سفر به سرزمین قهوه: راهنمای جامع سفر به منطقه ها قهوه خیز برزیل

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، قهوه برزیل یکی از نوشیدنی هایی است که در سال های اخیر در میان مردم دنیا خصوصاً مردم ایران، جایگاه ویژه ای پیدا نموده است. این نوشیدنی را می توانید هم به صورت سرد و هم به صورت گرم و داغ نوش جان کنید. قهوه به علت وجود فواید گوناگون و متنوع به شدت برای سلامتی توصیه می گردد. البته همان طور که می دانید زیاده روی کردن در هر غذا و نوشیدنی، می تواند برای ما ضررهای جبران ناپذیری داشته باشد. با تمام این توضیحات قهوه همواره یک نوشیدنی دوست داشتنی بوده و خواهد ماند که البته آن هم داستان پرفرازونشیب خود را دارد.

سفر به سرزمین قهوه: راهنمای جامع سفر به منطقه ها قهوه خیز برزیل

قهوه و تولدی پرشور

قهوه داستان زندگی طولانی و متنوعی دارد. اما جالب است بدانید که تقریباً بیشتر از 150 سال است که یکی از خانه های اصلی خود را کشور برزیل می داند. در اصل برزیل یکی از بزرگ ترین فراورینمایندگان قهوه در تمام جهان محسوب می گردد که همیشه فراوری یک سوم از قهوه تمام جهان را بر عهده داشته است. شاید باور نکنید؛ اما می توان گفت که در گذشته 80 درصد قهوه تمام جهان را برزیل فراوری می نموده است. قهوه از بدو ورود و تولد خود در سال 1727 میلادی یکی از عجیب وغریب ترین و ماجراجویانه ترین داستان های جهان را داشته.

در اصل قهوه در سال 1727 میلادی از منطقه گویان در فرانسه وارد برزیل شده و برزیلی را که تحت حکومت پرتغالی ها قرار داشت، دچار تحولات زیادی کرد. اولین بار شخصی به نام فرانسیسکو دوملو پالیتا (Francisco de Melo Palheta) در ناحیه ای تحت عنوان پارا که دقیقاً در شمال کشور بود، قهوه را برای اولین بار کاشت. افسانه ای در این بین وجود دارد که نشان می دهد پالیتا که تحت یک مأموریت دیپلماتیک به منطقه گویان در فرانسه سفرنموده بود، توانست همسر فرماندار را فریب بدهد و بذرهای قهوه را از او در یک دسته گل پنهان، تحویل بگیرد. درست همین جا بود که فراوری اصلی و تجاری قهوه در ریودوژانیرو به علت وجود زمین های مناسب و حاصلخیز، آغاز شد و این ناحیه به محل اصلی مزارع بزرگ و کوچک قهوه در برزیل تبدیل گشت. به گونه ای که اولین مزارع تجاری قهوه در برزیل را در ریودوژانیرو خواهید دید. حالا ما در ادامه قصد داریم تا در کنار شما منطقه ها قهوه خیز برزیل را از نزدیک ببینیم.

1.پارانا (PARANÁ)

بعضی از افراد معتقدند که استان پارانا از جنوبی ترین منطقه های است که فراوری قهوه جهان را بر عهده دارد و یکی از مهم ترین منطقه ها کشاورزی برای برزیل به شمار میرود. البته در این منطقه فقط 25 درصد از اراضی به فراوری قهوه اختصاص داده شده اند. ولی در دوران گذشته قهوه تنها محصول این منطقه بود که به واسطه بروز خسارت های متعدد بر اساس سرمازدگی، دچار تحولات فراوانی شد. در سال 1975 فراورینمایندگان تصمیم گرفتند به محصولات خود تنوع بدهند و این موضوع در حالی بود که در گذشته ناحیه پارانا 22 میلیون کیسه قهوه فراوری می کرد. اما در حال حاضر این عدد به 2 میلیون کیسه رسیده است. با این حال نمی توان این واقعیت را انکار کرد که فراوری قهوه سبب شد تا مهاجرت های داخلی فراوانی برای برگشت به برزیل انجام گردد.

2.اسپیریتو سانتو (ESPIRITO SANTO)

با اینکه این منطقه را هم یکی از منطقه ها کوچک در برزیل برای فراوری قهوه می دانند، اما در اصل یکی از اصلی ترین نواحی محسوب می گردد که بخش اعظم فراوری قهوه برزیل را بر عهد دارد. مرکز آن شهر ویتوریا هم از بنادر کلیدی در صادرات قهوه محسوب می گردد. البته ناگفته نماند که بیشتر از 80 درصد قهوه فراوری شده در این ناحیه قهوه روبوستا است. ضمن اینکه در جنوب ناحیه اسپیریتو سانتو هم کشاورزان اقدام به کاشت و برداشت قهوه عربیکا نموده اند.

3.سائو پائولو (SAO PAOLO)

سائو پائولو را هم یکی دیگر از منطقه ها شناخته شده در فراوری قهوه در کشور برزیل می دانند. شما در منطقه موجیانا در سائو پائولو می توانید یکی از برترین و باکیفیت ترین قهوه های برزیل را پیدا کنید. جالب اینجاست که نام منطقه موجیانا را از شرکت راه آهن موجیانا گرفته اند. در واقع این راه آهن را در سال 1883 تحت عنوان راه آهن قهوه با هدف انجام حمل و نقل گسترده و توسعه دادن قهوه به سایر نقاط، راه اندازی کردند.

4.ماتاس ده میناس (MATAS DE MINAS)

این ناحیه را اولین منطقه ای در برزیل می دانند که قهوه با قدرت فراوان حضور خود در آن را بیان کرد. ناحیه ماتاس ده میناس درست در میان سال های 1850 تا 1930 به واسطه فراوری محصولات لبنی و قهوه بسیار ثروتمند شد. البته فراوری محصولات کشاورزی در سال های اخیر در این ناحیه پیشرفت بسیار زیاد و تنوع چشمگیری داشته است. ولی همچنان تقریباً 80 درصد از عایدی ساکنان این منطقه و کشاورزان از قهوه به وجود می آید.

در این ناحیه شما زمین های ناهموار فراوانی را در کنار تپه های شیب دار مشاهده می کنید و این موضوع به این معناست که در منطقه ماتاس ده میناس قهوه را کاملاً با فرایند دستی برداشت می نمایند. ناگفته نماند که کیفیت قهوه فراوری شده در این ناحیه چندان بالا نیست. ولی با این اوصاف در سال های اخیر کشاورزان کوشش نموده اند تا کیفیت قهوه فراوریی خود را بالا برده و افزایش دهند.

5.سول ده میناس (SUL DE MINAS)

این منطقه به تنهایی بخش اعظمی از فراوری قهوه ای برزیل را بر عهده دارد و نسل های فراوانی از کشاورزان که در کار کاشت قهوه هستند، در این ناحیه زندگی می نمایند. شاید همین موضوع سبب شده که تعاونی های فراوانی هم در این منطقه شکل بگیرند. باوجوداینکه کشت قهوه در این منطقه در زمین های کوچک انجام می گردد، اما این منطقه در حال حاضر به یک منطقه کاملاً صنعتی تبدیل شده است. بیشتر برداشت ها در این ناحیه کاملاً مکانیزه و مکانیکی بوده و بر همین اساس است که یکی از منطقه ها مهم و جالب توجه در کاشت قهوه برزیل را منطقه سول ده میناس می دانند. شهرداری این منطقه فراورینمایندگان را در اطراف دهکده ای با نام دهکده کارما مستقر نموده که به واسطه اقلیم مناسب و خاک حاصلخیز، به برترین و باکیفیت ترین نوع قهوه دست پیدا می نمایند.

6.سرادو (CERRADO)

معنای سرادو یعنی ساوانای گرمسیری و قهوه هایی هم که در این منطقه فراوری می شوند، همگی متعلق به منطقه سرادو هستند که در غرب میناس گرایس نهاده شده است. البته این ناحیه یک ناحیه کاملاً نو در فراوری قهوه محسوب می گردد. به همین علت تمامی مزارع کاملاً مکانیزه و با وسعت زیاد هستند. جالب اینجاست که بدانید بیشتر از 90 درصد از مزارع این منطقه وسعتی بیشتر از 10 هکتار دارند.

7.میناس گرایس (MINAS GERAIS)

استان میناس گرایس دقیقاً در جنوب شرق کشور برزیل واقع شده است و به واسطه کوه های مرتفع و بلندش مشهور است. به عبارتی این استان بلندترین کوه های برزیل را در قلب خود جای داده است و به همین علت این منطقه را یکی از برترین و مناسب ترین منطقه ها برای تهیه قهوه و فراوری آن می دانند.

8.باهیا (BAHIA)

باهیا در شرق برزیل یک استان بزرگ است که از شمالی ترین نواحی برای فراوری قهوه در برزیل محسوب می گردد. جالب اینجاست که بدانید در باهیا قهوه هایی بسیار با کیفیت فراوری می گردد که نمونه آن در سراسر جهان پرطرف دار و دوست داشتنی است. جالب اینجاست که بدانید قهوه های فراوری شده در این منطقه توانسته اند 5 جایگاه از ده جایگاه منحصربه فرد و برتر در رقابت جهانی Cup of Excellence 2009 را هم به خود اختصاص دهند.

9.سرادو ده باهیا /غرب باهیا (CERRADO DE BAHIA/WEST BAHIA)

این منطقه یکی از منطقه ها صنعتی و بزرگی است که تمام مراحل تهیه و فراوری قهوه در آن به صورت مکانیزه و مکانیکی انجام می شوند. جالب است بدانید که در اواخر دهه 70 و در ابتدای آغاز دهه 80 این ناحیه را به یک پروژه بزرگ دولتی تبدیل کردند تا با انتقال 600 کشاورز به این اراضی آن و تشویق کردن آن ها، افزایش فراوری قهوه را رقم بزنند.

مشوق هایی هم برای آن ها در نظر گرفتند. بر همین اساس به طور تقریبی تا سال 2006 میلادی مساحتی در حدود یک و نیم هکتار در این ناحیه زیر کشت محصولات مختلف خصوصاً قهوه نهاده شد. این منطقه اقلیمی به شدت پایدار و گرم دارد که یاری می نماید فراوری محصولات خصوصاً قهوه افزایش پیدا کند. بر همین اساس است که شما در این ناحیه به طور کاملاً اختصاصی و حرفه ای می توانید قهوه هایی باکیفیت و عالی را پیدا کنید.

10.پلانتو ده باهیا (PLANALTO DE BAHIA)

آخرین منطقه که فراوریات قهوه آن در کشور برزیل معروف و مشهور هستند، منطقه پلانتو ده باهیا نام دارد. در این منطقه که البته مقیاس کوچک تری نسبت به سایر منطقه ها دارد شما به طور متمرکز می توانید کاشت و برداشت قهوه را به وضوح مشاهده کنید. ضمن اینکه این منطقه نسبت به سایر منطقه ها خنک تر است و به واسطه وجود ارتفاعات زیاد، قهوه های فراوری شده در این ناحیه نسبت به سایر نواحی کیفیت بسیار بهتر و بالاتری دارند.

برزیل و سفر به قلب مزارع قهوه

در برزیل منطقه ها دیگری هم وجود دارند که فراوری و برداشت قهوه در آن ها انجام می گردد. اما این 10 منطقه ای که ما در کشور برزیل به شما معرفی کردیم از مشهور ترین منطقه ها این کشور هستند که از گذشته تا به امروز در حوزه فراوری و تهیه قهوه با کیفیت فعال بوده و هستند.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 شهریور 1403 بروزرسانی: 27 شهریور 1403 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2585

به "سفر به سرزمین قهوه: راهنمای جامع سفر به منطقه ها قهوه خیز برزیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به سرزمین قهوه: راهنمای جامع سفر به منطقه ها قهوه خیز برزیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید