روسیه و قزاقستان هم خواستار کاهش وابستگی به دلار شدند

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، پس از قزاقستان، نخست وزیر روسیه نیز خواستار کنار گذاشتن دلار از مبادلات تجاری کشورهای عضو شد.

روسیه و قزاقستان هم خواستار کاهش وابستگی به دلار شدند

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از راشاتودی، نخست وزیر روسیه که در ویدیو کنفرانس اجلاس نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای حضور یافته بود، با اشاره به اهمیت استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری کشورهای عضو به جای دلار، این مساله را یکی از اولویت های اصلی این سازمان دانست و اضافه کرد: توسعه دادن یک جایگزین مناسب برای دلار و داشتن توافقات تجاری مستقل از دلار یک مساله مهم است و ما افزایش بیشتر از ارزهای ملی در مبادلات تجاری را یک گام رو به جلو می دانیم.

میخاییل میشوستین خواستار همکاری بیتر کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای با یکدیگر برای ایجاد مکانیزم تامین مالی پروژه های مشترک این سازمان شد و آن را در راستای بهبود رشد مالی اعضا ارزیابی کرد.

پیش از روسیه، دیگر کشو عضو این سازمان یعنی قزاقستان نیز خواستار تقویت تجارت بین کشورهای عضو به وسیله استفاده از ارزهای ملی و کاهش وابستگی به دلار شده بود. اسم جومارت توکایف- رییس جمهور قزاقستان با اشاره به پتانسیل بالای کشورهای عضو این سازمان برای همکاری با یکدیگر گفت: در حال حاضر شاهد افزایش رویکرد حمایت گرایانه و تک جانبه در دنیا هستیم و این مساله باعث اخلال در زنجیره تامین دنیا شده است. ایجاد یک نقشه راه برای افزایش سهم تدریجی ارزهای ملی از مبادلات تجاری می تواند یاری زیادی به کاهش وابستگی مالی کند.

گفتنی است سازمان همکاری شانگهای در سال 2001 ابتدا بین 6 کشور روسیه، چین، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان ایجاد شد اما کمی بعد و در سال 2017 کشورهای هند و پاکستان نیز به عضویت کامل این سازمان درآمدند. حدود نیمی از جمعیت دنیا و یک پنجم فراوری ناخالص داخلی دنیا مربوط به این سازمان است. کشورهای ایران، بلاروس، مغولستان و افغانستان نیز اعضای ناظر این سازمان هستند. این سازمان پیشتر با هدف همکاری های امنیتی تشکیل شد که بعدا به همکاری های مالی و تجاری گسترش یافت.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 دی 1399 بروزرسانی: 8 دی 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1601

به "روسیه و قزاقستان هم خواستار کاهش وابستگی به دلار شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه و قزاقستان هم خواستار کاهش وابستگی به دلار شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید