تبادل تجربه و آموزش همزمان با فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، رئیس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی- تاریخی میراث فرهنگی با اشاره به شروع فصلی دیگر از فعالیت مرمتگران بدون مرز ایتالیایی در تخت جمشید، گفت: تبادل تجربیات و آموزش از اهداف مهم این دوره است.

تبادل تجربه و آموزش همزمان با فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید

جهت دریافت خدمات تعمیرات ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید.

ایرنا: رضا رحمانی با اشاره به مرمت کاخ تچر و شورا در فصل دوم مرمت در تخت جمشید، گفت: هدف ما تنها مرمت این بناهای تاریخی نیست، بلکه انتشار اطلاعات علمی از یافته های این مرمت به زبان انگلیسی و فارسی نیز جرء اهداف ماست؛ زیرا این اطلاعات می توند منبع علمی مناسبی برای مرمت دیگر محوطه های تاریخی در سراسر دنیا گردد.

وی با اشاره به این که مرمت بر اساس تفاهنامه ای آموزشی از سال 89 در حال اجرا است، گفت: بخشی از این کارگاه آموزشی در اردیبهشت گذشته برگزار و بخش دوم اکنون در تخت جمشید در حال برگزاری است.

رحمانی با بیان این که کارشناسان ایرانی حاضر در این کارگاه بر اساس حوزه تخصص شان انتخاب شدند، گفت: برای نخستین بار از کارشناسان ایتالیایی نیز درخواست رزومه (سوابق کاری و علمی) کردیم تا افراد متخصص در این کارگاه ها حضور پیدا نمایند. همچنین در این مرمت قرار نیست تمام فعالیت ها از سوی مرمت گران ایتالیایی انجام گردد بلکه کارشناسان ایرانی و ایتالیایی کنار یکدیگر به مرمت می پردازند تا بتوان از دانش این کارشناسان در دیگر محوطه های تاریخی نیز استفاده کرد.

البته همراه با کارشناسان ایتالیایی بعضی تجهیزات مرمت؛ همچون دستگاه های لیزر توسط کارشناسان ایتالیایی برای انجام مرمت و فعالیت های آموزشی به کارگاه آورده شده است.

وی ادامه داد: با آغاز کار مرمت و حفاظت توسط گروه مرمتگران بدون مرز و گروه ایرانی پاکسازی، رسوب زدایی و بازنگری مرمت های قبلی در دو مکان ذکر شده در دستور کار نهاده شد، همچنین طرف ایتالیایی همراه خود تجهیزات مناسب، مواد و مصالح ویژه ای نیز به ایران آورده که در مرمت های این فصل در تخت جمشید استفاده شد.

بعد از خاتمه فصل دوم همکاری ها با مرمتگران بدون مرز، کار در سایر نقاط این مجموعه دنیای دنبال خواهد شد و بخش های دیگری از این بنا توسط گروه یادشده مرمت این گروه می گردد، قرارداد با این گروه برای حفاظت و مرمت بنای دنیای تخت جمشید به مدت پنج سال منعقد شده است.

مرمت گران بدون مرز از کشور ایتالیا در حال اجرا فصل دوم مرمت در تخت جمشید هستند. در این فصل کاخ تچر و شورا مرمت می گردد. پیش از این مرمتگران بیماری های سنگ های تخت جمشید را نمونه برداری و شناسایی و مواد مرمتی مناسب برای حل مسائل سنگ های تخت جمشید از جمله شیارهای ایجاد شده و گلسنگ ها را تهیه نموده اند. در هر دو فصل شش مرمتگر ایرانی همراه مرمتگران بدون مرز در فرآیند مرمت تخت جمشید مشارکت دارند. هزینه این مرمت ها از سوی حامیان اقتصادی گروه مرمتگران بدون مرز پرداخت می گردد.

یادمان تاریخی تخت جمشید، متعلق به دوره هخامنشیان یکی از چهار اثر ثبت شده استان فارس در فهرست آثار دنیای است که در سال 1979 میلادی با شماره 114 در سازمان دنیای علمی، فرهنگی ملل متحد (یونسکو) ثبت شد. سلسله هخامنشیان از سال 330 تا 550 پیش از میلاد حکومت کردند. مجموعه دنیای تخت جمشید در شهرستان مرودشت و در فاصله 60 کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 777

به "تبادل تجربه و آموزش همزمان با فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تبادل تجربه و آموزش همزمان با فعالیت مرمتگران بدون مرز در تخت جمشید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید