بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، معاون صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد که حدود 90 درصد از صنایع دستی این استان توسط بانوان فراوری می گردد که 75 درصد از این آمار را بانوان روستایی تشکیل می دهد.

بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند

لیلا رحیمی، معاون صنایع دستی استان بوشهر درباره وضعیت هنرهای فراموش شده این استان و برنامه هایی که برای احیای این هنرها در دستور کار قرار گرفته است گفت: یکی از رشته های منسوخ شده عبابافی بود که چند سال پیش عنوان شد که احیا شده است. در این طرح بازسازی کارگاه ها، بهسازی کارگاه ها را در روستای بحیری در دستور کار قرار دادیم.

عبابافی رشته ای است که نخ ریسی آن توسط بانوان انجام می گردد و از دو سال گذشته کار بافت پارچه نیز که سابقا توسط آقایان انجام می شد، توسط بانوان انجام می گردد. هم اکنون 30 بانو در این رشته فعال هستند و 10 نفر نیز آموزش دیده اند که با آماده سازی کارگاه ها وارد بازار کار می شوند.

معاون صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه صنعت گران استان بوشهر از هنر عبابافی استقبال کردند، یادآور شد: استقبال از این رشته باعث شده که در تیرماه 98، روستای بحیری در شورای راهبردی به عنوان روستای ملی عبابافی معرفی گردید. این اتفاق برای اولین بار در استان بوشهر رقم خورد.

رحیمی حصیربافی را از دیگر رشته های سنتی استان بوشهر برشمرد و با بیان اینکه این رشته در سال های اخیر با تحولاتی همراه بوده و به سمت فراوری صنایع کاربردی پیش رفته است، اضافه نمود: ما کوشش کردیم که صنایع دستی را با توجه به احتیاج روز و زیست بوم منطقه طراحی کنیم که خوشبختانه این امر با استقبال خوبی نه فقط در استان بوشهر، بلکه در سایر شهرها نیز روبرو شد. رشته حصیر بافی از جمله هنرهایی است که به شکل کاربردی فراوری به به فروش می رسد. جالب است که سال جاری از میان 17 نشان ملی استان، چهار نشان به رشته حصیربافی تعلق گرفت.

او در پاسخ به این پرسش که آموزش فراوری هنرهای صنایع دستی شامل مناطق محروم استان هم می گردد، اظهار کرد که متناسب با زیست بوم هر منطقه، در تمام شهرستان ها آموزش ها داده می گردد. به عنوان مثال در شهرستان هایی که در نوار ساحلی هستند، حصیربافی آموزش داده نمی گردد و تمرکز بر رشته های سنتی دریایی است.

معاون صنایع دستی استان بوشهر با بیان اینکه توانایی فراوری صنایع دستی استان بوشهر در روستاها است، گفت: صنایع دستی استان اغلب در روستاها فراوری می گردد و ما فقط به آنها خط مشی می دهیم و آنها را از طریق شرکت در نمایشگاه ها به بازار فروش وصل می کنیم.

رحیمی همچنین درباره آمار تعیین تعداد هنرمندان و صنعت گران استان بوشهر، اظهار کرد: در حاتل حاضر آمار می گوید که حدود 12 هزار نفر به عنوان صنعت گر در استان مشغول به کار هستند، اما اگر غربال گری انجام گردد، در واقع هزار نفر هنرمند در استان بوشهر فعال و منبع درآمدی برای خانواده هستند. جالب است بدانید که بانوان این اشتغال را انجام می دهند و حدود 90 درصد از صنایع دستی بوشهر، توسط بانوان فراوری می گردد که 75 درصد از این آمار را بانوان روستایی تشکیل می دهند.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 6 دی 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 871

به "بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بار صنایع دستی بوشهر را زنان به دوش می کشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید