الیود کیپچوگه؛ نخستین انسانی که مسافت ماراتن را زیر دو ساعت دوید

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، الیود گیپچوگه پیروز شد روز شنبه 20 مهر در شهر وین اتریش و در شرایط لابراتوار به عنوان نخستین انسان مسافت ماراتن به طول 42 کیلومتر و 195 متر را در زمان 1 ساعت و 59 دقیقه و 40 ثانیه طی کند.

الیود کیپچوگه؛ نخستین انسانی که مسافت ماراتن را زیر دو ساعت دوید

راستا 9 کیلومتر و 600 متری از سوی یک کمپانی مواد شیمیایی Ineos که اسپانسر این رکوردشکنی بود، کاملا از نو آسفالت شده بود.

به گزارش دویچه وله، این دونده کنیایی در سال 2017 کوشش نموده بود تا رکورد دو ماراتن را به زیر دو ساعت تغییر دهد که تنها 26 ثانیه با این رکود فاصله داشت و مغلوب شد. گفته می گردد که کمپانی نایکی در آن سال 30 میلیون یورو برای این رکوردشکنی هزینه نموده بود.

همچنین با صرف هزینه بسیار، 41 دونده که دارای مدال در رقابت های المپیک و جهانی هستند در این رکوردگیری حضور داشتند. آن ها به عنوان بادگیر و پیس میکر (حفظ سرعت) در جلوی الیود گیپچوگه می دویدند و جایشان را هر چهار کیلومتر با دونده های جدید عوض می کردند.

از سوی دیگر طبق قوانین بین المللی، دوندگان دوی ماراتن باید در مناطق معین شده در راستا به آب و مواد غذایی انرژی زا دسترسی داشته باشند که این قانون در این رکوردگیری رعایت نشد. به همین دلیل این رکورد از سوی فدراسیون جهانی دو و میدانی به عنوان رکورد رسمی پذیرفته نشده است.

با این حال او اولین انسانی است که پیروز شده راستا ماراتن را در کمتر از دو ساعت بدود. برای این رکورد او 100 متر را در 17 ثانیه دویده و این کار را 422 بار تکرار نموده است. سرعت او به طور میانگین 21 کیلومتر در ساعت بوده و هر هزار متر را به طور متوسط در 2 دقیقه و 50 ثانیه دویده است.

این قهرمان 33 ساله المپیک برای کسب این پیروزیت در ارتفاع 2 هزار متری هفته ای بیش از 220 کیلومتر تمرین نموده است.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 3 آذر 1398 بروزرسانی: 26 آبان 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 797

به "الیود کیپچوگه؛ نخستین انسانی که مسافت ماراتن را زیر دو ساعت دوید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الیود کیپچوگه؛ نخستین انسانی که مسافت ماراتن را زیر دو ساعت دوید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید