راز مخروط های 400 میلیون ساله که بر زمین حکومت می کردند!

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، از نیمه های قرن نوزدهم به بعد تعدادی فسیل عجیب و ناشناخته به شکل مخروط های بزرگ در نقاط مختلف دنیاکشف شدند؛ در طول حدودا 150 سال دانشمندان کوشش کردند تا بفهمند این مخروط های غول آسا به کدام گونه از موجودات زنده تعلق دارند.

راز مخروط های 400 میلیون ساله که بر زمین حکومت می کردند!

خبرنگاران | از حدود 420 تا 350 میلیون سال قبل، یعنی زمانی که گیاهان هنوز گونه های نسبتا تازه ای بر روی زمین بودند و بلندترین درخت ها قدشان از یکی دو متر تجاوز نمی کرد، مناره هایی مخروطی شکل سر از زمین بیرون آورده بودند. این موجودات زندۀ باستانی گاهی تا 8 متر ارتفاع داشتند و قطرشان به یک متر می رسید.

به گزارش خبرنگاران ؛ در سال 2007 به لطف کشف یک فسیل تازه و خارق العاده در صحرا های عربستان، بالاخره دانشمندان توانستند از ماهیت این موجودات غول آسا سر در بیاورند؛ آن ها قارچ بودند. دانشمندان معتقدند که قبل از اینکه درخت ها بتوانند روی زمین خودنمایی نمایند، این قارچ های بزرگ بودند که چشم انداز های زمین را در سیطرۀ خودشان داشتند.

(فسیل پروتاتاکسیت کشف شده در عربستان)

کوین بویس دانشمند ژئوفیزیک می گوید: در آن موقع گیاهان کوتاه بودند، بی مهرگان بسیار کوچک بودند و مهره داران خشکی زی نیز هنوز وجود نداشتند؛ در چنین منظرۀ خالی و خلوتی بود که قارچ ها مثل برج هایی از زمین روییده بودند.

تا قبل از این به مدت 150 سال، دانشمندان دیرینه شناس فسیل هایی از این موجودات (که به عنوان پروتاتاکسیت شناخته می شوند) را پیدا نموده بودند، اما ماهیت دقیق آن ها برایشان به یک مسئلۀ سخت تبدیل شده بود. معلوم نبود که این مخروط های بزرگ در واقع درخت هستند یا جلبک یا گلسنگ و یا چیزی دیگر.

(فسیل بزرگی از یک قارچ باستانی)

مشکل اینجا بود که وقتی به فسیل این موجودات نگاه می کردید، می توانستید ویژگی های متعلق به گونه های بسیار متفاوت را در آن ها مشاهده کنید، اما در عین حال نمی توانستید آن ها را با هیچ یک از آن گونه ها به طور کامل تطبیق بدهید.

بالاخره با مطالعه ای که در سال 2007 انجام شد گره این معما گشوده شد. اما بعد از آن هم بعضی از دانشمندان سعی کردند نظریۀ قارچ بودن این موجودات را رد نمایند. آن ها معتقد بودند که این مخروط ها در واقع توده ای از خزه های درهم تنیده بوده اند. اما نویسندگان مطالعۀ نخست، با استدلال ها و شواهد تازه ای از نظریۀ خودشان دفاع کردند.

(قارچ های عسل جدا از یکدیگر به نظر می رسند اما در واقع به وسیله رشته های زیرزمینی در مساحتی چند کیلومتری به هم متصل هستند)

شاید فکر کنید که به هر حال این مخروط ها هر چه که بوده باشند، ماجرا متعلق به صد ها میلیون سال قبل است؛ اما خوب است که بدانید هنوز هم بزرگترین ارگانیسم روی کرۀ زمین نه نهنگ ها هستند و نه درختان غول آسای جنگل رِدوود؛ بزرگترین ارگانیسم زمین نوعی قارچ موسوم به آرمیلاریا سولیدیپس (یا قارچ عسل) است که شبکه ای متصل به هم با وسعت حدود 6 کیلومتر مربع را در شرق استان اورگون آمریکا شکل داده است.

منبع: فرادید
انتشار: 6 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 6 اردیبهشت 1402 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2496

به "راز مخروط های 400 میلیون ساله که بر زمین حکومت می کردند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "راز مخروط های 400 میلیون ساله که بر زمین حکومت می کردند!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راز مخروط های 400 میلیون ساله که بر زمین حکومت می کردند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید