تالاب میقان اراک میزبان 6 هزار قطعه پرنده مهاجر

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی از حضور 6 هزار قطعه انواع پرنده مهاجر در تالاب میقان اراک اطلاع داد.

تالاب میقان اراک میزبان 6 هزار قطعه پرنده مهاجر

رضا میرزایی در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد: کوچ پرندگان مهاجر از نیمه دوم شهریورماه هر سال شروع می گردد و تا ابتدای دیماه ادامه دارد که البته زمان کوچ بستگی به زمان بروز سرما دارد.

وی با اشاره به مقاومت پرندگان نسبت به سرما در زمان مهاجرت(پوست نازک یا پوست کلفت) اضافه کرد: در حال حاضر حدود 6 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر همچون درنای خاکستری، انواع مرغابی، انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی، آنغوت و ... تالاب میقان را به عنوان مقصد خود در مرکز ایران انتخاب کرد ه اند.

میرزایی با اشاره به موقعیت تالاب میقان که در فاصله 8 کیلومتری شمال اراک واقع شده است، بیان نمود: تالاب میقان در مناطق مرکزی کشور، تنها تالاب دارای آب در فصل پاییز بوده و دارای قابلیت میزبانی پرندگان مهاجر است، از طرفی بواسطه ورود پساب تصفیه خانه فاضلاب شهری اراک به میزان یک مترمکعب در ثانیه پایداری منابع آب در منطقه حاکم و تاحدودی حقابه تالاب حفظ شده است و رودخانه های فصلی دارای آب در فصل بارندگی به این سمت راهنمایی می شوند.

وی با بیان اینکه در فصل بارندگی امسال حدود 70 درصد تالاب آبگیری شد و امروز حدود 30 تا 40 درصد از تالاب دارای آب است، گفت: نیزارهای موجود در بخشی از تالاب حاصل ورود پسآب فاضلاب تصفیه خانه و آب شیرین به منطقه است و زیستگاه اصلی پرندگان در مناطق جزیره ای تالاب و در واقع پشت نیزارها واقع شده که برای در امان بودن از حیوانات شکارگر و شکارچیان بهترین نقطه است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی با اشاره به حضور تعداد مناسبی درنا در تالاب بیان نمود: با توجه به سابقه شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب میقان در سال 95 و تلف شدن هزار و 700 قطعه غاز خاکستری وضعیت پرندگان به صورت مستمر پایش می گردد. سال گذشته برای اولین بار در کشور پایش فعال در منطقه انجام گرفت و با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست قبل از شیوع بیماری نمونه برداری از خون پرندگان انجام شد، البته پرندگان آلوده به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بودند، اما به دلیل عدم بروز سرمای سخت در منطقه لود بیماری در بدن به شکلی نبود که باعث تلفات گردد و با توجه به اینکه این ویروس هرساله تغییر سویه می دهد، شرایط رصد می گردد و تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات پرندگان مهاجر و وحشی به دلیل این بیماری در کشور ارائه نشده است.

میرزایی با اشاره به حضور پرندگان مهاجر در منطقه که بستر اکوتوریسم و بوم گردی را آماده نموده است و طبیعت گردان، پرنده نگران و مردم می توانند از این ظرفیت گردشگری که در اختیار شهر اراک است استفاده نمایند، گفت: برج پرنده نگری در سال 92 احداث شده، اما دارای مشکلاتی در بحث ایمنی بود که امسال با دریافت اعتبار تا حدودی مستحکم شده است و براساس برنامه تدوین شده از سوی شورای فنی استان برای استحکام بخشی بیشتر به برج در انتظار تخصیص اعتبار هستیم، البته فنس کشی در اطراف برج اجرا شده است که می توان از این طرفیت برای توسعه پرنده نگری بهره مند شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 اسفند 1397 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 171

به "تالاب میقان اراک میزبان 6 هزار قطعه پرنده مهاجر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تالاب میقان اراک میزبان 6 هزار قطعه پرنده مهاجر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید