مردم برای صدور چک مجبور به ورود به سامانه صیاد نیستند

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیرکل ارزی اسبق بانک مرکزی گفت:به علت وجود مسائل در قانون جدید چک، بانک مرکزی اجرای آن را متوقف و مقرر نموده است که افراد برای صدور یا نقد کردن چک، مجبور به ورود به سامانه صیاد نباشند.

مردم برای صدور چک مجبور به ورود به سامانه صیاد نیستند

به گزارش خبرگزاری خبرنگاران ، کاووسی مدیرکل ارزی اسبق بانک مرکزی درباره قوانین قانون جدید چک، اظهار گفت:زمانی که التهابات ارزی در کشور شدت گرفت، چک های بانکی با پشت نویسی دست به دست می شد. از این رو این چک های بانکی بدون باطل شدن، دست به دست می چرخید و به آخرین نفر می رسید.

وی ادامه داد: حدود 1000 هزار میلیارد تومان بابت این چک های بانکی تضمینی هزینه می شد. تفاوت این نوع چک ها با چک های شخصی در این است که پول افراد در بانک بلوکه می شد، اما پول چک های تضمین شده همیشه در گردش بود. از این رو حجم زیادی از نقدینگی کشور مربوط به چک های تضمینی بود.

کاووسی بیان نمود: می توان گفت حدود یک سوم نقدینگی مختص به بخش چک های تصضمینی بانک ها بود.اخیرا مقرر شده هر چک بانکی صادر شده فقط در وجه گیرنده چک باشد. این مسئله حجم زیادی از تقاضای ارز و ریال را کاهش داده است.

وی گفت:مجلس مشغول کار کردن روی طرحی است که چک های معمولی نیز از حساب و کتاب برخوردار شوند. چک های معمولی خیلی وقت است که ارزش خود را از دست داده اند که اولین دلیل آن کاهش ارزش پول است. با افزایش تعداد چک های برگشتی, بانک مرکزی و مجلس به فکر دادن اعتبار مجدد به چک شدند. همان طور که می دانید چک با پول نقد برابر است و چک های مدت دار در این بین معنا ندارد.

مدیرکل ارزی اسبق بانک مرکزی بیان نمود: اگر فردی چک مدت دار در دست داشته باشد و به بانک مراجعه کند طبق قانون می تواند چک خود را زودتر از زمان موعود نقد کند. در این صورت بانک موظف است چک سه ماه بعد را نقد کند و در صورتی که حساب نقدینگی کافی برای نقد کردن چک را نداشت, چک برگشت می خورد.

وی توضیح داد: قانون مقرر نموده بود ظرف مدت 3 ماه، آیین نامه های مربوط به چک توسط بانک مرکزی و وزارت اقتصاد ودارایی با همکاری بانک ها نوشته گردد. این مسئله نیازمند برنامه ریزی و زیرساخت داشت. در اولین اقدام چک های صیادی به وجود آمد. در مرحله بعد مقرر شد اگر شخصی اقدام به صدور چک می نماید، علاوه بر ذکر نام، کد ملی و سایر اطلاعات در سامانه صیاد ثبت شده و در نهایت چک صادر گردد.

کاووسی اظهار کرد: در وضعیتی که کرونا سراسر کشور را فرا گرفته و تعداد کسب و کار ها با رکود روبرو هستند، مجبور کردن مردم برای ثبت اطلاعات مردم در سامانه صیاد جهت تائید چک امری سخت است. در شرایط فعلی با مسائل موجود سر راه مردم، یک عملیات جدید و نو ظهور، امری درست نیست.

مدیرکل ارزی اسبق بانک مرکزی بیان نمود: از روزی که آیین نامه جدید چک تدوین شد، نگرانی های بسیاری بین کسبه های مالی به وجود آمده است. در حال حاضر با وجود مسائل موجود در قانون جدید چک، بانک مرکزی در اجرای ان قانون دست نگه داشته و مقرر نموده است که افراد برای صدور یا نقد شدن چک خود، مجبور به ورود به سامانه صیاد نیستند. اجرای قانون جدید چک نیازمند فرهنگسازی است.

->

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 30 دی 1399 بروزرسانی: 30 دی 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1638

به "مردم برای صدور چک مجبور به ورود به سامانه صیاد نیستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مردم برای صدور چک مجبور به ورود به سامانه صیاد نیستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید