

روز دنیای زبان اشاره هر سال در 23 سپتامبر گرامی داشته می گردد؛ روزی به منظور افزایش آگاهی از اهمیت زبان اشاره به اسم وسیله ارتباطی و احقاق کامل حقوق افراد ناشنوا. این روز اولین بار در سال 2018 مطرح شد و از سویی دیگر فدراسیون دنیای ناشنوایان در سال 1951 در این روز تأسیس شد.

زبان اشاره نوعی سیستم ارتباطی است که با استفاده از حرکات و نشانه های بصری از طریق افراد ناشنوا استفاده می گردد. این زبان از یک سیستم حرکتی مرسوم، تقلید و اشارات دست و املای انگشتان به علاوه استفاده از حرکات دست برای بیان حروف الفبا تشکیل شده است.

زبان اشاره به طور کامل زبان طبیعی است و از نظر ساختاری متمایز از زبان گفتاری. یک زبان اشاره بین المللی وجود دارد که افراد ناشنوا در جلسات بین المللی و هنگام مسافرت از آن استفاده می نمایند.

به گفته سازمان ملل متحد، روز دنیای زبان های اشاره هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا می بخشد و تاکید سازمان ملل در به رسمیت شناختن این زبان، نشان دهنده این است که زبان اشاره از نظر شرایط با زبان های گفتاری برابر است و سازمان ملل در نظر دارد کشورها را ملزم کند تا یادگیری زبان اشاره را تسهیل نموده و هویت زبانی جامعه ناشنوایان را ارتقا دهند.

جوامع ناشنوا در سراسر دنیا با موانع قابل توجهی در زمینه تحصیل، اشتغال و مراقبت های بهداشتی روبرو هستند. آنها احتیاج به ترجمه کارآمد و ارزان دارند تا بتوانند به خدماتی دسترسی داشته باشند که در دنیای شنوا امری بدیهی تلقی می گردد.

تعجب آور است که مانع اصلی ارتباطی بین ناشنوایان صدا نیست بلکه زبان است. یک جامعه ناشنوا از زبان اشاره به اسم زبان اول استفاده می نماید و برخلاف تصور عموم، زبان اشاره ترجمه حرکتی زبان های گفتاری نیست. این زبان در واقع زبانی طبیعی کامل است که از نظر ساختاری با زبان های گفتاری تفاوت دارد.

تفاوت بین زبان اشاره و گفتاری بیشتر از تفاوت بین هر دو زبان گفتاری به علت تضاد در کانال های ارتباطی است. علاوه بر این، مانند زبان های گفتاری، زبان های اشاره از یک منطقه جغرافیایی به منطقه دیگر فرق دارد. در نتیجه، ترجمه بین زبان اشاره و زبان گفتاری حداقل به میزان ترجمه بین زبان های گفتاری چالش برانگیز است.

تکنولوژی ترجمه اتوماتیک بین زبان های اشاره و گفتاری مزایای قابل توجهی را نوید می دهد و می توان از آن برای برطرف مشکل این قشر در مواقعی که ارتباطات فرامنطقه ای احتیاج است، استفاده کرد.

ناتوانی در خوانش لب ها را می توان چالش عظیم ناشنوایان و افراد کم شنوا در دوران پاندمی کرونا در نتیجه استفاده همه گیر از ماسک دانست. بسیاری از ناشنوایان با استفاده از این ابزار کلیدی (لب خوانی) برای درک دنیا که از نظر آنها بی صدا است استفاده می کردند و حالا با وجود ماسک هایی که از ترس انتشار ویروس بر روی صورت افراد جای گرفته امکان این ارتباط برای ناشنوایان و افراد کم شنوا از بین رفته و آنها را در دنیای منزوی تر فرو برده است.

استفاده از ماسک های صورت شفاف و بهینه سازی خدمات مجازی و خدمات سلامت، توانبخشی و آموزش از راه دور می تواند برای افراد کم شنوا در این دوران همه گیری مفید باشد.

این مشکل زمانی تعیین می گردد که افراد ناشنوا احتیاج به مراجعه به مراکز درمانی داشته باشند، جایی که درک آنها برای پزشکان و پرسنل پرستاری سخت و گاهی غیرممکن است. برای غلبه بر این مانع ارتباطی، دفتر سازمان بهداشت دنیای در بلاروس استفاده از رایانه لوحی را آزمایش کرد و مرکزی را جهت ارائه خدمات به این دسته از افراد تعیین کرد.

راه حل اسنپچت برای یاری به ناشنوایان

بعلاوه به مناسبت هفته بین المللی ناشنوایان، اپلیکیشن اسنپ چت (Snapchat) برچسب های سفارشی و سه لنز AR برای تشویق کاربران ایجاد نموده است.

ویژگی های نو با ترکیب بازخورد و هدایت کارکنان ناشنوا و کم شنوا در این شرکت و با استفاده از هوش مصنوعی و فناوری بینایی رایانه ای پیشرفته از طریق استارتاپ مجارستانی SignAll که بر فناوری ناشنوایان تمرکز دارد، طراحی شده است. SignAll فناوری توسعه داده که می تواند برای ردیابی حرکات دست و ترجمه زبان اشاره به زبان گفتاری مورد استفاده قرار گیرد.

این شرکت در ماه آوریل برنامه کاربردی تلفن همراه Ace ASL را برای iOS و اوایل این ماه برای اندروید راه اندازی کرد. ویژگی های نو اسنپ از طریق مهندس نرم افزاری که ناشنوا است، صورت گرفته است.

او انگیزه این کار را مشکل پسرش در یادگیری زبان اشاره بیان کرد و معتقد است که این فناوری برای این است که به خانواده هایی مانند او یاری گردد تا با هم ارتباط برقرار نموده و رشد نمایند.

لنزهای AR به کاربران اسنپ چت یاری می نماید تا نام خود را به همراه کلمات رایج مانند دوست داشتن، بغل کردن و لبخند استفاده نمایند. آنها می توانند تجربیات خو را در مصاحبه با سایر کاربران ثبت نموده و به اشتراک بگذارند و بعلاوه گروه نوی از برچسب های Bitmoji وجود دارد که بعضی از اصطلاحات را نشان می دهد.

منبع: WHO، springer، theverge

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 7 مهر 1400 بروزرسانی: 7 مهر 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2063

به "تکامل زبان اشاره از گذشته تا امروز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکامل زبان اشاره از گذشته تا امروز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید