تأکید دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه بر فعالیت بین رشته ای ریاضی با سایر علوم

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه با تأکید بر ضرورت فعالیت بین رشته ای ریاضی با سایر علوم از جمله زیست شناسی، فیزیک، شیمی، اقتصاد، علوم کامپیوتر، مدیریت و ... گفت: هم اکنون رشته های علمی در کشور به مثابه جزایر مجزا از هم عمل می نمایند.

تأکید دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه بر فعالیت بین رشته ای ریاضی با سایر علوم

دکتر سیامک یاسمی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: اما اکنون چندین دهه از فعالیت های موثر بین رشته ای در کشورهای پیشرفته گذشته است. از جمله می توان به دوره کوتاه مدتی در سال 2005 در دانشگاه برکلی اشاره نمود.

وی اضافه نمود: این دوره توسط دو محقق به نام های اشتورمفلس و پچر برگزار گردید. در ابتدا چهار گروه مختلف از دانشجویان رشته های جبر، علوم کامپیوتر، زیست شناسی و آمار بطور جداگانه روی مسائل تخصصی تهیه شده کار کردند و در قسمت دوم ارتباط این مسائل توسط دو برگزارنماینده در جلسه مشترکی به محققان رشته های مختلف اعلان شد.

دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه گفت: با توجه به نتایج قابل توجه این دوره، همه فعالیت های آن در کتابی با عنوان جبر آماری و محاسبات زیستی توسط انتشارات کمبریج به چاپ رسید.

دکتر یاسمی اظهار داشت: استفاده از علوم ریاضی در مباحث کاربردی هم توسط مراکز بنام بین المللی در حال اجرا است. از جمله می توان به کنفرانس جبر کاربردی و علوم داده ها که قرار است در موسسه ماکس پلانکف لاپزیک-آلمان برگزار گردد، اشاره نمود.

وی یادآور شد: خیام نیشابوری از نخستین ریاضی دانانی بود که علم جبر را شروع کرد و از این رو کشور ایران همیشه در این شاخه فعالیت گسترده ای به انجام می رسانده است. هم اکنون هم متخصصین خوبی در زمینه جبر در کشور فعالیت دارند. اما متأسفانه فعالیت ها حول و حوش مسائلی است که از نظر بین المللی جزو مسائل پر اهمیت نیست و از طرف دیگر در زمینه کاربرد این رشته نیز فعالیت محسوسی مشاهده نمی گردد.

دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه با اشاره به وجود نظریه اعداد در دنیای ریاضی اظهار داشت: تاکنون شماری از افراد (حدود 8 نفر) در جبر جابجایی در دانشکده شفلد تحصیل کردند و به ایران بازگشتند در جبر جابجایی بخش های زیادی هندسه جبری با یک تفکر وجود دارد.

دکتر یاسمی با بیان این که امروزه اکثر بانک ها، شرکت های بیمه و شرکت های کامپیوتری در مرکز پژوهشی خود از علم ریاضی و بالاخص جبر و ترکیبات استفاده می نمایند، یادآور شد: متأسفانه در کشور به علم ریاضی اهمیت چندانی داده نمی گردد و باید مسئولان مراکز علمی چاره ای برای این کار بیابند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 10 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 815

به "تأکید دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه بر فعالیت بین رشته ای ریاضی با سایر علوم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأکید دارنده مدال نخل آکادمیک فرانسه بر فعالیت بین رشته ای ریاضی با سایر علوم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید