با دانش آموزان خجالتی چگونه رفتار کنیم؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، استاد دانشگاه تربیت مدرس گفت: شیوه برخورد خانواده و معلم با دانش آموزان خجالتی تاثیر زیادی در رفع کردن کم رویی او دارد.

با دانش آموزان خجالتی چگونه رفتار کنیم؟

احمد صابری راد روانشناس و استاد دانشگاه تربیت مدرس در گفت وگو با خبرنگار با اشاره به اینکه دانش آموزانِ خجالتی و کم رو در روابط میان فردی با مشکل روبرو هستند، اظهار کرد: شاید از نظر والدین کم رو و ساکت بودن صفت خوبی باشد، اما در حقیقت کم رو بودن اصلا خوب نیست؛ چرا که این دانش آموزان نمی توانند از حق و حقوق خود دفاع نموده و اهداف و آرزو های خود را دنبال نمایند.

او اضافه نمود: یکی از مهم ترین مسائلی که در کم رویی دانش آموزان در مدارس نقش مستقیم دارد نحوه ارتباط معلم با دانش آموز است. معلمانی که از روش های تدریس سقراطی و معلم محور استفاده می نمایند باعث می شوند تا کم رویی در دانش آموزان تقویت گردد.

سوختن آینده دانش آموزان در اعتیاد والدین

صابری راد در ادامه گفت: این معلمان با کنترل گری های خود اجازه نمی دهند دانش آموزان خجالتی وارد چرخه آموزش شوند و شهامت پایین دانش آموزان سکوت آن ها را در کلاس بیشتر نموده و البته آینده آن ها را نیز با خطر روبرو می نماید.

استاد دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانش آموزان خجالتی نمی تواند مشاغل اجتماعی و یا شغل هایی که احتیاج به همکاری و خلاقیت جمعی دارند انتخاب نمایند، اضافه نمود: ملعم ها با تغییر شیوه تدریس خود از معلم محوری به یادگیری مشارکتی و اکتشافی می توانند دانش آموزان خجالتی را به چالش بکشانند تا آن ها با مشارکت در گروه ها روابط اجتماعی آنها تقویت گردد. البته تغییر سبک تکلیف از نوشتار به کاردستی نیز یکی از راه حل های کاهش کم رویی در دانش آموزان است.

صابری راد با اشاره به اینکه دانش آموزان کم رو در خانواده های مشاجره ای، کنترل گر و یا هسته ای (چندین نفر به صورت مجزا بر تربیت فرزندان نقش دارند) رشد پیدا می نمایند، گفت: اصلاح روابط بین زوجین در کنار آموزش مهارت های فرزند پروری یاری شایانی به بهبود شرایط دانش آموزان خجالتی می نماید.

او اضافه نمود: خود کنترلی در این نوع دانش آموزان بسیار کم است؛ یعنی دانش آموزان کم رو در برخود با مسائل به جای حل آن، راه های دیگری نظیر گریه کردن و قهر کردن را انتخاب می نمایند.

صابری راد ادامه داد: والدین باید به فرزندان خود فرصت این را بدهند تا دانش آموزان به تنهایی با مسائل و مسائل برخورد نمایند و عواقب کار خود را بپذیرند.

او در انتها یادآوری کرد: بهتر است دانش آموزان کم رو برای دریافت انگیزه تشویق شده یا با پیغام های منطقی تنبیه شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 اسفند 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1018

به "با دانش آموزان خجالتی چگونه رفتار کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با دانش آموزان خجالتی چگونه رفتار کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید