آیا اپل باید اجازه دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور را به کاربران آیفون بدهد؟

به گزارش مجله سفرنامه مالزی، کاربران اپل به دو دسته تقسیم می شوند؛ آن هایی که معتقدند شرکت آمریکایی باید اجازه دانلود اپلیکیشن از فروشگاه شخص ثالث (غیر از اپ استور) را به آن ها بدهد و آن دسته از کاربرانی که معتقدند برای حفظ امنیت، نباید چنین اجازه ای صادر گردد. در این مطلب به آنالیز این موضوع و دلایلی که طرفین می آورند می پردازیم تا ببینیم در نهایت حق با کدام است.

آیا اپل باید اجازه دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور را به کاربران آیفون بدهد؟

احتمالا در رابطه با دعوایی که بین اپل و اپیک گیمز در جریان است اطلاع دارید که اواسط سال 2020 میلادی شروع شد و تا به امروز هم ادامه داشته است. اپیک گیمز می خواهد بازی معروف و محبوبش یعنی فورتنایت (Fortnite) مشمول قانون اپ استور مبنی بر دریافت 30 درصد از هر پرداختی نگردد یا حداقل اپل رضایت بدهد کمتر از 30 درصد را برای خود بگیرد. اما اپل زیر بار این موضوع نمی رود.

اپ استور قانون سخت گیرانه ای دارد که به اعتقاد خیلی ها اصلا درست نیست اما اپل به شدت به آن پایبند است. شرکت آمریکایی تمام پرداخت های درون برنامه ای برنامه و بازی های سیستم عامل iOS را به سیستم پرداخت خودش محدود نموده است. یعنی هیچ شرکتی حق این را ندارد که سیستم پرداخت خود را وارد بازی کند. مادامی هم که از سیستم پرداخت اپل برای خریدهای درون برنامه ای بهره ببرید، 30 درصد از این پرداختی ها سهم اپل و 70 درصد مابقی سهم شرکت مربوطه می گردد.

اپل نه زیر بار می رود سهم خود را کاهش دهد، نه اینکه به توسعه دهندگان اجازه می دهد از سیستم پرداخت خود استفاده نمایند. این مونوپولی پرسر و صدا سال هاست که وجود دارد و دارندگان گوشی های آیفون و تبلت های آیپد فقط می توانند اپلییشکن هایی را دانلود نمایند که شرکت آن ها را تأیید کند و سهم 30 درصدی پرداخت را در صورت خرید درون برنامه ای به آن بدهد.

توسعه دهندگانی نظیر اپیک گیمز که با سیاست اپل مخالف هستند و نمی خواهند چنین مقدار سهمی را به شرکت کوپرتینویی بپردازند، یا سایر توسعه دهندگانی که می خواهند اپلیکیشن خود را بدون نظارت اپل برای سیستم عامل این شرکت فراوری نمایند (نظیر اپلیکیشن های تورنت و شبیه سازها) نمی توانند از راه قانونی آن را برای iOS و iPadOS در دسترس قرار دهند.

البته این مشکل فقط گریبان گیر توسعه دهندگان نیست. یعنی در واقع فقط آن ها نیستند که سیاست فعلی را قبول ندارند. حتی بسیاری از کاربران iPad و آیفون هم از این بابت که نمی توانند به راحتی به وسیله فروشگاه های شخص ثالث اپلیکیشن دلخواه خود را دانلود نمایند ناراحت و عصبانی هستند؛ به خصوص اینکه کاربران سیستم عامل رقیب نه مسئله ای از بابت آن سهم 30 درصدی دارند و نه مسئله ای از بابت دانلود اپلیکیشن از فروشگاه های شخص ثالث. مثلا کاربران اندرویدی هیچ مسئله ای از بابت دانلود فورتنایت به وسیله وب سایت اپیک گیمز ندارند و می توانند به راحتی از خریدهای درون برنامه ای هم استفاده نمایند.

حال سؤال اینجاست که آیا کاربران آیفون و آیپد باید این اجازه را داشته باشند که درست مانند کاربران سیستم عامل اندروید، اپلیکیشن های دلخواه خود را به وسیله فروشگاه های شخص ثالث دانلود نمایند؟ برای پاسخ به این پرسش دو دیدگاه وجود دارد؛ آن دسته ای که به خاطر مسائل امنیتی کاملا مخالف رخ دادن چنین اتفاقی هستند و آن دسته ای که فکر می نمایند اگر چنین سیاستی در پیش گرفته نگردد، شرایط بسیار بهتر خواهد بود.

چرا اپل نباید اجازه دهد کاربران از فروشگاه های شخص ثالث اپلیکیشن دانلود نمایند؟

یکی از مهم ترین دلایلی که بسیاری از کاربران iOS را به اندروید ترجیح می دهند، امنیت این سیستم عامل است. اگرچه بدافزار و مسائل امنیتی متعددی برای سیستم عامل شرکت کوپرتینویی هم وجود دارد و کاربران آن را تهدید می نماید اما هیچ وقت تعداد آن ها برابر با چیزی نیست که در اندروید شاهد هستیم. با این حال کاربران اندرویدی به فروشگاه های معتبر زیادی برای دانلود اپلیکیشن دسترسی دارند که در صورت دریافت برنامه از آن ها هیچوقت مشکل خاصی برای گوشی شان پیش نخواهد آمد. دقیقا به همین دلیل است که بعضی از کاربران iOS حریم خصوصی و امنیت را بهانه اپل برای دریافت سود بیشتر می دانند.

باید حق را در این بخش به اپل داد چرا که امنیت سیستم عامل iOS در حالی که اپلیکیشن های کاربردی بسیار خوبی را هم در دسترس کاربران قرار می دهد، در بالاترین سطح قرار گرفته است. اپل هر اپلیکیشن را با دقت بسیار بالایی مورد آنالیز قرار می دهد تا بدین ترتیب کاربران گوشی ها و تبلت های این شرکت از اپلیکیشنی بهره مند باشند که از هر جهت عالی و بدون مشکل است.

به علاوه، توسعه دهندگانی هم که اپلیکیشن های خود را برای اپ استور عرضه می نمایند باید به شکل کاملا واضحی برای کاربران اعلام نمایند که چه اطلاعات خصوصی ممکن است در نتیجه استفاده از این برنامه برای اهداف متفاوت نظیر تبلیغات از آن ها دریافت گردد. بدیهی است این سطح از حساسیت به نوعی احترام به مشتری را هم نشان می دهد و اپل هم معتقد است با این سیاست سخت گیرانه، هدفی جز آسایش و امنیت کاربرانش را در سر ندارد.

طبیعتا وقتی اپلیکیشن دلخواه خود را از وب سایت یا فروشگاه های دیگر دانلود کنید، همه چیز می تواند بسیار خطرناک باشد چرا که دیگر اطلاعاتی در این باره که چه داده ای ممکن است از شما جمع آوری گردد در اختیارتان قرار نمی گیرد و هیچ اطلاعی هم از عملکرد پشت پرده این اپلیکیشن ها ندارید. در این صورت است که همه چیز می تواند به ضرر شما تمام گردد چون برنامه های این چنینی می توانند شامل بدافزار بوده، اطلاعات شما را سرقت نمایند یا دستگاهی که در اختیار دارید را از کار بیاندازند.

بنابراین به اپل حق می دهیم نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهد چون شرکت آمریکایی می خواهد کاربرانش بیشترین امنیت را داشته باشند حتی اگر این امنیت به قیمت محدود کردن آن ها تمام گردد. در واقعیت هم همین طور هست یعنی اینکه اپل این همه در راستای حفظ امنیت سیستم عامل و کاربران خود کوشش می نماید، در واقعیت هم نتیجه آن را می بینیم که iOS واقعا سیستم عامل ایمن تری از رقیب خود یعنی اندروید است.

چرا اپل باید اجازه دهد کاربران از فروشگاه هایی غیر از اپ استور اپلیکیشن دانلود نمایند؟

حرف های منتقدین این سیاست هم شنیدنی است. بسیاری از اپلیکیشن ها هستند که از لحاظ امنیتی هیچ مسئله ای ندارند و کاربران هم از این بابت کاملا باخبرند. در نتیجه حق دارند بخواهند چنین گزینه ای برایشان فعال باشد که از منابع خارجی اپلیکیشن دانلود نمایند.

بارزترین مثال اپیک گیمز است. منبعی که از بابت امنیت آن کاملا باخبریم و بسیاری از توسعه دهندگان مشابه آن وجود دارند که هیچ مسئله ای از این بابت نداشته و می توانند اپلیکیشن های خود را به وسیله فروشگاه اختصاصی و بدون احتیاج به تایید اپل برای فروشگاه اپ استور یعنی در واقع سیستم عامل iOS منتشر نمایند. اما به مانع بزرگی سر راه خود برخورد می نمایند.

بسیاری از کاربران هستند که معتقدند وقتی محصولی به قدرت آیپد در اختیار دارند اما نمی توانند آزادانه به دانلود اپلیکیشن های مختلف روی آن بپردازند، پس در اختیار داشتن آن چه فایده ای دارد و چرا نباید سراغ جایگزین های اندرویدی رفت و از داشتن تبلت یا به طور کلی محصولی شاید ضعیف تر اما آزادتر لذت برد؟ اپلیکیشن های ماشین مجازی زیادی وجود دارند که اپ استور آن ها را تأیید نمی نماید و به همین دلیل کاربران نمی توانند آن را روی آیپد قدرتمند خود داشته باشند. بدیهی است بسیاری از توسعه دهندگان و طراحان از این بابت آشفته باشند چرا که می دانند مسئله ای با این اپلیکیشن ها وجود ندارد اما به خاطر سیاست سخت گیرانه ای اپل باید این وضع را تحمل نمایند.

این موضوع زمانی بیشتر کاربران محصولات اپل را آشفته می نماید که می بینند گوگل اجازه ورود این اپلیکیشن ها را به فروشگاه گوگل پلی داده و آن ها را به اسم برنامه هایی ایمن و بدون مشکل می شناسد در حالی که نمونه آن را به خاطر تأیید نشدن به وسیله اپل در فروشگاه اپ استور مشاهده نمی نمایند. هرچند پیش از این هم شنیده بودیم حتی بعضی از اپلیکیشن های تایید شده به وسیله گوگل هم ممکن است مسائل امنیتی داشته باشند که البته گوگل به سرعت در حال پاک کردن آن هاست.

با این حال فکر می کنید کدام دسته از کاربران محصولات اپل نسبت به این موضوع بیشتر حق دارند؟ آن هایی که تصور می نمایند آزادی عمل اگر قرار باشد به قیمت حفظ امنیت محدود گردد مسئله ای نیست و می توان با محدودیت های این چنینی کنار آمد؟ یا آن دسته از کاربرانی که تصور می نمایند این سیاست بیش از حد سخت گیرانه بوده و اگر قرار به حفظ امنیت است، باید در شرایطی باشد که آزادی عمل فراهم باشد؟

منبع: PhoneArena

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 17 مرداد 1400 بروزرسانی: 17 مرداد 1400 گردآورنده: malayro.ir شناسه مطلب: 2006

به "آیا اپل باید اجازه دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور را به کاربران آیفون بدهد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا اپل باید اجازه دانلود اپلیکیشن خارج از اپ استور را به کاربران آیفون بدهد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید