خبرنگاران حدود 75 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، رشت - خبرنگاران- مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت: حدود 75 هزار هکتار از شالیزارهای استان در بارندگی های اخیر دچار ورس (خوابیدگی ساقه) شد.

خبرنگاران حدود 75 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد

ابراهیم اکبرزاده روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران با بیان این که این میزان شالیزارها در 16 شهرستان گیلان طی بارندگی های اخیر دچار ورس یا خوابیدگی ساقه های برنج شده است اضافه نمود: به دلیل اینکه ساقه ها در مرحله رشد برنج و رسیدگی بود خسارت آنچنان به لحاظ فراوری کمی نخواهیم داشت.

مدیر امور زارعت سازمان جهاد کشاورزی گیلان خاطر نشان کرد: کمباین هایی که در سال های اخیر در گیلان توزیع شده قابلیت برداشت مزارع ورس شده را دارد اما هزینه های بهداشت بیشتر از شرایط معمول است.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز 22 هزار هکتار اراضی شالیزاری گیلان برداشت شده ،یادآور شد: سال زراعی گذشته 161 هزار هکتار اراضی شالیکاری گیلان با کمباین برداشت شد و پیش بینی می گردد این میزان در سال زراعی جاری به بیش از 170 هزار هکتار برسد.

از مجموع 238 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان گیلان در سال زراعی جاری حدود 162 هزار هکتار به وسیله ماشین نشاکاری به صورت مکانیزه کشت شده که این میزان در سال گذشته 147 هزار هکتار بود.

ورس خوابیدگی ساقه های برنج در شرایط محیطی بسیار حاصل خیز رخ می دهد و از طرف دیگر بهره برداری از عوامل افزایش دهنده عملکرد را محدود می نماید. سه نوع ورس وجود دارد؛ خم شدن ساقه ها از پایین گیاه، شکستن ساقه در هر نقطه ای از آن و ورس ریشه.

استان گیلان دارای 238 هزار هکتار شالیزار است که هر سال از تبدیل یک میلیون و 200 هزار تن شلتوک برداشتی آنها، حدود 750 تا 850 هزار تن برنج سفید به دست می آید.

گیلان بزرگترین فراوریکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور است که با 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه اول کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم فراوری برنج را به خود اختصاص داده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 12 مهر 1399 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1420

به "خبرنگاران حدود 75 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران حدود 75 هزار هکتار از شالیزارهای گیلان دچار ورس شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید