تبریز 2018 نقطه آغازین تحول گردشگری آذربایجان شرقی بود

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، تبریز 2018 را نقطه آغازین تحول گردشگری استان بیان کرد.

تبریز 2018 نقطه آغازین تحول گردشگری آذربایجان شرقی بود

با وبسایت گردشگری تریپ ادوایزر همراه باشید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، مرتضی آبدار مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این که مصوبه دولت برای این رویداد شامل سال شمسی 1397 بود، گفت: تبریز 2018 یقیناً بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود. در دو سال گذشته، تبریز 2018 را به استان 2018 تبدیل نموده و به زیرساخت و پتانسیل های استان در این دوره پرداختیم.

او اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار طلایی برای آذربایجان و تبریز در ایران است و نباید این گونه فرض کنیم که مدت تبریز 2018 تنها برای یک سال است، بلکه باید بعضی برنامه ها، تمهیدات و زیرساخت ها برای تداوم تبریز 2018 فراهم گردد و معتقدم اهداف این رویداد در طول یک سال نمی تواند محقق گردد.

آبدار با بیان اینکه تبریز 2018 تنها مختص سازمان میراث فرهنگی نیست، اضافه نمود: تبریز 2018 یک رویداد فرا دستگاهی است و متعلق به کل کشور است و در راستای مدیریت و هدفمند کردن برنامه های این رویداد، اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی، مسئولیت ستاد و دبیرخانه آن را بر عهده داشت. اداره کل از لحاظ برنامه ای و نرم افزاری کتابی برای تبریز 2018 تهیه کرد و با امضای معاون رئیس جمهور، وظایف را به تمامی مدیران کل استان ابلاغ شد.

او با اشاره به چالش های تبریز 2018، اعلام کرد: عدم درک صحیح رویداد جهانی در کشور، عدم تبیین صحیح صندلی و موضوع رویداد، ایجاد انتظارات کاذب از رویداد، عدم وجود ثبات مدیریتی در سطوح مختلف ملی و استانی، عدم بستر سازی مناسب برای جلب مشارکت عمومی، تاثیر سیاست های بین المللی ضد ایرانی در معرفی رویداد، وجود بعضی محدودیت ها و نگاه سلیقه ای به مقوله گردشگری، عدم وجود هم افزایی ملی برای رویداد، عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، عدم برنامه ریزی بخش خصوصی در جلب گردشگران، کمبود زیرساخت های گردشگری، کمبود اعتبارات آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و عدم همراهی دستگاه ها و نهادها در اجرای برنامه های مصوب از جمله چالش های رویداد تبریز 2018 بود.

تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار گرفته است

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی با بیان این که در ایران سه مقصد گردشگری ناشناخته، کم تر شناخته شده و شناخته شده تعریف شده است که تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار گرفته است، اضافه نمود: مجموعه استان با استفاده از فرصت بدست آمده تمام کوشش خود را انجام داده است تا تبریز و آذربایجان شرقی را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به صندلی متناسب با داشته های خود برساند و از تمام دستگاه های دخیل در امر گردشگری انتظار داریم با همکاری بیشتر امکان ارتقای صندلی گردشگری استان در بین استان های کشور را فراهم آورند.

تبریز 2018 به خاتمه نرسیده است

آبدار اعلام کرد: تبریز 2018 به خاتمه نرسیده بلکه این رویداد نقطه آغاز و آغازین است و همچنان به اجرای برنامه های آن تا سال 1400 ادامه خواهیم داد.

او با اشاره به فرصت های ایجاد شده در تبریز 2018، تشریح کرد: افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزایش زیرساخت های گردشگری، طرح واژه گردشگری به عنوان کلید توسعه مالی، معطوف شدن نگاه های ملی و بین المللی با طرح نام تبریز، معرفی تبریز به عنوان مقصد گردشگری، ایجاد امکان و برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین المللی، ایجاد هم افزایی ما بین دستگاه های اجرایی استان، مطرح شدن توسعه گردشگری به عنوان یک مطالبه عمومی، ارتقای تعاملات با کشورهای خارجی در زمینه توسعه تعاملات گردشگری و حضور مستمر گروه های مستند ساز داخلی و خارجی از جمله فرصت های ایجاد شده در تبریز 2018 است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این که هر برنامه ای که نوشته می گردد به صورت 100 درصدی اجرا نمی گردد و برنامه نوعی پیش بینی است، اظهار کرد: شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه ها موثر است، در رویداد تبریز 2018 بعد از سخنرانی رئیس جمهور، ادامه این برنامه به طور کامل در شبکه استانی پخش نشد در حالی که این برنامه از شبکه های ملی و بین المللی بصورت کامل پخش شد.

او اضافه نمود: توضیح وظایف در تبریز 2018 برای هر دستگاه تعیین بود و معتقدم هر یک از این کمیته ها باید اقدامات اجرا شده در این رویداد را تشریح نمایند.

آبدار با بیان این که رویداد تبریز 2018 دارای محور عمرانی بود، گفت: در این رویداد 108 رویداد عمرانی با 765 میلیارد تومان اعتبار در طول چهار سال تعریف شده بود و دومین محور نیز رویداد محور بود که 163 رویداد در آن تعریف شده و تمامی دستگاه ها در قبال اجرای آن تعهد کردند که تاکنون حدودا بالای 70 درصد از این رویدادها اجرایی شده است.

140 پروژه نیز در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است

او ادامه داد: اخیرا با تامین اعتبار 126 میلیارد تومانی از محل استانی، ملی و تبریز2018، 140 پروژه مرمتی و زیرساخت گردشگری تعریف و در مرحله واگذاری و اجراست نیز که در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است و امیدوارم با تخصیص مناسب اعتبار هرچه زودتر شاهد اتمام آنها باشیم و 18 میلیارد تومان نیز به تمامی رویدادهای تبریز 2018 تخصیص یافته است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان با بیان این که اعتباراتی برای احیای پروژه های تاریخی از جمله ربع رشیدی احتیاج است، گفت: ما برای احیای ربع رشیدی ردیف بودجه در نظر گرفته ایم و اکنون نیز میراث فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز با همکاری کاوشگران و باستان شناسان آلمانی اقداماتی در این زمینه انجام می دهند.

او با بیان اینکه معتقدم احیا و اجرای پروژه ها و موضوعات تاریخی زمان بر هستند، گفت: مسجد مجموعه حسن پادشاه و بازار تبریز، خلعت پوشان و چهار منار از پروژه های مهم تاریخی تبریز هستند.

آبدار با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در سال های آینده، اعلام کرد: تدوین و برنامه ریزی به منظور ایجاد یک رویداد دائم، کوشش در راستای بستر سازی عمومی و تبیین اهمیت صندلی گردشگری در سطوح مختلف افکار عمومی، کوشش در راستای معرفی تصویر واقعی و صحیح از ایران در جامعه بین الملل، برنامه ریزی به منظور اصلاح نگاه سلیقه ای به مقوله گردشگری و صنایع وابسته در سطح ملی، ملزم کردن بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد در راستای مشارکت در توسعه گردشگری، تسهیل و بسترسازی جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقا سطح درآمد ارزی و ایجاد اشتغال در راستای اهداف سند چشم انداز، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته در زمینه گردشگری، نهادینه شدن نگاه فرابخشی و فرا دستگاهی به مقوله گردشگری در راستای سیاست عبور از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد گردشگر محور از جمله راهکارهای توسعه گردشگری در سال های آینده است.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 585

به "تبریز 2018 نقطه آغازین تحول گردشگری آذربایجان شرقی بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبریز 2018 نقطه آغازین تحول گردشگری آذربایجان شرقی بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید