اختلال روانی خودشیفتگان کسب شهرت در فضای مجازی

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، تهران (پانا) -همانگونه که فضای مجازی امکان کسب دانش، شهرت و ... را برای کاربران فراهم نموده است، به همان اندازه نیز می تواند بستری برای ایجاد خشونت، ترس و رفتارهای نامتعارف باشد، رفتارهایی که زنگ خطر انحطاط فرهنگی جوامع را بلند نموده است، از این رو اقدامات سلبی قانون در جهت ممانعت از فعالیت مروجان رفتارهای نامتعارف در فضای مجازی امری معقول به شمار می رود اما نوع، نحوه اعمال و میزان مجازاتی که برای چنین افرادی در نظر گرفته می گردد جای بحث و تامل دارد.

اختلال روانی خودشیفتگان کسب شهرت در فضای مجازی

به گزارش ایسنا، بسیاری از روانشناسان معتقدند افراد با رفتارهای نامتعارف و خودشیفته در فضای مجازی دارای اختلال روانشناختی هستند؛ با این اوصاف آیا مجازاتی نظیر معین چندین سال حبس می تواند برای بازدارندگی چنین افرادی راهگشا باشد؟ و سوال می گردد جایگزینی مداوای روان بهتر از زندان و حبس نیست؟؛ در این زمینه گفت و گویی با یک مشاور و روانشناس داشته ایم که در ادامه می آید.

علیرضا شریفی یزدی مشاور و روانشناس اجتماعی درباره علت تمایل جوانان به کسب شهرت از طرق نامتعارف در فضای مجازی گفت: معمولا افراد دارای تیپ شخصیتی نمایشی که دچار اختلال اضطراب هستند با نمایش خود و کسب توجه و نظر دیگران سعی در کاهش اضطراب دارند و یا افراد دارای اختلال خودشیفتگی که بر خلاف ظاهر بی عیب و نقص خود از اعتماد به نفس پایینی برخوردارند سعی دارند با کسب شهرت در فضای مجازی این نقص را به وسیله خود محوری و خودشیفتگی معکوس جلوه دهند.

تیپ شخصیتی نمایشی در زنان بیشتر از مردان است

این روانشناس اضافه کرد: تیپ شخصیت نمایشی در بین خانم ها بسیار بیشتر از آقایان است و به همان نسبت نیز این رفتارها در میان زنان بیشتر از مردان دیده می گردد. همچنین چنین رفتارهای تکانه ای، نمایشی و هنجارشکنی ها غالبا در دوره نوجوانی و اوایل جوانی دوره جوانی رخ می دهد.

وی ادامه داد: همچنین افرادی که حس خود کم بینی دارند و یا از اعتماد به نفس و عزت نفس کمی برخوردارند نیز گرایش بیشتری به فعالیت در این فضا برای کسب شهرت از طرق نامتعارف دارد چراکه فضای مجازی امکان جذب بالای فالوور و یا هوادار را به راحتی فراهم نموده است. از سوی دیگر بعضی از این هواداران و فالوورها نیز از خشم رسوب نموده مزمنی رنج می برند که آن ها را به این سو کشیده است و یا از سر کنجکاوی و همزاد پنداری، فرد مشهور مجازی را دنبال می نمایند.

افراد در پی شهرت نامتعارف اختلال روانی دارند

به گفته این روانشناس اجتماعی معمولا اکثریت افرادی که در فضای مجازی در پی کسب شهرت از طرق نامتعارف اند دچار اختلال روانی و شخصیتی هستند که به هر قیمتی سعی در دیده شدن دارند. این افراد نیازمندند که تحت درمان قرار گیرند.

شریفی یزدی درباره نحوه مقابله با چنین افرادی گفت: چنین افرادی یقیقا نیازمند مداخله روانشناسی هستند و زندان و مجازات این چنین نمی تواند بازدارنده تکرار جرم آن ها باشد چراکه مجرمین حرفه ای گاها به طور مکرر و طولانی مدت زندان بوده اند اما زندان آن ها را به خلاف های عظیم تر ترغیب نموده است.

مجازات اجبار به مداوای روانی به جای زندان

وی معتقد است از منظر روانشناختی برای بازدارندگی از تکرار جرم می توان مجازات هایی نظیر انجام کارهای عام المنفعه، خدمات رسانی، فعالیت در موسسات خیریه و حتی اجبار برای تحت درمان روانشناس قرار دریافت افرادی که محکوم به فعالیت نامتعارف در فضای مجازی بوده اند در راستای سلامت روان فرد و ایجاد حس مفید بودن را در نظر گرفت.

این مشاور معتقد است که همواره درصد اندکی از رفتارهای خودنمایی و هنجارشکنی در جوامع وجود دارد اما رسانه های نو پدیدی نظیر شبکه های اجتماعی زمینه را برای افزایش دیده شدن این افراد و این رفتارها فراهم نموده است که برای مقابله با آن ابتدا باید سطح آگاهی و سواد رسانه ای را افزایش داد تا اینگونه احتمال تمایل به انجام رفتارهای نامتعارف در فضای مجازی کاهش یابد.

شریفی یزدی نقش خانواده در جلوگیری از چنین رفتارهای نامتعارفی را مهم دانست و اضافه کرد: خانواده ها بجای نصیحت، تهدید و دروغ و عظیم نمایی مسائل برای فرزندان خود باید واقعیات موجود را برایشان بیان نمایند و اگر نتوانستند در این راه پیروز باشند می توانند از یاری مشاوران و روانشناسان بهره ببرند.

جامعه نیازمند تفریحات سالم است

وی ادامه داد: در جامعه ای که امکانات تفریحی آن مطلوب نیست و مردم سرگرمی مناسبی ندارند، یا سرگرمی های موجود به قدری گران است که همه مردم امکان دسترسی به آن ها را ندارند و ... طبیعتا هنجارشکنی ها و بروز و ظهور چنین رفتارهایی قابل پیش بینی است. بخشی از این هنجارشکنی ها به علت فشارهای سبک زندگی، سبک تفریح و... است.

شریفی یزدی در سرانجام توصیه کرد: باید انواع سبک زندگی را در جامعه به رسمیت بشناسیم و صرفا به سبک زندگی خاص و رسمی مورد تایید نپردازیم چراکه اینگونه، لجاجت و هنجار شکنی افراد جامعه را افزایش می دهیم.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 بهمن 1399 بروزرسانی: 1 بهمن 1399 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 1639

به "اختلال روانی خودشیفتگان کسب شهرت در فضای مجازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال روانی خودشیفتگان کسب شهرت در فضای مجازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید