بیوگرافی جیمز ارل جونز ، صداپیشه مشهور فیلم شیرشاه و جنگ ستارگان، که دیروز درگذشت

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، جیمز ارل جونز (James Earl Jones) در 17 ژانویه 1931 در شهری کوچک به نام آرکابوتلا (Arkabutla) در استان می سی سی پی به دنیا آمد. او از خانواده ای آفریقایی-آمریکایی بود و در شرایط سختی بزرگ شد. پدرش رابرت ارل جونز (Robert Earl Jones) که خود بازیگری شناخته شده بود، در دوران کودکی جیمز خانواده را ترک کرد و این باعث شد که جیمز دوران کودکی اش را بیشتر در کنار مادرش روث جونز (Ruth Jones) و مادربزرگش سپری کند. رابرت ارل جونز بعدها به یکی از بازیگران برجسته سینما تبدیل شد، اما حضور پدرانه اش در زندگی جیمز کمرنگ بود. همین فقدان پدر و شرایط سخت مالی، تأثیر زیادی بر کودکی جیمز گذاشت.

بیوگرافی جیمز ارل جونز ، صداپیشه مشهور فیلم شیرشاه و جنگ ستارگان، که دیروز درگذشت

او در دوران کودکی با مشکل شدید لکنت زبان دست وپنجه نرم می کرد، به طوری که مدت ها قادر به صحبت کردن نبود. این لکنت به قدری شدید بود که او حتی از صحبت کردن در مدرسه و در میان هم سن وسالان خود پرهیز می کرد و به نوعی در سکوت فرو رفته بود. در این دوران، تنها پناهگاهش مطالعه بود، و به یاری کتاب ها و تخیلات خود توانست کمی از این محدودیت فرار کند. مادر و مادربزرگش به او یاری کردند تا بر این چالش بزرگ غلبه کند. آن ها نقش مهمی در شکل دهی شخصیت او داشتند و همیشه با صبر و حمایت در کنار او بودند.

نوجوانی و تحصیلات

جیمز ارل جونز در دوران نوجوانی به میشیگان نقل مکان کرد و در شهر کوچکی به نام بریمن (Brethren) سکونت گزید. او در دبیرستان برِوِرفولز (Brethren High School) تحصیل کرد، و همین جا بود که تحت تأثیر معلمان دلسوزی نهاده شد که به او یاری کردند تا بر لکنت زبان خود غلبه کند. یکی از این معلمان که نقش مهمی در زندگی جیمز داشت، او را تشویق کرد تا به وسیله هنر و تئاتر بتواند اعتمادبه نفس خود را بازیابد. جیمز با تمرین های سخت و مستمر توانست به تدریج لکنت زبان خود را کاهش دهد و دوباره به جمع هم سن وسالانش بازگردد.

پس از اتمام دبیرستان، او به دانشگاه میشیگان (University of Michigan) وارد شد. ابتدا تصمیم داشت در رشته پزشکی تحصیل کند و پزشک گردد، اما خیلی زود علاقه عمیق خود به هنرهای نمایشی را کشف کرد. او به گروه تئاتر دانشگاه پیوست و همین تجربه باعث شد مسیر زندگی اش تغییر کند. جیمز به تئاتر علاقه مند شد و با شور و اشتیاق فراوان به ادامه این مسیر پرداخت. او در دانشگاه تحت آموزش اساتید برجسته تئاتر نهاده شد و در همین دوران بود که به این نتیجه رسید که بازیگری همان راهی است که باید در آن قدم بگذارد.

ورود به دنیای هنر و نخستین کارها

پس از سرانجام تحصیلات، جیمز ارل جونز به نیویورک نقل مکان کرد تا به صورت حرفه ای وارد دنیای بازیگری گردد. او کار خود را از تئاترهای کوچک شروع کرد و اولین تجربه حرفه ای خود را با حضور در نمایش های شکسپیری به دست آورد. اولین نقش برجسته او در تئاتر، بازی در نمایش Othello اثر ویلیام شکسپیر بود. او با کوشش و پشتکار فراوان، توانست جایگاه خود را در دنیای تئاتر تثبیت کند و به مرور به یکی از چهره های شاخص تئاتر تبدیل گردد.

جیمز ارل جونز در دهه 1960 با بازی در نمایش The Great White Hope به معروفیت بیشتری دست یافت. این نمایش که داستان یک بوکسور سیاه پوست را روایت می کرد، به علت بازی قدرتمند جیمز مورد تحسین نهاده شد. نسخه سینمایی این نمایش در سال 1969 ساخته شد و جونز در همان نقش به ایفای نقش پرداخت. این نقش آفرینی برای او نامزدی جایزه اسکار برترین بازیگر مرد را به ارمغان آورد و او را به یکی از بازیگران مطرح هالیوود تبدیل کرد.

شاخص ترین کارهای جیمز ارل جونز

اگرچه جیمز ارل جونز در تئاتر به معروفیت زیادی دست یافته بود، اما چیزی که او را به یک چهره جهانی تبدیل کرد، صدای بی نظیر و منحصر به فرد او بود. او به عنوان صداپیشه شخصیت دارث ویدر (Darth Vader) در سری فیلم های جنگ ستارگان (Star Wars) شناخته می گردد. صدای عمیق و مقتدر جیمز ارل جونز توانست به این شخصیت افسانه ای عمق و هیبت بیشتری ببخشد و دارث ویدر را به یکی از معروف ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما تبدیل کند. صدای او در این نقش به حدی تاثیرگذار بود که حتی کسانی که خود فیلم های جنگ ستارگان را ندیده اند، صدای دارث ویدر را به خوبی می شناسند.

یکی دیگر از نقش های شاخص جیمز ارل جونز، صداپیشگی شخصیت موفاسا (Mufasa) در انیمیشن محبوب شیر شاه (The Lion King) بود. صدای گرم و پدرانه او در این انیمیشن به یکی از نقاط قوت آن تبدیل شد و باعث شد تا موفاسا به عنوان یکی از به یادماندنی ترین شخصیت های انیمیشنی شناخته گردد. او بعلاوه در نسخه بازسازی شده این انیمیشن در سال 2019 نیز دوباره صدای موفاسا را بر عهده گرفت.

جیمز ارل جونز بعلاوه در فیلم های سینمایی متعددی بازی نموده است که از جمله آن ها می توان به Hunt for Red October و Field of Dreams اشاره نمود. او بعلاوه در تئاترهای کلاسیک و مدرن بسیاری به ایفای نقش پرداخته است و برای کارهای تئاتری اش جوایز متعددی از جمله جایزه تونی (Tony Award) برای برترین بازیگر را دریافت نموده است.

درگذشت

جیمز ارل جونز با وجود اینکه سال ها از دوران اوجش گذشته، همچنان به عنوان یکی از اسطوره های زنده دنیای هنر شناخته می گردد. با اینکه در طول سال های اخیر کمتر در پروژه های تازه دیده شده است، اما میراث هنری او همچنان پابرجاست و نام او با صدای ماندگارش در فکر بسیاری از علاقه مندان به سینما و تئاتر باقی خواهد ماند. او تا به امروز در قید حیات است و همچنان به فعالیت های خود در عرصه های مختلف هنری ادامه می دهد.

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 شهریور 1403 بروزرسانی: 21 شهریور 1403 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2584

به "بیوگرافی جیمز ارل جونز ، صداپیشه مشهور فیلم شیرشاه و جنگ ستارگان، که دیروز درگذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی جیمز ارل جونز ، صداپیشه مشهور فیلم شیرشاه و جنگ ستارگان، که دیروز درگذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید